میدان‌های پانزده خرداد و بهارستان یکی از شلوغ‌ترین محل‌ها برای خرید عیدانه هستند، از این رو بد نیست در میان خرید نفس‌گیر عید، دقایقی استراحت کرده و سری به مسجدهای تاریخی این مناطق بزنیم؛‌ مسجدهایی که هم بهترین مکان برای عبادت هستند و هم مکانی برای بازگشت به تاریخ کلان‌شهر تهران.

مسجد معزالدوله
در خیابان ایران واقع در سه راه امین حضور، مسجد دیگری از دوره قاجار وجود دارد که خیریه «محمد اسماعیل میرزا معزالدوله» نوه عباس میرزا نایب‌السلطنه فتحعلی شاه قاجار است، البته بر اساس وقف‌نامه سنگی که در داخل مسجد به چشم می‌خورد، این وقف را خانم فرخ‌لقا، همسر میرزا معزالدوله، انجام داده است و از جمله بناهای وقفی زنان در آن دوره به شمار می‌رود.
از زیبایی‌های این مسجد یک هشتی زیبا است که بین در ورودی و حیاط مسجد واقع شده است. بنابراین زمانی که از در ورودی اصلی وارد می‌شوید، ابتدا به این هشتی و با یک پیچ به حیاط می‌رسید. سمت چپ این هشتی در گذشته مدرس (محل درس) نامیده می‌شد، اما با گذرزمان کاربری آن تغییر یافت و به کتابخانه تبدیل شده است.
مسجد جامع رجب علی
این مسجد در خیابان بوذرجمهری و در محله درخونگاه قرار گرفته است. صحن وسیع و شبستان تابستانی و زمستانی و کاشی‌کاری‌های خوش طرح در طاق نماهای ایوان و صحن مسجد از خصوصیات این مسجد تاریخی است. اگر گذارتان به این مسجد افتاد، به کتیبه‌ای که بر ایوان مسجد و بر متن کاشی‌کارهای لاجوردی نصب شده نیز نگاهی بیندازید.
مسجد جزایری
مسجد جزایری در انتهای بازار عباس‌آباد واقع شده است. نسب بسیاری از امام جماعت‌های این مسجد به نسل جزایری می‌رسد. در این مسجد یک آبدارخانه، انبار، بالکن وسیع 100 متری به چشم می‌خورد. پیشنهاد ما به شما این است، اگر گذارتان به بازار افتاد و در محله عباس‌آباد بودید، برای عبادت به جای رفتن به مسجد امام یا مسجد جامع، سری به مسجد جزایری بزنید.