تدارک بازار برای توریست‌های خارجی

او پرانرژی و باانگیزه است. امروز باید با هم کار کنیم. مدیریت مناطق آزاد و امر گردشگری نقاط تقاطع فراوانی دارند. تصمیمات خوبی گرفتیم.» در باره تصمیماتی که در این جلسه گرفته شده آیا درباره گردشگری داخلی متمرکز یا نقطه هدف آن گردشگری ورودی بوده، به واسطه ارتباط اندک متولیان گردشگری با رسانه‌ها اطلاع چندانی در دست نیست. این در حالی است که جزئیات این جلسه می‌توانست وضعیت را هم برای فعالان و هم برای کارشناسان روشن کند.

«دنیای اقتصاد» در این راستا تلاش کرده است بر اساس همین اطلاعات کلی دیدگاه‌ کارشناسان را درباره لغو روادید و گردشگری در مناطق آزاد جویا شود.

محسن حاجی‌سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: لغو روادید نخستین خواسته‌ای بود که هم ما به عنوان راهنمایان گردشگری و هم سایر تشکل‌های این حوزه از وزیر داشتیم و حل این مشکل جای تقدیر و تشکر دارد.

به گفته این کارشناس حوزه گردشگری ما تازمانی که ویزا نداشته‌باشیم نمی‌توانیم درباره گردشگری بین‌المللی فکر کنیم و در شرایط عدم صدور روادید همین بلاتکلیفی باعث می‌شد کسی برنامه‌ای برای سفر به کشورمان نداشته باشد.

خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در دولت انجام شد این چالش برطرف شد که حل همین مشکل، قدرت و توان چانه‌زنی متولیان گردشگری را نشان می‌دهد. به این ترتیب از ابتدای آبان ویزا برای توریست‌های خارجی صادر می‌شود.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در عین حال تاکید کرد: از آبان که ویزا برای توریست‌های ورودی صادر ‌شود تا زمانی که آنها وارد کشور شوند احتمالا چند هفته طول می‌کشد و ما در فصل آینده شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود. از این رو باید توجه ویژه‌ای به گردشگری داخلی داشته باشیم.

درباره گردشگری داخلی و اینکه چطور بتوانیم بازار آن را در زمان کرونا رونق دهیم تاکنون «دنیای اقتصاد» گزارش‌های متعددی را با محوریت تجربه‌های جهانی منتشر کرده است که نمونه اخیر آن به گزارش اتحادیه تجارت صنعت اروپا برمی‌گردد.

در این گزارش قید شده است: اگرچه در تعطیلات فصل تابستان، ترافیک مسافران افزایش یافت اما نمی‌توان اسم بازیابی سفرهای هوایی را روی آن گذاشت.

براساس اعلام سازمان بین‌المللی فرودگاه‌های اروپا کاهش محدودیت‌های سفرهای درون اروپایی و ارائه گواهی‌نامه‌های دیجیتالی کووید-۱۹ اتحادیه اروپا، منجر به افزایش تردد مسافران در سراسر اروپا در ماه‌های ژوئیه و آگوست شده است و این پیشرفت عمدتا به‌نفع فرودگاه‌های کوچک‌تر وابسته به ترافیک داخلی و تفریحی بوده است. همان‌طور که این گزارش نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در دوره پاندمی تلاش مضاعفی برای رونق توریسم داخلی خود انجام داده‌اند تا هم مشاغل مرتبط با این حوزه را زنده نگه‌دارند و هم در کنار آن از خمودگی و افسردگی اجتماعی نشات گرفته از همه‌گیری کرونا بکاهند.

برخی از این کشورها حتی از مرز تعطیلات دو روزه آخر هفته پیشی گرفته و تعطیلات سه روز آخر هفته را پیشنهاد و اجرایی کرده‌اند. در واقع تجربه کرونا و دورکاری بسیاری از مشاغل را متقاعد کرد که صرف حضور فیزیکی ضامن موفقیت در تجارت و کسب وکار نیست بلکه آنها با افزایش تعطیلات می‌توانند کارکنان وفادارتری برای شرکت باشند.

در کنار تعطیلات دو روز آخر هفته که بارها کارشناسان بر آن تاکید کرده‌اند، دیگر موردی که برای توسعه گردشگری داخلی پیشنهاد می‌شود در نظر گرفتن مشوق‌های سفر است.

حاجی سعید در گفت‌وگوی خود با «دنیای اقتصاد» در این باره می‌گوید: یکی از مواردی که به شکوفایی گردشگری داخلی منجر می‌شود در نظر گرفتن مشوق‌های سفر برای گروه‌های مختلف از جمله کارمندان و..است که در نهایت زنجیره‌های تامین گردشگری از آن منتفع می‌شوند تا زمانی که مزایای گردشگری ورودی نیز به آنها اضافه شده و این صنعت را رونق ببخشد.

حاجی‌سعید درباره دیدار وزیر گردشگری با دبیر شورای عالی مناطق آزاد می‌گوید: در مناطق جنوبی و جزایری که جزو مناطق آزاد هستند شاهدیم کیش زیرساخت‌های مناسبی دارد در حالی که قشم نیازمند رسیدگی و تامین زیرساخت‌هاست تا کیفیت خدمات در آن ارتقا پیدا کند.

او با اشاره به اینکه فراتر از توسعه زیرساخت در مناطق آزاد ما باید مسیرهای گردشگری با شهرهای گردشگرپذیر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را تعریف کنیم، اضافه می‌کند: ما می‌توانیم با سواحل جنوبی و سواحل مناطق آزاد خودمان با مناطق جنوبی خلیج فارس و شهرهای گردشگرپذیر کشورهای عربی مسیرهایی را تعریف کنیم و کشتی‌های تفریحی در این منطقه تردد داشته باشند. در این راستا می‌توان پیمان‌های چندجانبه‌ای با این کشورها داشت تا بتوانیم از مزایای گردشگری آن بهره‌مند شده و تحولی در این منطقه ایجاد کنیم.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در این باره به مثال سواحل جنوبی اروپا و آمریکای مرکزی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: در این مناطق کشتی‌های تفریحی بسیار پرطرفدار بوده و اقتصاد آنها را متحول کرده است. ما اگر بخواهیم کار اساسی در این زمینه انجام دهیم باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.از دیگر کارهایی که می‌شود در این مناطق انجام داد فعالیت‌های رویداد محور است.

او می‌گوید: علاوه بر آن مناطق آزاد ما تاکنون مقصد گردشگران ورودی نبوده‌اند. اگر ما بتوانیم رویدادهایی را تعریف کنیم که این جاذبه را برای آنها داشته باشد، می‌توانیم توریست‌های خارجی را به این مناطق سوق دهیم.

این رویدادها باید در تقویم ما جای ثابتی داشته باشند تا امکان برنامه‌ریزی سفر را به آنها داده و در نهایت علاوه بر منافع حاصل از گردشگری، توریست‌ها را با فرهنگ، ‌آداب و رسوم این مناطق نیز آشنا کنیم