اقامتگاه‌ها باید متناسب با معماری بومی باشند

گروه گردشگری- گونه‌ای جدید از اقامتگاه‌ها در کشور شکل گرفته است که با عنوان اقامتگاه‌های بومگردی شناخته ‌می‌شود و اخیرا به طور رسمی مجوز این اقامتگاه‌ها صادر شده است. این اقامتگاه‌ها که تعدادشان در مناطق کویری استان اصفهان بیشتر است، تجربه زندگی کردن نزدیک به سبک زندگی مردم بومی را به گردشگر می‌دهد. زمان تصمیم گیری جهت صدور مجوز برای این اقامتگاه‌ها طولانی شده بود. به گفته مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، زمانبر شدن صدور این مجوز به این خاطر بود که چنین عنوانی (اقامتگاه بوم‌گردی) در قوانین اقامتگاه‌ها وجود نداشته است. امیری ضمن اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای ایجاد این اقامتگاه‌ها، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این یک پروسه اداری نبود بلکه یک روند فرهنگی بوده و هست که باید طی شود.

وی هدف از شکل‌گیری چنین اقامتگاه‌هایی را مشارکت مردم بومی عنوان و از آغازگر این حرکت در منطقه (مازیار آل داوود) یاد می‌کند و می‌افزاید: ما سعی داریم مردم بومی خودشان در توسعه گردشگری منطقه خودشان سهیم شوند، نه اینکه سرمایه‌گذار از بیرون از منطقه بیاید، سرمایه‌گذاری را بدون بهره‌گیری از نیروهای منطقه انجام دهد و سود را از آن خود کند؛ بی‌آنکه سودی به مردم منطقه برسد و نتیجه‌ای در توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه داشته باشد. امیری با اشاره به قوانینی که در زمینه این نوع اقامتگاه‌ها در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، تصریح می‌کند: این نوع اقامتگاه‌ها باید با بهره‌گیری از خانه‌های قدیمی و روستایی ساخته و تکمیل شوند و با معماری منطقه تعارضی نداشته باشند. مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید می‌کند: کارشناسان بومی منطقه باید در این زمینه با اداره ما همکاری کنند.

او در پاسخ به ابهاماتی که در خصوص ایجاد برخی اقامتگاه‌های غیرمتناسب با معماری محلی در این استان وجود دارد، اظهار می‌کند: این امکان وجود دارد که اقامتگاه‌هایی که پیش از این ساخته شده‌اند یا در حال ساختن هستند، برخی معیارهای سازگاری با محیط را رعایت نکرده باشند. بنابراین چنانچه در این زمینه به ما گزارشی برسد، حتما رسیدگی خواهیم کرد و فرد مالک باید مواردی را که به معماری بومی آسیب رسانده بهبود بخشد.

پیش از این «دنیای اقتصاد» از ساختن اقامتگاهی در روستای فرحزاد واقع در استان اصفهان خبر داده بود که به معماری بومی آسیب وارد آورده است.