گام مشترک استان‌های قلب ایران، برای توسعه توریسم
گروه گردشگری- دومین نشست مشترک روسای اتاق‌های بازرگانی منطقه چهار کشور با حضور روسای اتاق‌های اصفهان، شیراز، یزد، شهرکرد، یاسوج و کاشان و با محوریت توسعه صنعت گردشگری در استان‌های مرکز کشور، برگزار شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این جلسه مقرر شد موضوع توسعه توریسم با محوریت گردشگری آخرهفته بین استان‌های قلب ایران در دستور کار کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌ها و ادارات گردشگری استان‌های مذکور قرار گیرد. همچنین برگزاری سمینار یا همایشی مشترک با موضوع جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری مورد تاکید قرار گرفت. در این راستا مقرر شد کارگروهی با هدف برگزاری همایش به صورت مشترک و به همت روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی و روسای سازمان‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 6 استان، تشکیل شد.
ایجاد سایت اطلاع‌رسانی
استان‌های قلب ایران
«خسرو کسائیان»، رئیس اتاق اصفهان در این جلسه گفت: متاسفانه، در عرصه مدیریت حوزه گردشگری، بخش‌های متعدد اعمال نظر می‌کنند که باعث سردرگمی فعالان این بخش می‌شود. وی افزود: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند با برگزاری نشست‌های مشترک، به هدف مشترک با سازمان‌های دولتی مرتبط با گردشگری برسند. وی با اشاره به اهمیت امنیت برای گردشگری و سرمایه‌گذاران، پیشنهاد ایجاد «سایت اطلاع‌رسانی گردشگری استان‌های قلب ایران» را به جلسه ارائه کرد.
«فریدون فرقانی»، رئیس اتاق شیراز نیز در این نشست، وظیفه اتاق‌های بازرگانی را در مباحثی که به‌طور هوشمندانه مطرح می‌شود، بسیج کردن قوای خود جهت پیگیری و آگاه سازی فعالان اقتصادی در عرصه گردشگری دانست. وی اتاق‌ها را مرکز تجمع فعالان اقتصادی هر اتاق برشمرد و گفت: بخش خصوصی با بضاعت خود تمام امکانات را در طبق اخلاص گذاشته تا در شکوفایی اقتصاد کشور نقش موثری داشته باشد. از سوی دیگر «مقصود ضیا بای اف»، سفیر تاجیکستان در ایران با حضور در این جلسه گفت: تسهیل ویزا برای گردشگران خارجی و استفاده از کمپین‌های مشترک تبلیغاتی برای توسعه گردشگری، دو شاه کلید توسعه صنعت توریسم است. وی از آمادگی ایجاد بستر مناسب برای توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور ایران و تاجیکستان خبر داد و افزود: برگزاری همایش، محل اتصال سازمان‌های میراث فرهنگی با فعالان بخش خصوصی است.
گردشگری، محور مشترک اتاق‌های منطقه4
«جبار کیانی پور» رئیس اتاق یاسوج نیز با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید نگاه صنعت‌گونه به گردشگری دارد، گفت: باید از این فرصت به نحو مقتضی استفاده شود. وی بر حضور استانداران استان‌های منطقه چهار کشور، جهت تدوین استراتژی گردشگری در قلب ایران تاکید کرد. وی همچنین خواستار امضای تفاهم‌نامه در هر جلسه با مسوولان دولتی شد. «باقری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: بر اساس آمارهای جهانی، ورود هر 6 نفر گردشگر به کشور یک شغل ایجاد می‌کند و به این ترتیب باید از ظرفیت استان‌ها برای توسعه گردشگری استفاده شود. وی علاوه‌بر این از برگزاری جشنواره گردشگری یاسوج در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.
