مترجم: مهدی نیکوئی* تغییر و تکامل سیستم‌های ارزشی باعث تحولی عمده در ماهیت تقاضا در بازار می‌شود. به عنوان مثال، هنوز هم بسیاری از مسافرت‌ها خانوادگی است که در آن اولویت، با داشتن محیطی آرام و تجربه‌ای ماندگار برای تمامی اعضای خانواده است؛ اما این نوع از سفرها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده‌اند. در گذشته هدف بنیادین این مسافرت‌ها به جز کسب آرامش، تحکیم بنیان‌های خانواده بود؛ درحالی که امروزه تمایل به سفرهای انفرادی افزایش پیدا کرده است. همچنین تاکید بیشتری بر انگیزش، تعاملات اجتماعی و اخیرا یادگیری می‌شود.
هر چند که هدف آرامش کاملا کنار گذاشته نشده، اما ماهیت آن تغییر کرده است. نتیجه این تغییرات بنیادین ناشی از تغییر ارزش‌ها، این است که امروزه مدیران مقاصد برای مصرف‌کنندگانی رقابت می‌کنند که ذهنیت بسیار متفاوت و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی متفاوتی دارند.
تأثیر تغییرات جمعیت‌شناختی بر تقاضای بازار
تغییرات جمعیت‌شناختی باعث می‌شود تا آنچه برای اکثر جمعیت جهان خوشایند است، متفاوت از گذشته باشد. هر چند کشش (یا جذابیت مقاصد) یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توان رقابتی است، اما فعالان بخش گردشگری (مانند هر بخش اقتصادی دیگری) با این واقعیت روبه‌رو هستند که یک محصول موفق امروز ممکن است که با رکودی چشمگیر در توان رقابتی خود در آینده روبه‌رو شود؛ هرچند که همچنان از نظر کیفیت بسیار عالی باشد. صاحب‌نظران معتقدند که ساختار هرم سنی جمعیت یک کشور یکی از مهم‌ترین ابزارها برای درک گذشته و پیش‌بینی آینده است. در مدل «دو-سوم از هر چیز» آنها ادعا می‌کنند که وضعیت کلی سن مردم تعیین‌کننده تقاضای بازار است. دامنه تاثیر این متغیر بسیار گسترده است و بر وضعیت کلی بازار، بازار سرمایه، خرده‌فروشی، اوقات فراغت و تفریحات و سیستم‌های حمل‌ونقل تاثیر می‌گذارد. واضح است که هر چند تمامی این بخش‌ها را نمی‌توان اجزای جدایی‌ناپذیر توریسم دانست، اما اثراتی قوی بر آن دارند.
تعداد مسافرت‌های شهروندان فرانسوی ۴۵ تا ۶۴ ساله نسبت به کل جمعیت کشور از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱
همان‌طور که مشاهده می‌شود به عنوان مثال در کشور فرانسه از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۳ جمعیت کشور نسبتا مسن‌تر شده و جمعیت گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ ساله افزایش یافته است. در نمودار بالا نیز مشاهده می‌شود که نسبت مسافرت‌های این گروه سنی به کل جمعیت طی این سال‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. متناسب با این تغییر هرم سنی، فعالان بخش گردشگری (مانند هر بخش اقتصادی دیگری) باید برنامه‌ها و استراتژی‌های رقابتی خود را تعیین کنند. مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، تفاوت هرم سنی در کشورهای مختلف است. درحالی که این هرم سنی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی عموما رو به پیرتر شدن و در کشورهای در حال توسعه در حال جوان شدن است با توجه به نیازها و تمایلات هر گروه سنی باید اقدام به تدوین استراتژی رقابتی مناسب کرد. به عنوان مثال، درحالی که گروه‌های سنی بالاتر بیشتر به دنبال کسب آرامش هستند، گروه‌های جوان‌تر جویای نشاط و هیجان بیشتری هستند. در همین ارتباط، اتفاق نظر بر این است که تغییر ارزش‌های اجتماعی و جمعیت‌شناختی باعث تغییر ساختار ترکیب خانواده‌ها می‌شود. این تغییر در ساختار می‌تواند باعث تغییر رفتار و تغییر در رفتار باعث تغییر در نوع تجربه مطلوب مسافران و گردشگران شود. اگر این تغییرات اتفاق بیفتد، ماهیت رقابتی مقاصد نیز تغییر می‌کنند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که رقابت به سمت تکامل و تغییر کردن است.
*nikoueimahdi@gmail.com

روند تکامل تقاضا در بازار

روند تکامل تقاضا در بازار

روند تکامل تقاضا در بازار