حرف هامون بر زبان روسای جمهور ایران و افغانستان
گروه گردشگری- معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، بامداد روزگذشته در صفحه فیس‌بوک خود از مطرح شدن بحث تالاب هامون در جلسه رییس جمهور کشورمان با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، خبر داد. وی در این‌باره می‌نویسد:
«یکی از موضوعات مهم مورد بحث در جلسات بلند پایه امروز آقای کرزی در تهران، تامین حقابه تالاب بین‌المللی هامون و احیای هیرمند بود. این موضوع مورد توجه آقای رییس جمهور قرار داشت و احیای هیرمند و تامین حقابه تالاب هامون از طرف آقای کرزی نیز مورد تایید قرار گرفت. امیدوارم شاهد بازگشت آب و احیای هامون باشیم.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس‌جمهور افغانستان با اشاره به مسائل زیست محیطی و تعاملات مرزی به ویژه مساله آب گفت: کشور افغانستان به تمامی قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این در مهرماه سال جاری عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از تشکیل فراکسیون «احیای دریاچه هامون» خبر داده بود. سیدباقر حسینی نماینده زابل، زهک و هیرمند در این راستا گفته بود: در جهت تلاش مجلس برای احیای این دریاچه فراکسیونی با عنوان «احیای دریاچه هامون» تشکیل شد. با این حال به نظر می‌رسد همچنان روند فعالیت این فراکسیون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد یا دست کم گزارش‌های مناسبی از جلسات این کارگروه در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سایت کویرها و بیابان‌های ایران، دریاچه هامون به عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور تقریبا برای همیشه از روی نقشه جغرافیایی پاک شده است؛ دریاچه‌ای که تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بود. با نابودی هامون ۱۵ هزار صیاد بیکار شدند و زنانی که با بهره‌گیری از نی‌های دریاچه به تولید صنایع دستی اشتغال داشتند، منبع درآمد خود را از دست دادند.
گردشگری پرنده‌نگری نیز در این منطقه تقریبا از بین رفته است؛ درحالی که پیش از این یکی از مقاصد اصلی برای گردشگری «تماشای پرندگان»، هامون بود.
دامداران سیستانی با ۱۲۰ هزار راس گاوی که تا دیروز در ۷۰ هزار هکتار از اراضی دریاچه چرا می‌کردند، مهاجرت کردند و ۸۰۰ روستا تحت تاثیر هجوم شن‌های روان دریاچه قرار گرفته است. دریاچه ای که سالانه ۱۲ هزار تن ماهی از آن صید می‌شد امروز یک بستر خشک و تفتیده است. شاید اگر مطالعه دقیقی صورت می‌گرفت مشخص می‌شد که نابودی هامون بزرگ‌ترین پدیده پناهندگی و آوارگان زیست محیطی در کشور را رقم زده است. خشکسالی‌های سال‌های اخیر و عدم پایبندی افغان ها به رای کمیسیون دلتا (کمیسیون دلتا متشکل بود از کارشناسان سه کشور کانادا، آمریکا و شیلی که روی رودخانه هیرمند کار کارشناسی انجام دادند) و قرارداد ۱۳۵۱ دولت ایران و افغانستان مبنی بر آزادسازی ۲۶ متر مکعب آب در هر ثانیه در رودخانه هیرمند و ضعف روابط دیپلماتیک در سال‌های اخیر برای حل این معضل، جملگی باعث شد تا امروز هامون چشم انتظار قطره‌ای از آب هیرمند باشد.