حسنا حاجیان* روستای شیب دراز در 47 کیلومتری شهر قشم واقع شده و با فرودگاه قشم در حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. در صورت اقامت در این روستا با طی مسافت کوتاه و صرف زمان کمی می‌توان به جنگل‌های حرا (حدود 20 کیلومتر) و دلفین‌های قشم (حداکثر10 دقیقه) رسید؛ ولی ویژگی بارز این روستا نزدیک بودن آن به ساحل لاک‌پشت‌ها است.
ساحل شیب دراز از دیرباز محلی برای تخمگذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بوده است. لیکن تا قبل از آگاه‌سازی‌های صورت گرفته توسط پروژه حفاظت از این لاک‌پشت‌های در خطر انقراض، تخم این لاک‌پشت‌ها به عنوان یک غذای لذیذ به مصرف بومیان منطقه می‌رسیده است تا اینکه در سال 1381 با اجرای پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، مردم محلی برای کمک به حفظ لاک‌پشت‌ها بسیج شدند و صنعت گردشگری به خدمت حفاظت از محیط‌زیست درآمد. از آن سال به بعد سالانه گردشگران زیادی برای دیدن تخم‌گذاری و از تخم درآمدن لاک‌پشت‌ها به این جزیره و ساحل شیب دراز می‌آیند.
با آمدن گردشگران و با به انتظار نشستن آنان برای ورود لاک‌پشت‌های تخم‌گذار تا پاسی از شب، مکانی برای اقامت آنان نیاز بود. از این رو محلی‌ها با کمک متخصصان پروژه، اقامتگاه‌های بوم‌گردی خود را راه‌اندازی کردند. محمود فتاحی یکی از افرادی است که از سال ۸۱ کار پذیرایی از گردشگران را به‌عنوان یک کار جانبی دنبال کرده است و از درآمد آن راضی است.
او خانه خود را برای مسافران تجهیز کرده و با همراهی خانواده‌اش خدمات غذای محلی و گشت را نیز ارائه می‌کند. اقامتگاه او ۳ اتاق دارد و می‌توان اوقاتی را بدون وجود اینترنت در آنجا سپری کرد.
گردشگر پذیر شدن این روستا بازاری نیز برای زنان شیب‌دراز ایجاد کرده است. در تعاونی صنایع‌دستی که زنان شیب‌دراز شکل داده‌اند، حدود ۳۰ زن مشغول به‌کار شده‌اند و اقامتگاه آقای فتاحی از جمله مکان‌های فروش این کارها است. جالب آن است که در این صنایع‌دستی از نقش لاک‌پشت به وفور استفاده می‌شود. تلفن ثابت و اینترنت هنوز به این روستا نرسیده است.
از مهر تا اواسط فروردین فصل اوج مسافر در جزیره قشم است ولی لاک‌پشت‌ها تنها در فصل بهار و گاهی اندکی قبل از آن تخم می‌گذارند. بچه لاک‌پشت‌ها ۶۰ روز پس از تخم گذاری به دنیا می‌آیند و دیدن آنها می‌تواند جزو فرح‌بخش‌ترین خاطرات زندگی هر گردشگری باشد. لاک‌پشت‌ها به سمت نور حرکت می‌کنند. روشنی آب آنها را به سوی خود می‌کشد و این‌گونه راه آب را پیدا می‌کنند. ۳۰ سال طول می‌کشد تا آنها خود به سن تخم گذاری برسند. از آنجا که گفته می‌شود لاک‌پشت‌ها به زادگاهشان برمی‌گردند می‌توان انتظار داشت در صورت محافظت‌های کافی شیب دراز بتواند ساحل لاک‌پشت‌ها باقی بماند.
*کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری
hajian.hosna@gmail.com