جابه‌جایی بخشی از درخت‌ها منطقی نیست

اما معاون میراث‌فرهنگی مازندران درباره اتفاقات پیش‌آمده و با اشاره به مکاتبات اداری که تاکنون انجام شده، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «فرودگاه رامسر درخواست کرده تا موانع پروازی که در مسیر فرودگاه قرار دارد که از جمله چند درخت ثبت ملی میراث فرهنگی است، برداشته شود. اما این موضوع با مخالفت سازمان میراث همراه بود.» عبدالمطلب شریفی با تاکید بر اینکه این درخت‌ها ۲۰ متر ارتفاع دارند و اگر قرار باشد از ارتفاع آنها کاسته و به ۳ متر برسد چیزی از درخت باقی نمی‌ماند، ادامه داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد درخت‌هایی که در ۱۵۰ متری از مرکز باند قرار دارند باید قطع یا جابه‌جا شوند. به همین منظور با سازمان میراث‌فرهنگی مکاتباتی صورت گرفت تا در این زمینه کارشناسی‌ها صورت گیرد.»‌ به عقیده معاون میراث‌فرهنگی مازندران جابه‌جایی بخشی از درخت‌های کهنسال این منطقه منطقی نیست؛ چون بلوار ممتد است و نمی‌شود یک قسمت از آن خالی از درخت باشد و باقی بلوار درخت داشته‌باشد. شریفی در نهایت تاکید می‌کند که کارشناس‌های میراث از طریق مشورت با کارشناس‌های فرودگاهی به‌زودی به یک توافق نهایی خواهند رسید تا هر چه زودتر این موانع و مشکلات برطرف شود.

تا یک ماه دیگر موانع برداشته می‌شود

در همین حال حسین اسفندیاری، قائم‌مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «قرار است با هماهنگی استاندار مازندران تعدادی از تیرهای چراغ برق و درخت‌هایی که در اطراف فرودگاه رامسر قرار دارند، برداشته شوند. البته مشکل عمده‌ای که وجود دارد ۹۰ درصدش مربوط به تیرهای چراغ‌برق است که در مسیر باند قالب قرار دارد؛ چراکه درخت‌های ثبتی در مسیر باند قالب نیستند و قرار بر این شده که سازمان میراث‌فرهنگی بخشی از این درخت‌ها را جابه‌جا کنند.» به گفته اسفندیاری به‌زودی بررسی‌ها انجام خواهد شد و تلاش می‌شود تا تعداد کمتری از این درخت‌ها که ثبت شده‌اند جا به جا شود. قائم‌مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام می‌کند که نهایتا تا یک ماه آینده این موانع برطرف خواهد شد.

حرف‌هایی که با عمل فاصله دارد

اما مهر ماه سال گذشته بود که سعدالله وطن‎خواه، مدیرکل فرودگاه‎های مازندران در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از وجود سه دکل برق مرتفع به عنوان مانع پروازی در آستانه باند ۳۴ خبر داده و گفته‌بود که قرار است با همکاری استاندار و اداره برق منطقه‎ای این موانع تا پایان بهمن رفع شود. با وجود این تیرهای برق همچنان در سال جدید هم در جای خود پابرجا مانده‌اند. او ۱۸ اردیبهشت امسال نیز با تاکید بر وجود این موانع و برطرف شدن آنها گفته‌بود: «دو مانع مهم بر سر پروازهای موجود در رامسر قرار دارد که از جمله آن، تیرهای برق موجود در ردیف پروازی و همچنین درختان پالم بلند قدیمی که جزو میراث‌فرهنگی در بلوار معلم رامسر است مانع به شمار می‌روند. در زمینه تیر برق، با تامین اعتبار و رایزنی انجام‌شده، اقدامات اجرایی آغاز شد و در زمینه درختان نیز با نشست‌هایی که با اداره میراث برگزار شد و نیز با نشست‌هایی که در تهران در آینده برگزار می‌شود در زمینه جابه‌جایی درختان تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.»

از زمان سقوط هواپیمای یاسوج حساسیت‌ها بر سر موانع پروازی بیشتر از گذشته شده است و به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه جدیت بیشتری به خرج می‌دهند. محمد آزاد، فرماندار رامسر هم با تاکید بر این موضوع چند روز پیش گفته‌بود: «در حال حاضر با دستور استاندار و مدیرکل فرودگاه‌ها و شهرداری، موانع تیرهای برق با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال رفع شدن است؛ اما جابه‌جایی درختان با توجه به آنکه آنها درختان پالم بوده و برخی از آنها کاج است و جزو میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود، باید در کارگروه میراث‌فرهنگی در سطح کشور در تهران تصمیم‌گیری شود.»

هادی خازنی، رئیس فرودگاه رامسر نیز اوایل اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «موانع پیش روی باند ۳۱، درخت‌هایی که در املاک خصوصی قرار دارند و تیرهای برق هستند. اما موانع پیش روی باند ۱۳ را درخت‌هایی تشکیل می‌دهند که به سازمان میراث‌فرهنگی تعلق دارند. در حال حاضر مکاتباتی برای اصلاح این درخت‌ها انجام شده که منتظر دریافت پاسخ هستیم. همچنین جلساتی با سازمان انتقال نیرو داشته‌ایم و انتظار می‌رود این سازمان برای جابه‌جایی تیرهای انتقال برق اقدام کند. از سوی دیگر رایزنی با مالکان زمین‌های اطراف فرودگاه نیز ادامه دارد تا نسبت به اصلاح درخت‌های موجود در زمین‌هایشان اقدام کنند.» با وجود آنکه از سال گذشته مسوولان بارها گفته‌اند که موانع برداشته می‌شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده. موانع سر جای خود هستند و بسیاری از پروازها لغو می‌شود. با وجود این باز هم قائم‌مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌گوید که یک ماه دیگر باید صبر کرد تا هم مشکل باند برطرف شود و هم درختان ثبتی دچار خدشه و آسیب نشوند.