گروه گردشگری- گردشگری حلال موضوعی است که رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین روزهای سال 1393 بر آن تاکید کرده‌اند. در همین رابطه حسن روحانی در سفر خود به جزیره کیش گفت: جزیره کیش به واسطه ظرفیت‌های مطلوب، می‌تواند به مرکزی برای گردشگری سلامت تبدیل شود، ضمن اینکه آمادگی کامل هم دارد مرکزی برای گردشگری حلال در منطقه باشد.
رئیس‌جمهوری افزود: رونق گردشگری حلال می‌تواند در کیش زمینه‌ای را فراهم کند تا همه مسلمانان و کسانی که خانواده دوست هستند و به استحکام خانواده می‌بالند و به آن علاقه دارند، کیش را برای گردش و تفریح برگزینند.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به وجود ظرفیت‌های کشور، از تبدیل شدن ایران به یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کانون‌های گردشگری حلال منطقه خبر داد.
مسعود سلطانی‌فر در حاشیه بازدید از مجموعه در حال ساخت اقامتی و پذیرایی کاروانسرای رشیدی گفت: گردشگری حلال نه‌تنها در کشورهای مسلمان بلکه در کشورهای غیرمسلمان یکی از انواع پرطرفدار گردشگری است و امروزه شاهد هستیم کشورهای غیرمسلمان برای جذب گردشگران کشورهای اسلامی‌ رو به ایجاد سرویس‌های مختص گردشگران مسلمان آورده‌اند تا بتوانند این گروه از گردشگران را هم به خود جذب کنند.
معاون رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه کشور ما دارای بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری اسلامی‌است این مساله موجب جذب گردشگران منطقه به‌خصوص کشورهای عربی شده است.
سلطانی‌فر تاکید کرد: ما شاهد شکل گیری تورهای گردشگری حلال به ایران هستیم که علاوه‌بر سفر و زیارت بقاع و اماکن متبرکه، برای استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی مناطق گردشگری کشور هم، به ایران سفر می‌کنند.
اما حسین ذوالفقاری، استاد دانشگاه در پاسخ به این اظهارنظرها در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه طرح گردشگری حلال در ایران کارآمد نیست، گفت: باید پرسید منظور از گردشگری حلال چیست؟ رونق گردشگری حلال در ایران نمی‌تواند منطقی باشد چون ایرانیان اصول حلال را در همه جای کشور رعایت می‌کنند و یکی از معدود کشورهای مسلمانی هستیم که به‌طور رسمی‌رفتارها و سرو غذاهای غیرمتعارف نداریم.
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از زاویه دیگری به موضوع رونق گردشگری حلال که توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی مطرح شده نگریست و اظهار کرد: رونق گردشگری حلال در ایران می‌تواند به این معنا باشد که در این حوزه باید اطلاع‌رسانی شود. یعنی در بازارهایی که برند گردشگری حلال برای گردشگران آنها مهم است تبلیغات وسیعی درباره رعایت اصول حلال در ایران انجام شود.