علی‌اصغر مونسان افزود: «استفاده از تجارب کشورهای اروپایی در حوزه مدیریت گردشگری برای ما حائز اهمیت است.» معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ایران به‌عنوان کشوری که در تاریخ بشریت تمدن‌ساز بوده، دارای آثار تاریخی و فرهنگی بسیار باارزش و مهمی است و باید برای حفاظت و حراست از این آثار تلاش شود. افزایش ایمنی و حفاظت از آثار تمدنی از زمینه‌هایی است که دو کشور ایران و اتریش می‌توانند در این مورد نیز همکاری داشته باشند.» وی حفاظت از آثار در مقابل سرقت، تعویض اشیای اصل و تقلبی و حفاظت در مقابل بلایای طبیعی را نیز از جمله مواردی دانست که می‌توان در آن از تجربیات و تکنولوژی کشورهایی همچون اتریش در این زمینه‌ها استفاده کرد. مونسان با اشاره به ثبت اخیر محور باستانی ساسانی در استان فارس، خاطرنشان کرد: «به این ترتیب فاصله زمانی که بین دوره هخامنشیان و دوره اسلامی وجود داشت با این ثبت جهانی از بین رفت.

ثبت جهانی این پرونده به تاریخ معماری دنیا کمک می‌کند و حمایت کشورهای اروپایی در ثبت جهانی این اثر قابل تقدیر است.» این عضو دولت دوازدهم همچنین ابراز امیدواری کرد که با روابط فرهنگی و گسترش تعاملات گردشگری، مشکلات تلطیف شود و دنیا به جایی تبدیل شود که همه خوش‌اخلاق باشند، هیچ کشوری به‌دنبال زورگویی نباشد. سفیر اتریش در ایران نیز طی این دیدار، سفر رئیس‌جمهوری اتریش به ایران را یک علامت بسیار قوی از سوی اتریش برای افزایش همکاری‌ها با ایران دانست و سفر روحانی را نیز به اتریش در دومین دوره ریاست‌جمهوری برای اتریش بسیار حائز اهمیت عنوان کرد. اشتفان شولتز ادامه داد: «امسال به مناسبت ۷۰۰ سال تعاملات بین دو کشور، برنامه فرهنگی مشترکی با ایران خواهیم داشت. این برنامه همچنین به مناسبت صد و هفتاد و پنجمین سالگرد فتح قله دماوند توسط یک اروپایی برگزار می‌شود و می‌تواند نقطه آغازی برای افزایش همکاری‌های فرهنگی و گردشگری دو کشور باشد.» به گفته وی، یکی از اهداف این پروژه فرهنگی، توجه به زیبایی‌های ایران است و سفرای چند کشور اروپایی نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

براساس این خبر، مراسم افتتاحیه برنامه صعود به قله دماوند روز جمعه برگزار می‌شود. سفیر اتریش همچنین به تدارک برنامه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره و اظهار کرد: «این برنامه با تلاش رایزنان فرهنگی در حال آماده‌سازی است. مجموعه‌ای از سازمان‌های فرهنگی که در کشورهای اروپایی حضور دارند تلاش می‌کنند منابع مالی این برنامه را تامین کنند. این تیم در سفر به ایران با مسوولان سازمان میراث‌فرهنگی در مورد پیوستن به این برنامه و نقش موثر ایران در منطقه برای حفاظت از آثار تاریخی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.»