گروه گردشگری- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از پروانه‌ بهره‌برداری ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان خبر داد. محسن مصلحی به «ایسنا» گفت: تمام مجوزها صادر شده است و هیچ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان بدون مجوز فعالیت نمی‌کند. او همچنین درباره‌ چگونگی رسیدگی به درخواست‌ها و صدور پروانه‌های جدید، اظهار کرد: متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این استان می‌توانند درخواست خود را به اداره کل استان تحویل دهند که پس از گذراندن مقدمات لازم و تایید صلاحیت از سوی اداره‌ اماکن نیروی انتظامی و بازدید و تایید شرایط اقامتگاه‌ها، این پروانه صادر می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در نیمه مهرماه ۹۲، منوچهر جهانیان معاون پیشین گردشگری، از صدور مجوز بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی خبر داد و با بیان اینکه بیشترین اقامتگاه‌های بوم گردی در استان اصفهان واقع شده است، گفت: با صدور نخستین مجوز ساخت و بهره‌برداری از مراکز مذکور توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، سایر استان‌های کشور نیز ظرفیت سنجی شده و ضمن تمرکز بر امر آموزش و فراهم آوردن زمینه رعایت استانداردهای تعریف شده، اشتغالزایی، انتفاع مردم محلی و در نتیجه، توسعه پایدار در مناطق طبیعی کشور را به دنبال خواهد داشت.

پیش از این اداره میراث فرهنگی اصفهان بارها به صاحبان این اقامتگاه‌ها هشدار داده بود که از پذیرش تورهای مختلط بپرهیزند. نمونه آن نیز در مهرماه گذشته رخ داد که فرمانداری و نیروی انتظامی خور و بیابانک طی یک جلسه توجیهی به فعالان گردشگری منطقه مذکور اعلام کرده بود که حق پذیرش و ورود تورهای مختلط به منطقه را ندارند. یکی از فعالان گردشگری منطقه خور و بیابانک در این باره به «دنیای اقتصاد» گفته بود: درحالی‌که هیچ ابلاغیه رسمی به فعالان داده نشده بود، مسوولان نیروی انتظامی اظهار می‌کردند که ما چیزی به شما ابلاغ نمی‌کنیم، اما اگر بگویید که تورهای مختلط پذیرش می‌کنید، اقامتگاه‌تان را پلمب می‌کنیم!

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اداره‌ اماکن سال گذشته به‌دلیل آنچه بروز برخی رفتارهای نامتعارف در میان گردشگران عنوان می‌شود، به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اخطار داده بود که اگر پروانه‌ کسب نداشته باشند، آنها را پلمب می‌کند. از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، اتحادیه‌های هتلداری و مهمان‌پذیرها وجود این اقامتگاه‌ها را مانعی برای فعالیت‌های خود می‌دیدند و هریک از این اتحادیه‌ها اصرار داشتند که این اقامتگاه‌ها باید به مجموعه‌ آنها بپیوندد.

سرانجام در اسفندماه سال گذشته و پس از اخطارها و اصرارهای مکرر برای تعطیلی این اقامتگاه‌ها، با پیگیری اداره کل طبیعت‌گردی، دستورالعمل «احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی» از سوی معاونت گردشگری کشور صادر و قرار شد، استان‌ها برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی که ضوابط و شرایط این دستورالعمل را رعایت می‌کنند، پروانه‌ کسب صادر کنند تا ضمن حفظ هویت مستقل خود، چالش‌های‌شان با اداره‌ اماکن و اتحادیه‌های هتلداری و مهمان‌پذیرها نیز رفع شود. در مهرماه امسال نیز اعلام شد، صدور مجوز بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان که با ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی، بیشترین تراکم جمعیتی را از این نظر دارد، آغاز شده است‌. هرچند وقفه‌ای چند ماهه برای صدور این مجوزها ایجاد شد؛ اما حالا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از صدور پروانه‌های کسب تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اصفهان خبر داده است.

به نظر می‌رسد مجوز گرفتن چنین اقامتگاه‌هایی می‌تواند به بهره‌گیری از طبیعت برای گردشگری، با رعایت اصل پایداری محیط، بینجامد.