مونسان این آمار را در حالی مطرح می‌کند که براساس آمارهای منتشر شده از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در سال ۹۶، ۱۰میلیون و ۵۴۲هزار و ۹۵۲ نفر ایران را به منظور سفر خارجی ترک کرده‌اند. این آمار شامل گردشگران زیارتی و غیرزیارتی می‌شود. طبق این آمارها، چنانچه درنظر بگیریم کل گردشگران خروجی از کشور در سال گذشته ۲۴۲میلیون یورو در سفرهای خود هزینه کرده‌اند این یعنی هر کدام از این بیش از ۱۰میلیون گردشگر تنها حدود ۲۳یورو در سفرهایشان هزینه کرده‌اند!

به گزارش «میراث آریا»، معاون رئیس‌جمهوری البته در گفت‌وگوی خود مدعی شده: «بر اساس آمارها سالانه حدود ۹میلیون نفر گردشگر خروجی داریم که برخی‌ها به‌اشتباه این‌گونه در نظر می‌گیرند که هر گردشگر خروجی هزار دلار ارز خارج می‌کند. درحالی‌که این‌گونه نیست؛ چراکه اولا از این ۹میلیون نفر ۵۰ درصد گردشگران زیارتی هستند که ارز زیادی خارج نمی‌کنند و ۲میلیون نفر نیز در ایام اربعین از کشور خارج می‌شوند که این نیز باعث خروج ارز از کشور به شکل قابل‌ملاحظه‌ای نمی‌شود. بنابراین، آمار ارائه‌شده در این خصوص قابل‌قبول نیست.» فارغ از اینکه او گویا در محاسبات خود زائران اربعین را جدا از گردشگران زیارتی شمرده است، باز هم با درنظر گرفتن اینکه اساسا گردشگران زیارتی هیچ ارزی از کشور خارج نمی‌کنند، به نظر نمی‌رسد رقم هزینه‌کرد گفته شده صحیح باشد. گردشگران غیرزیارتی خروجی کشور در سال گذشته ۵میلیون و ۹۶۴هزار و ۹۰۴ نفر بوده که اگر کل هزینه‌کرد ۲۴۲میلیون یورو را به این گردشگران نسبت دهیم، به‌طور میانگین باید هر کدام از این گردشگران ۵/ ۴۰یورو هزینه کرده باشند! رقم هزینه‌کرد ۲۴۲میلیون یورو شاید تنها برای رقم تخصیص ارز مسافرتی به نرخ دولتی در سال گذشته بتواند عنوان شود؛ از این حیث که ارز مسافرتی سال گذشته تنها ۳۰۰دلار برای هر نفر و یک بار در سال تخصیص داده می‌شد که آن هم از پایان شهریورماه ۹۶ لغو شد.

... اما ورودی‌ها زیاد هزینه می‌کنند!

به باور کارشناسان انجام سفرهای خارجی و خروج ارز تا میزان اعلام شده از سوی بانک مرکزی از جمله حقوق هر شهروند است اما اصرار مسوولان گردشگری به کم جلوه دادن هزینه سفرهای خارجی در مدت اخیر، اندکی عجیب به نظر می‌رسد. ظاهرا مسوولان به همان میزانی که در اندک جلوه دادن هزینه سفرهای خارجی اغراق می‌کنند، به همان میزان بر هزینه‌کرد بالای گردشگران ورودی نیز اصرار دارند.

چندی پیش مسوولان گردشگری کشور اعلام کرده بودند که درآمد گردشگری ایران ۱۰میلیارد دلار در سال گذشته بوده؛ رقمی که با وجود خلأ حساب اقماری و مشخص نبودن هزینه‌کرد گردشگران خارجی در ایران عنوان می‌شود. معاون گردشگری کشور در این باره به «ایسنا» توضیح داده است: «متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی بر اساس تعریف شورای اقتصاد جهانی ۶۸۰دلار است که این مبلغ به‌صورت غیرمستقیم ۱۳۴۰دلار است. با توجه به سفر ۵میلیون و ۱۴۰هزار گردشگر خارجی به ایران، میزان درآمد حاصل شده مشخص خواهد شد.» به اعتقاد محمد محب خدایی، این یک زنجیره کامل است که برخی فقط قسمت هتل آن را درنظر می‌گیرند و به درآمدی که از این طریق در حمل‌و‌نقل و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود، توجهی ندارند. اعلام غیرکارشناسی آمار و ارقام در گردشگری کشور همچنان بدون برقراری سیستم حساب‌های اقماری ادامه دارد اما مسوولان گویا از تاثیر این آمارها بر آینده سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران بی‌خبرند.