معاون رئیس‌جمهوری به مسوولان استان قم پیشنهاد کرد روی سه‌گانه گردشگری مذهبی، طبیعت و سلامت سرمایه‌گذاری کنند. زهرا احمدی‌پور روز گذشته در سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با تاکید بر این موضوع گفت: «اگربتوانیم برنامه مشترک سه‌گانه طبیعت‌گردی، سلامت و زیارتی برای گردشگری استان قم را مدنظر قرار دهیم، به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا می‌کنیم. ظرفیت‌های موجود استان قم می‌تواند هر سه جنبه را پوشش دهد. باید جهت‌گیری در توسعه زیرساخت‌ها را به این سمت حرکت دهیم.» به گزارش میراث آریا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه با سرمایه‌گذاری روی سه‌گانه گردشگری طبیعی، سلامت و مذهبی می‌توان گروه‌های مختلف گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان جذب نمود، اعلام کرد: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این زمینه به قم کمک خواهد کرد.» وی همچنین با بیان اینکه برنامه توسعه گردشگری داخلی در تمام استان‌ها وجود دارد، ولی رویداد محور است، افزود: «این درحالی است که باید برای تمام ایام سال برنامه‌ریزی شود.» به گفته احمدی‌پور، در دنیا چهار درصد درآمد از گردشگران بین‌المللی و ۹۶ درصد منوط به گردشگری داخلی و توسعه آن است و امسال توسعه گردشگری داخلی باید مورد توجه جدی همه استان‌ها باشد.

هدف‌گذاری اقتصادی

معاون رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ را رهبری در ابتدای سال مشخص کردند، گفت: «یکی از مسائل مهم این است که در قالب بهبود فضای کسب‌وکار، باید بحث واگذاری‌ها به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. کاهش تصدی‌گری دولت، واگذاری به بخش خصوصی و تسهیل‌گری دولت برای استفاده بهتر از امکانات موجود باید مورد توجه قرار گیرد.» احمدی‌پور ادامه داد: «قرار نیست همه استان‌ها در همه زمینه‌ها اقداماتی را انجام دهند، بلکه باید با توجه به ظرفیت هر استان برای آن استان برنامه‌ریزی کرد. استان قم جهت‌گیری خود را بر بحث توسعه صنعت‌ومعدن، گردشگری، آی‌تی و انرژی‌های نو متمرکز کرده است. این جهت‌گیری‌ها می‌توانند زیربناهای مورد نیاز برای توسعه استان را فراهم کنند، البته مشخص نشده است که اگر بخواهیم در توسعه گردشگری عمل کنیم کدام محور توسعه برای استان قم می‌تواند مدنظر باشد.» وی با بیان اینکه چندان نمی‌توان روی گردشگران مذهبی مدیریت چندانی داشت، گفت: «باید در ازای تغییر زیرساخت‌ها، در ذهنیت گردشگری که وارد استان می‌شود نیز تغییراتی ایجاد و در بحث تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های استان جدی‌تر عمل کرد. گردشگری که از قم عبور می‌کند باید مطلع شود که اگر در قم سکونت کند، می‌تواند از چه ظرفیت‌هایی بهره ببرد، می‌توان در تمام رستوران‌ها و مراکز خدماتی‌رفاهی، جذابیت‌ها و ظرفیت‌های استان را در بیلبوردهای تبلیغاتی معرفی کرد.»

لزوم تعریف پیوست گردشگری برای ثبتی‌ها

این مقام مسوول تاکید کرد: «اینکه نتوانسته‌ایم در مجموع از ظرفیت‌های استان برای افزایش گردشگر استفاده کنیم، علاوه‌بر توسعه نیافتن زیرساخت‌ها مربوط به این است که برای هیچ‌کدام از پرونده‌های ثبتی، پیوست گردشگری تعریف نکرده‌ایم. این مشکل البته به استان قم مربوط نیست و به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برمی‌گردد. تا زمانی که برای پرونده‌های ثبتی پیوست گردشگری تعریف نشود، آورده چندانی برای استان‌ها و کشور نخواهد داشت.» احمدی‌پور با اشاره به اینکه در قالب گردشگری باید به سمتی پیش برویم که قم را به‌صورت شهری هوشمند و خلاق معرفی کنیم، تصریح کرد: «بازخوانی الگوی زیست مذهبی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که در استان وجود دارد. معرفی این الگوی زیست می‌تواند برای تورهای دانش‌آموزی و تورهای گردشگری بسیار جذاب باشد.»

برگزاری تور مشترک با دیگر استان‌ها

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه قم باید تورهای مشترک با استان‌های همجوار برگزار کند، گفت: «این تورهای مشترک می‌تواند به ماندگاری بیشتر گردشگر در استان قم کمک بزرگی کند.» او درباره راه‌اندازی موزه تاریخی قم نیز اظهار کرد: «اگر بخواهید قم را به‌عنوان مقصد گردشگری تبدیل کنید، حتما به یک موزه قوی نیازمند هستید. همچنین باید تیمچه قم تقویت شود؛ زیرا این تیمچه در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی قرار گرفته است. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز آمادگی خود را برای همکاری با استان اعلام می‌کند.»

احمدی‌پور در ادامه تاکید کرد: «مهم است که قم بتواند بخشی از سهمیه میزبانی رویدادها را به‌خود اختصاص دهد. در ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ نیز قرار شد که همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را به تبریز ببریم. از طریق همین شبکه‌هایی که در بحث گردشگری در دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی وجود دارد، می‌توان یکسال برای قم میزبانی گرفت تا ظرفیت‌های استان قم تقویت شود.» معاون رئیس‌جمهوری افزود: «البته بیش از هر چیزی باید بحث تبلیغات و بازاریابی را به‌صورت جدی دنبال و با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی ظرفیت‌های استان خود را معرفی کنید.» رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در بسته اقتصاد مقاومتی، توسعه صنایع‌دستی را نیز داریم، گفت: «صنایع‌دستی می‌تواند بخش لاینفک توسعه گردشگری داخلی باشد و اشتغال را با کمترین هزینه ایجاد کند.» احمدی‌پور با اشاره به توسعه و اتصال به شبکه ریلی در این استان نیز خاطرنشان کرد: «با نگاه خاص دولت به توسعه شبکه ریلی و جاده‌ای این برنامه می‌تواند یکی از مزیت‌های استان باشد.»