رعایت اخلاق مشتری‌گرایی
گروه گردشگری- دبیرکل شورای جهانی سفر و توریسم، دیوید اسکاوسیل، با انتقاد از وزیران گردشگری کشورهای گروه 20 گفته است «مسافر و گردشگر یک مشتری است؛ بنابراین باید با مسافران و گردشگران به عنوان مشتری رفتار شود نه به عنوان مجرم.» وی خطاب به وزیران شرکت‌کننده از کشورهای 20، از آنان خواسته تا اخلاق مشتری‎گرایی را در همه حوزه‌های گردشگری و سفر از صدور ویزا گرفته تا تسهیلات مرزی مراعات کنند تا از این رهگذر بتوانند از منافع اجتماعی و اقتصادی بالقوه در صنعت سفر و گردشگری بهره‌مند شوند.
به گزارش « دنیای اقتصاد» این انتقاد در وضعیتی به کشورهای گروه ۲۰ وارد شده که بسیاری از این کشورها به دلایلی چون ورود مهاجران غیرقانونی به کشورشان، ورود مواد مخدر، ترس از تروریسم و... محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای صدور این رویدادها اعمال کردند. به عنوان مثال، موج مهاجران غیرقانونی که از طریق کشورهایی همچون اندونزی به استرالیا سفر و در آن تقاضای پناهندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. به همین دلیل این دو کشور که پیش از این به منظور رونق توریسم برای اتباع بسیاری از کشورها در بدو ورود ویزا صادر می‌کردند، با حکم‌هایی قضایی محدودیت‌هایی را در صدور روادیدها اعمال کردند. به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی»، اسکاوسیل در ادامه یادآور شده که سیاست‌های تشویقی از سوی دولت‌ها برای ایجاد تسهیلات بیشتر در نواحی مرزی و تاثیرآن بر ایجاد اشتغال و فرصت‌های لازم برای رشد اقتصادی کاملا اثبات شده و از همین رو است که در قلب تلاش‌های جاری در صنعت گردشگری جای داشته است. اعمال سیاست‌ها و رویکردهای بهتر درصدور ویزا یک اقدام برد- برد است که نه تنها برای ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری، بلکه برای همه کسانی که نگران کسب و کار و رونق بازار، توسعه و امنیت اقتصادی هستند، اهمیت دارد.
اوتاکید می‌کند: مسافرانی که علاقه‌مند به بازدید از یک کشور برای مدتی کوتاه هستند، درواقع به ثبات و تداوم بازار اشتغال و رشد اقتصادی کشورها کمک می‌کنند، بنابراین باید مورد حمایت و استقبال قرار گیرند.
او همچنین یادآور می‌شود که موضوع تسهیلات ویزا در۱۸ ماه گذشته، بخش بسیار مهمی از تحقیقاتی است که به طور مشترک ازسوی سازمان توریسم جهانی و شورای جهانی سفر و توریسم صورت گرفته است.
اسکاوسیل پنج گام بزرگ را در راستای توجه دولت‌ها به صنعت گردشگری مورد توجه قرار داده و از دولت‌ها خواسته که در اعمال سیاست‌های صدور ویزای خود آن را مورد توجه قرار دهند: نخست اینکه مسافر مشتری است نه مجرم، بنابراین باید تامین خدمات منصفانه طبق اخلاق مشتری‌مدارانه برای تامین نیازهای آنان در تمام مراحل و فرآیند‌های صدور ویزا و مهمان‌پذیری مورد توجه قرار گیرد. دیگر آنکه فناوری‌های نوین دردنیای امروز پاسخ مناسبی برای بسیاری از مشکلات ارائه کرده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش سیستم‌های هوشمند که بتواند ضمن تامین امنیت گردشگر خدمات مناسب را دراختیار آنان قرار دهد، خود یک موقعیت برد- برد برای هر دو طرف یعنی مسافر و کشور میزبان است. سوم، اینکه صنعت گردشگری خود نیز می‌تواند در تامین این تسهیلات موثر باشد، زیرا کمپانی‌های سفر و گردشگری اغلب مشتریان خود را می‌شناسند و می‌توانند با بهره‌گیری از متخصصان و توسعه راه‌حل‌های مختلف آنان را مدیریت کنند. چهارم، اینکه گام‌های کوچک می‌تواند در این راستا بسیار مفید باشد. تغییرات تدریجی که بخش‌های ویژه یا کشورهای مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهند می‌توانند باز‌تعریف و سنجش شوند و درصورت تکمیل این طرح‌ها اعلام عمومی شوند. گام پنجم نیز شفافیت و موقع شناسی به عنوان یک اقدام کلیدی است. تمام فرآیند‌ها دراین زمینه باید شفاف وغیربوروکراتیک و درعین حال قطعی و معقول باشند.