«سیدمحمدرضا سیدنبوی» رئیس اتاق شهرکرد در این جلسه گفت: نزدیک‌ترین و مهم‌ترین محور مشترک اتاق‌های منطقه چهار، موضوع توسعه گردشگری است. همچنین «رضا فرزانه»، رئیس اتاق کاشان، طرح ریزی ساختاری مناسب برای رونق گردشگری با هدف برگزاری سمینار جذب سرمایه‌گذاری در گردشگری را از اهم اهداف برگزاری این جلسات دانست.
تعطیلات آخر هفته، دردستور کار اتاق‌ها
«ظریف کار»، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شیراز نیز توریسم زیارتی و سلامت را از اهم موضوعاتی عنوان کرد که در کمیسیون گردشگری اتاق فارس مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین افزود: اهمیت توریسم تعطیلات آخر هفته نیز باید در دستور کار کمیسیون‌های گردشگری و سازمان‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای دو گردشگری خارجی و داخلی باید در این زمینه صورت گیرد و این حوزه به عنوان یک صنعت از سوی دولت شناخته شود، تا حمایت‌های لازم صورت گیرد. وی همچنین پیشنهاد کرد، استان‌های قلب ایران برای توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌های تجاری به همت ادارات میراث فرهنگی و کمیسیون‌های گردشگری، اتاق تبلیغات مشترک داشته باشند.
«مسعود گلشیرازی» عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان با اشاره به مصوبات قبل و برگزاری همایش بهمن ماه در اتاق یزد، خواستار تشکیل جلسات مشترک کمیسیون گردشگری شد و همچنین به لزوم نهادینه کردن فرهنگ گردشگری در اتاق‌ها اشاره کرد. وی در ادامه به نمایشگاه گردشگری که در اسفند ماه در برلین آلمان برگزار می‌شود، اشاره کرد و خواستار این شد که اتاق‌های قلب ایران به اتفاق مدیران میراث فرهنگی و گردشگری هر استان در این نمایشگاه حضور به هم رسانند. «محسن مصلحی» مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه بر تعامل بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی با سازمان میراث فرهنگی به عنوان عاملی منحصربه‌فرد در توسعه گردشگری تاکید کرد. وی افزود: مجموعه اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان بازوی مهم و اثرگذار ادارات گردشگری استان‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. وی کمک به توسعه صنعت توریسم با تعریف جغرافیای مورد حمایت استان‌های مرکز کشور را خواستار شد و گفت: مهم‌ترین مساله، موضوع بین بخشی این صنعت است. گردشگری هم از بخش‌های دیگر تاثیر می‌پذیرد و هم بر سایر بخش‌ها تاثیر می‌گذارد. مصلحی همچنین اضافه کرد: اتاق‌های بازرگانی در حوزه اقتصاد نقش اثرگذاری دارند و می‌توانند، به توسعه گردشگری کمک کند.
سرمایه‌گذاری، بازوی مهم گردشگری
«حکمت نیا» معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امنیت گردشگری و توجه به انجمن‌های حمایتی این بخش را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های اخیر حضور اتاق‌های بازرگانی و کمیسیون‌های گردشگری به استان‌ها رنگ جدیدی داده‌اند و می‌توان گفت، اتاق‌ها و سرمایه‌گذاری به‌عنوان بازوان مهم بحث گردشگری هستند.
«دژبرد»، مشاور کمیسیون گردشگری اتاق شیراز نیز با اشاره به تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های گردشگری متعدد در کشور، تصریح کرد: باید کمیته‌های مشترک را استخلاص کنیم و برای برنامه‌ای مشترک طرح‌ریزی کنیم.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در پایان این جلسه مقرر شد با توجه به برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین آلمان در اسفندماه، دبیرخانه هماهنگی لازم را در جهت حضور اتاق‌های منطقه چهار به همراه دست‌اندرکاران دولتی اتاق‌های قلب ایران به عمل آورده تا به صورت مشترک در این نمایشگاه حضور به هم رسانند. اتاق اصفهان مسوولیت راه‌اندازی سایت گردشگری قلب ایران را بر عهده گرفت. تبلیغات مشترک استان‌های مذکور نیز در دستور کار کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌ها قرار گرفته است.