حوزه‌ای با ۵۰۰ میلیون دلار صادرات

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در ۹۰ غرفه و با حضور ۳۱ استان آغاز به‌کار کرد، اسحاق جهانگیری و علی‌اصغر مونسان حضور داشتند و حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در آن را می‌توان به فال‌نیک گرفت؛ اتفاقی که در خصوص دور قبلی این نمایشگاه در شهریور امسال و همچنین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در سال‌جاری رخ نداد و با حضور این مقام بلندپایه دولت می‌توان امیدوار شد که در سیاست‌های کلان دولت توجه به این حوزه افزایش یافته است. همچنین انتظار می‌رود با حضور همزمان جهانگیری و مونسان در افتتاحیه این نمایشگاه و به دنبال پوشش گسترده‌تر خبری، استقبال از این نمایشگاه در فصل خریدهای نوروزی فزونی یابد.

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، مونسان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به سوال مطرح شده پیرامون ابهامات استعفای نامورمطلق به این گفته بسنده کرد که این مساله اتفاقی طبیعی بود و در هر صورت باید افرادی جدید و با انرژی مضاعف وارد این حوزه شوند. وی درباره وضعیت اقتصاد صنایع‌دستی کشور نیز اظهار کرد: «بنابر آمارهای رسمی گمرک، سالانه ۲۴۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داریم و تقریبا به همین مقدار نیز صادرات چمدانی وجود دارد که در مجموع می‌توان رقم ۵۰۰ میلیون دلار را برای صادرات صنایع‌دستی تخمین زد. همچنین گردشگری مالی صنایع‌دستی در کشور رقمی در حدود ۲هزار میلیارد تومان است و از آنجا که بیشتر این مقدار در روستاها اتفاق می‌افتد، این مساله موجب شکوفایی اقتصاد روستاها شده است.»

مونسان درباره تصویب قانون حمایت از صنایع‌دستی تصریح کرد: «این مصوبه از طرف رئیس‌جمهوری ابلاغ شده و در آن حمایت‌های خوبی از هنرمندان صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است. در زمینه بیمه نیز تدابیر لازم اندیشیده شده و سازمان تامین اجتماعی موظف است با ابلاغ این قانون در خصوص بیمه هنرمندان همکاری و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.» معاون رئیس‌جمهوری با انتقاد از ورود صنایع‌دستی چینی به کشور خاطرنشان کرد: «ایران یکی از ۳ کشور مهم در حوزه صنایع‌دستی و مهد صنایع‌دستی جهان است و امیدواریم با محدودیت‌هایی که برای ورود این کالاها ایجاد خواهد شد، روند فروش و توزیع صنایع‌دستی چینی در کشور متوقف شود.»

  رونمایی از ۲ سامانه

همچنین در حاشیه آغاز به‌کار این نمایشگاه، از «پورتال جامع گردشگری» و «اپلیکیشن ۰۹۶۲۹» از سوی این ۲ مقام مسوول رونمایی شد. بنا بر اظهار مقامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری «اپلیکیشن ۰۹۶۲۹» به‌منظور نظارت بر عرضه خدمات گردشگری طراحی شده است و به کمک این سامانه گردشگران کشور می‌توانند مشکلات، انتقادات و شکایاتی که درخصوص کیفیت خدماتی که در اقصی‌نقاط کشور توسط نهادهای گردشگری به آنها ارائه می‌شود را به صورت آنلاین ثبت کنند. «پورتال جامع گردشگری» نیز که با آدرس اینترنتی www.visitiran.ir قابل دسترس است، سامانه‌ای است که در آن اطلاعات لازم در خصوص جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی کشور برای علاقه‌مندان سفر به ایران و ایرانگردی فراهم شده است. بیست‌ونهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی کشور از روز گذشته و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد و تا روز جمعه، ۱۸ اسفندماه ادامه خواهد داشت.