ایران، میزبان آمریکایی‌ها می‌شود
گروه گردشگری- همزمان با ادامه روند مذاکرات و ایجاد نوعی سهولت برای سفر گردشگران آمریکایی در ایران، تعداد گردشگران این کشور در ایران افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این درحالی است که طبق گزارش منتشر شده از مقاصد گردشگری سال ۲۰۱۴، ایران رتبه بیستم را به دست آورده‌است. پیش از این ایران رتبه خوبی در مقاصد گردشگری دنیا نداشت. به نظر می‌آید مطابق با پیش‌بینی کارشناسان، حوزه حساس گردشگری به وقایع سیاسی واکنش نشان داده و اخبار، نوید روزهای روشن‌تری را در این حوزه می‌دهد.
به گزارش لس‌آنجلس تایمز سه موسسه تورگردانی فعال در آمریکا اعلام کرده‌اند که درماه‌های اخیر، شاهد افزایش تقاضا و رزرو برای سفر به ایران بوده‌اند. این موسسات تورگردانی همچنین اظهار می‌کنند که در زمان سفر حسن روحانی به نیویورک و دیدار با برخی مقامات رسمی، برای ایجاد برخی تسهیلات ویزا وعده‌های مناسبی گرفته‌اند. درهمین راستا روزنامه دیلی تلگراف نیز در روزهای نخستین سال نو میلادی، ایران را به عنوان یکی از ۲۰ مقصد برتر برای سال ۲۰۱۴ اعلام کرد. خبری که بی تردید برتعداد مسافران کنجکاو برای سفر به ایران می‌افزاید.
«جانت مور» ازمالکان و فعالان موسسه تورگردانی «افق‌های دور» گفته است که درسال ۲۰۱۳ حدود ۵۰ تا ۶۰ سفر به مقصد ایران از آمریکا ترتیب داده و در سال ۲۰۱۴ نیز پیش‌بینی می‌کند که این تعداد به بیش از ۲۵۰ نفر افزایش یابد که شامل سفر برخی ایرانیان عضو شورای امور جهانی فیلادلفیا و نیز انجمن مشترک المنافع کالیفرنیا نیز هست.
مور یادآور شد که در سال ۲۰۱۵ این روند رو به گسترش باشد زیرا احتمال رزرو و ثبت نام سفر از دانشگاه‌های یو سی ال ا، و برکلی و استنفورد و دیگر گروه‌های دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف آمریکا رو به افزایش است.
«ژان پل تنانت» که از سال ۱۹۹۰ تا کنون تعدادی گردشگر به ایران آورد و اخیرا نیز -۶۰ ۵۰ مسافر درسال ۲۰۱۳ به ایران آورده، امیدوار است که ترافیک گردشگران به ایران درسال ۲۰۱۴ دست کم دوبرابر شود.
وی می گوید: «هرچند که در بیشتر رسانه‎های غرب ایران به عنوان مکانی ناامن برای آمریکاییان ادعا می‌شود اما مسافرانی که از سفر به ایران باز می‌گردند همه، خلاف آن را می‌گویند و اغلب از رفتار گرم و دوستانه مردم با خود داستان‌هایی دارند. درواقع درمیان تمام مقصدهای گردشگری که ما به مشتریان خود ارائه می‌کنیم، ایران مقصدی است که تصور افراد قبل و بعد از سفر به آن به‌شدت متفاوت است و نشان می‌دهد که تصور با واقعیت درباره این کشور، بیشترین فاصله و شکاف را دارد.»
«ریتا زاوادیه» مالک موسسه تورگردانی کاروانسرای در سیاتل نیز امیدوار است که برنامه‌های سفر به ایران را از دو گروه که در سال ۲۰۱۳ به ایران فرستاده، به ۳ گروه در سال ۲۰۱۴ افزایش دهند و علاوه برآن بیش از ۱۰ سفر انفرادی داشته باشدکه این تعداد بسیار بیشتر از میزانی است که درچند سال گذشته داشته است.
مور و زاوادیه در سپتامبر گذشته اعلام کردند که همراه با تعداد دیگری از موسسات تورگردانی آمریکا با مسوولان گردشگری ایران در سفر هیات ایرانی به نیویورک دیدار کرده‌اند؛ هرچند برگزاری این قبیل جلسات اندکی نامعمول است اما بسیار دلگرم‌کننده بوده.
این روزنامه همچنین به نقل از محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نوشته است که گام نخست برای ایران آن است که غربی‌ها رامتقاعد کند که نباید از آمدن به ایران بترسند.
اما همان طور که تورگردان‌های آمریکایی اشاره می‌کنند پیشرفت کارها درنهایت به موافقت‌نامه و مذاکرات نهایی ایران و آمریکا درمورد برنامه هسته ای ایران و کاهش تحریم علیه ایران وابسته است.