سه محور گردشگری ایلام گردشگری امری فرابخشی است و چیزی نزدیک به ۳۰ نهاد در این زمینه دخالت دارند؛ با این وجود هنوز در استان، بین دستگاه‌های دخیل هماهنگی وجود ندارد و هم‌اکنون هر اقدامی که در این خصوص صورت می‌گیرد، از راه دوستی، رفاقت و مذاکرات دوستانه است

دنیای اقتصاد، پرستو فخاریان: ایلام سعی می‌کند به جمع مقاصد سفر اضافه شود حال آن که به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، هنوز سایر دستگاه‌های مرتبط تکلیفی در این زمینه ندارند. به گزارش خبرنگار اعزامی دنیای اقتصاد به ایلام، این استان که دارای منحصربه فردترین جاذبه‌های طبیعی است، تاکنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و فعالان گردشگری ایلام معتقدند این استان باید در زمینه طبیعت‌گردی، گردشگری روستایی و گردشگری عشایری دارای برند شود. در همین حال، ایلام با ۱۲ هتل، ۸ مهمانپذیر و ۶ اقامتگاه بومگردی با چالش اقامت مواجه است. این درحالی است که ۸۰ درصد هتل‌های موجود آن بالغ بر ۳۰سال سن دارند و پرستاره‌ترین هتل این استان که در مرکز آن واقع شده، هتل سه ستاره مشروط است.

عبدالملک شنبه زاده در نشستی با خبرنگاران و در حضور استاندار این استان ضمن توضیح چالش‌های توسعه گردشگری در ایلام گفت: «گردشگری امری فرابخشی است و چیزی نزدیک به ۳۰ نهاد در این زمینه دخالت دارند؛ با این وجود هنوز در استان، بین دستگاه‌های دخیل هماهنگی وجود ندارد و مادامی که وضعیت به این صورت باشد، نمی‌توان توقع توسعه گردشگری در ایلام را داشت‌.» وی خاطرنشان کرد: «باید هر کدام از دستگاه‌ها مکلف شوند که در راستای توسعه گردشگری استان به فراخور حوزه فعالیت خود، اقداماتی صورت دهند، اما هم‌اکنون هر اقدامی که در این خصوص صورت می‌گیرد، از راه دوستی، رفاقت و مذاکرات دوستانه است.» شنبه زاده با تاکید براینکه توان اداره میراث فرهنگی در این حد نیست که بتواند تمام امور را خود مدیریت کند، خواستار همکاری تمام نهادهای مرتبط برای توسعه زیرساختی و نرم‌افزاری توریسم در ایلام شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی ایلام ضمن برشماری دیگر چالش‌های موجود در زمینه توسعه گردشگری این استان، به ضعف زیرساختی اشاره و تصریح کرد: «سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۵ حتی یک ریال هم برای افزایش زیرساخت‌ها به ما اعتبار نداد. اعتبارات ما در این زمینه بسیار کم است.» وی با بیان اینکه اعتبارات دستگاه ما قطره چکانی است، ادامه داد: «حفاظت از میراث فرهنگی تنها وظیفه ما نیست؛ بلکه باید دستگاه‌ها کمک کنند. با این حال، یگان حفاظت میراث فرهنگی ما نیز از نظر امکانات بسیار ضعیف است؛ به‌طوری‌که یگان حتی یک اتومبیل هم برای خود ندارد.» شنبه زاده با گله از اینکه مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای استان ایلام، به‌عنوان استانی کمتر توسعه یافته و استان اصفهان، به‌عنوان استانی توسعه‌یافته‌تر، یکسان است، خاطرنشان کرد: «باید بین مشوق‌هایی که به سرمایه‌گذاران متقاضی برای سرمایه‌گذاری در ایلام و اصفهان در نظر گرفته می‌شود تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاران بیشتر تشویق شوند که در گردشگری ایلام حضور پیدا کنند.»وی با یادآوری ضعف ساختاری در زمینه امکانات در کل میراث فرهنگی کشور، خواستار تقویت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکانات شد. این مقام مسوول، سه مشکل را نیز در زمینه صنایع دستی برشمرد و گفت: «مشکل فروش صنایع دستی باید ریشه‌ای حل شود و این تنها مشکل ما نیست. از سوی دیگر چالش بیمه هنرمندان صنایع دستی هم وجود دارد. همچنین انتظار می‌رود در زمینه توسعه صنایع دستی بانک‌ها نیز حمایت کنند.»

