رفت و آمدهای ناگهانی به صنعت لطمه می‌زند
گروه بنگاه‌ها- درحالی که امروز مراسم تودیع رئیس مستعفی و معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود، همچنان امواج انتقادات از این تغییر ناگهانی ادامه دارد. به دنبال تغییر رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، فعالان حاضر در بخش خصوصی، به وضعیت و چشم‌انداز پیش روی صنعت واکنش نشان داده و در برخی موارد این فعالان از اظهارنظر در این رابطه امتناع ورزیدند.
درحالی که پس از انتصاب دکتر نجفی با برگزاری جلسات متعدد از سوی ایشان و گاهی معاون‌های وی، روزنه کوچکی از چشم‌انداز پیش روی فعالان بخش‌خصوصی نمایان شده بود، حال با تغییر پیش آمده ایستادن روی پله نخست به اعتقاد برخی فعالان این بازار، امری مشهود است.
اگرچه پس از حدود یک ماه و اندی انتصاب نجفی به ریاست سازمان، معاونت گردشگری نیز بر جایگاه خود منصوب شد، اما اکنون به نظر می‌رسد این تغییرات در مدیران میانی نیز دور از ذهن نباشد و این سازمان دولتی کماکان با تغییر و تحول روبه‌رو شود؛ اگر چه به گزارش «ایسنا» رحمانی موحد، معاون گردشگری، گفته است که تاکنون نشانی در رویکرد آقای سلطانی‌فر برای تغییر معاونان این سازمان ندیده و تمام صحبت‌های او در راستای همکاری و مشارکت با معاونان و مدیران فعلی بوده است. از سوی دیگر وی در نشست با معاونان و مدیران سازمان اظهار کرده است که در
«مدیران میانی» تغییری صورت نخواهد داد.
به هر رو، تغییر عقاید و سلایق در یک سیستم دولتی اگرچه چندان محسوس نباشد، اما در روال کلی صنعت اثرگذار بوده و آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
از این جهت اظهارنظر فعالان بخش خصوصی در این باره، ابعاد انتظارات آنها را نمایان ساخته و قاعدتا از نظر دولت نیز این امر پوشیده نخواهد ماند.
گردشگری جدی گرفته نشده است!
درباره تغییر نابهنگام ریاست سازمان گردشگری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری کشور به خبرنگار ما می‌گوید: به اعتقاد من صنعت گردشگری در اقتصاد کشور جایگاه مشخصی ندارد و با توجه به اتفاق‌های رخ داده بیشتر شبیه به یک سرگرمی است. حسن کرمانی ضمن اشاره به اینکه مجموع قوانین وضع شده برای این صنعت و مطالعه بودجه نیز گواه جدی نگرفتن صنعت گردشگری است، تصریح کرد: بخش خصوصی نباید وقت خود را صرف مسائل دولت کند؛ اگر هم قرار است کار زیربنایی انجام شود این کار یک شبه انجام نمی‌شود. وی یادآور شد: عملکرد ۶ ماهه دکتر نجفی نشان داد که در این صنعت رویداد ویژه‌ای رخ نمی‌دهد؛ اگرچه ایشان در ابتدای ریاست به صراحت گفته بودند که برای انجام کار باید دو سه ماه با فعالان بخش خصوصی جلسه داشته باشند.
کرمانی اظهار کرد: این رفت و آمدها به صنعت گردشگری لطمه وارد می‌کند؛ اگرچه از این صنعت فقط چیزی در حد یک اسم وجود دارد و از ارزش واقعی در سیستم دولتی برخوردار نیست. وی توضیح داد: دولت بیشتر وقت خود را صرف نفت می‌کند و درآمدهای نفتی در اولویت برنامه‌های آن قرار دارد.
کرمانی با اشاره به این مطلب که شناختی از ریاست جدید سازمان ندارد، افزود: بخش خصوصی نباید منتظر دولت بماند تا برای حوزه گردشگری معجزه‌ای کند. حقیقت این است که فعال بخش‌خصوصی باید بداند که هتل، ویزا و... جملگی فراهم هستند و نباید با فرافکنی تمام تقصیرها را به گردن دولت بیندازد. وی ادامه داد: اگرچه دولت در این سال‌ها نه در بازارسازی و نه در تبلیغات هیچ نوع برنامه‌ریزی و کاری صورت نداده که اگر چنین بود بازتاب آن تا به امروز در کشور قابل لمس بود، اما به هر ترتیب این بخش خصوصی است که برای منافع خود باید ساختاری مناسب تعریف کند تا امکان درآمدزایی در این صنعت حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی به‌دلیل حفظ منافعش باید از بودجه دولتی عبور کند و آن را نادیده بگیرد، عنوان کرد: وقتی بخش خصوصی ساختار اقتصادی خود را تشکیل داد، آن‌گاه کشور نیز می‌تواند از بدنه این ساختار منتفع شود. وی به مشکلاتی نظیر منع رفت و آمد به برخی کشورها اشاره و عنوان کرد: این محدودیت، عمومی نیست و در برخی حالات قابل مذاکره است. اصل موضوع چیز دیگری است و آن ناشناخته بودن ما در دنیا و چهره‌ای است که در سایر کشورهای دنیا از ما وجود دارد.
وی معتقد است که برای حل این مشکل نیازی به داشتن روابط‌سیاسی مساعد نیست و اگر بخش خصوصی به عقلانیت برسد و ساختار قدرت مالی خود را رو به راه کند می‌توان به سهولت در بازارهای دنیا، نمایشگاه‌های بین‌المللی و غیره ورود کرد.
نقشه راه نداریم!
در همین رابطه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری استان تهران به خبرنگار ما در خصوص تغییر ریاست سازمان گردشگری گفت: اشکال اصلی، نداشتن نقشه راه و برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری کشور است. در یک دستگاه یک مدیر ۱۶ سال می‌ماند و در جای دیگر به ۶ ماه هم نمی‌رسد.
اباذری با اشاره به این مطلب که ما هیچ وقت از حیث مدیریتی به یک ثبات نرسیده‌ایم افزود: با تغییر ریاست سازمان باید آمادگی تغییر در مدیران میانی را داشته باشیم. اگرچه تا زمانی که نقشه راه نداشته باشیم اعتراض به این تغییرات امری بدیهی است، زیرا اگر برنامه‌ مشخص و مدونی وجود داشته باشد هر فردی که در جایگاه مدیریت قرار می‌گیرد مطابق با همان الگو به فعالیت می‌پردازد. وی معتقد است که آینده نه چندان مطلوبی در انتظار این صنعت است. مساله سیاست‌زدگی علاوه‌بر مسائل پیشین به سازمان اضافه شده و به نظر می‌رسد که این امر همیشه همراه بخش‌خصوصی خواهد ماند. وی به جلسات و کارگروه‌های شکل گرفته در دوره ریاست نجفی اشاره کرد و گفت: زمان، مساله مهمی است، که با این تغییر صورت گرفته و رفت و آمدهای پیش رو، فرصت‌های تیمار و بهبود وضعیت در این صنعت از بین می‌روند.