چالش جذب سرمایه

شنبه زاده در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برنامه توسعه گردشگری استان، تصریح کرد: «در برنامه پنجم توسعه، گردشگری زیرمجموعه برنامه‌های فرهنگی بود؛ این درحالی است که در برنامه ششم برای گردشگری یک کار گروه جداگانه درنظر گرفته شده است. این نشان می‌دهد اهمیت گردشگری در کل کشور افزایش یافته و سهم هر استان نیز مشخص شده است. سهم ایلام نیز در این خصوص مشخص شده و باید به برنامه برسیم.» این مقام مسوول افزود: «با این همه نمی‌توان انتظار داشت که در زمان کوتاهی، گردشگری به اقتصاد اول استان تبدیل شود. رسیدن به چنین هدفی قطعا زمان بر است.» وی درباره جذب سرمایه به بخش هتل‌سازی نیز تصریح کرد: «یکی از مشکلات ما در توسعه گردشگری استان، همین مشکل اقامت است. برای جذب سرمایه از بیرون از ایلام هنوز موفق نشده و تنها توانسته‌ایم از نیروهای داخلی استفاده کنیم. علاوه‌بر این در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.»

مدیرکل اداره میراث فرهنگی ایلام در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره برنامه‌های این استان درباره گردشگری رویداد، تصریح کرد: «یکی از محورهای عمده گردشگری در استان، گردشگری رویداد است. در این راستا در سال ۹۵، با توجه به برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی چند رویداد به نام ایلام در تقویم سازمان ثبت شده است که امیدواریم به افزایش گردشگری بینجامد. تاکنون ۴ رویداد در این زمینه ثبت شده است.» او دلیل اصلی عدم برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در حوزه‌های دیگر را نیز، مساله زیرساخت‌ها از جمله اقامت دانست و ابراز امیدواری کرد که با رفع این چالش، ایلام بتواند از رویدادها میزبانی کند. شنبه‌زاده در پاسخ به انتقادی درباره ضعف نیروی انسانی تصریح کرد: «گرچه نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم و چالش‌ها را مربوط به گذشته می‌دانیم، اما درحالی که این اداره باید ۱۷۰۰ نیرو داشته باشد، ۸۷۰۰ نیرو دارد و این برای ما چالش‌آفرین است.» به گفته او قرار است این نیروهای انسانی آموزش داده شوند.

ایجاد اولین مرکز اطلاع‌رسانی مرزی

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی ایلام نیز با اعلام خبر راه‌اندازی اولین مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری در مرز مهران، در حاشیه این نشست به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: «این مرکز با هدف ساماندهی گردشگران عراقی که به‌صورت انفرادی به ایران وارد می‌شود، ایجاد شده و قرار است برای ماندگاری بیشتر گردشگران عراقی در این استان برنامه‌ریزی کند.» جوریه کلانتری با اشاره به پتانسیل گردشگری عشایری و روستایی در این استان خاطرنشان کرد: «گرچه ما ضعف‌های زیرساختی در زمینه گردشگری داریم، اما می‌توانیم با هزینه‌های اندکی سیاه‌چادرهایی برای گردشگران دوستدار طبیعت ایجاد کنیم و بخشی از اسکان را به این ترتیب حل کنیم.» به گفته وی، در زمینه گردشگری سلامت نیز اقداماتی درحال صورت گرفتن است. کلانتری در این زمینه توضیح داد: «بیمارستانی با ۱۵۰ تختخواب در مرکز استان ایجاد شده و می‌تواند گردشگران سلامت عراقی را هم به خود جذب کند. همچنین در مرکز اطلاع‌رسانی مذکور نیز نماینده گردشگری سلامت برای ساماندهی گردشگران سلامت مستقر است.»

ناامیدی نسبت به جذب گردشگر خارجی

در این جلسه همچنین استاندار ایلام با ذکر برخی رویدادهایی که در این استان برگزار شده است، گفت: «سال گذشته ما، میزبان جشنواره فرامرزی مطبوعات با حضور ۵ استان از ایران و ۶ استان از عراق بودیم. همچنین در آینده قرار است یک همایش در حوزه محیط‌زیست در ایلام برگزار شود.» محمدرضا مروارید با اشاره به لزوم کمک‌های دولت برای توسعه زیرساخت‌ها افزود: «اینکه انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و هتل‌سازی وارد استان شود، انتظار زیادی است، چون هنوز زیرساخت‌ها در این زمینه فراهم نیست. در طول این چند سال سرمایه‌گذار وارد استان شده اما با محاسبه اندک متوجه شده این سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد.» وی همچنین با تاکید بر اینکه جمعیت استان کم است و افزودن زیرساخت‌ها برای این جمعیت اندک صرفه اقتصادی ندارد خاطرنشان کرد: «در اینجاست که لزوم کمک دولت برای توسعه زیرساخت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.» وی همچنین ضمن ابراز ناامیدی نسبت به جذب گردشگر خارجی افزود: «ما پتانسیل‌های زیادی داریم، اما مشکلاتی نیز وجود دارد که باید رفع شود. در حال حاضر مرز مهران پرترددترین مرز زمینی است، اما ما در ابتدای راه هستیم و مسائل زیادی وجود دارد که باید برای جذب گردشگر در نظر گرفته شود.»