نخستین همایش دو روزه فیلم توریسم در حالی عصر جمعه به کار خود پایان داد که دبیر آن، هدف از برگزاری چنین همایشی را آشنایی فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور با مفهوم فیلم توریسم به شکل علمی و عملی، تبیین ظرفیت‌های موجود در ایران برای بهره‌برداری از رسانه فیلم جهت معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی و تشریح چنین پروژه‌هایی با ارجاع به نمونه‌های موفق جهان عنوان کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» مسیح شریف همچنین افزود: «همایش فیلم توریسم قصد دارد تکنیک‌های عملی این دو حوزه را به علاقه‌مندان آن آموزش دهد تا با به کارگیری آنها بتوانند فیلم‌ها و عکس‌های مناسب برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را ساخته و به این ترتیب در معرفی کاربر محور ایران و گردشگری آن در این شبکه‌ها مشارکت موثر داشته باشند.» اما مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری نیز که از سخنرانان این همایش بود با بیان اینکه فرهنگ گردشگری می‌تواند از طریق صنعت فیلمسازی تاثیر بپذیرد، گفت: «از طریق فیلم، لایه‌های پنهان یک اثر طبیعی و تاریخی معرفی می‌شود و این مهم یک فرصت موثر برای اهالی گردشگری است.» محمد‌علی فیاضی خاطر نشان کرد: «در فیلم توریسم باید به نیاز گردشگر توجه کرد؛ چرا که در اینجا تقاضای گردشگر مهم است.»

همچنین مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور در ادامه این گردهمایی با تاکید بر اینکه فیلم توریسم عنوان نویی است که البته در آثار فیلمسازان قابل رویت است، به تاثیر این حوزه میان رشته‌ای بر حفظ آثار تاریخی اشاره و با ذکر یک مثال اظهار کرد: «یکی از دلایلی که باعث شد خانه اتحادیه در تهران حفظ شود و مثل بسیاری دیگر از بناهای با ارزش تخریب نشود، قرارگیری محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون در این خانه بود.» فرهاد نظری سپس با ذکر مثال‌های دیگری از فیلم‌ها یا مکان‌هایی که قابلیت سوژه شدن دارند، یادآور شد: «فیلم باد صبا از زاویه دید باد نگاهی به ایران سنتی دارد که تا به امروز جزو فیلم‌های بسیار تاثیرگذار است و ما به‌عنوان فعالان گردشگری و میراث فرهنگی باید از توان سینما برای معرفی فرهنگ غنی ایران استفاده کنیم.»

مثال‌هایی از لوکیش‌های جاذب گردشگر

رئیس کانون راهنمایان گردشگری نیز با بیان اینکه گردشگر دانشجو نیست که بتوان به او موضوعات را القا کرد، افزود: «باید مفاهیم خاص را با جذابیت به گردشگر انتقال داد. فیلم این فرصت را فراهم می‌کند تا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یک کشور با ظرافت به گردشگر معرفی شود.»آرش نورآقایی سپس به ذکر مثال‌هایی از لوکیشن فیلم‌ها پرداخت و ادامه داد: ‌«در همین سفر اخیرم به استانبول شاهد بودم که لباسی را بر تن گردشگران می‌کنند تا به لوکیشن حریم سلطان بروند و از این طریق در واقع تاریخ خود را معرفی می‌کنند.»او تاکید کرد: «به نظر من هم یک لیدر نباید از اول تا آخر فقط تاریخ تعریف کند و لازم است که داستان‌های این مکان‌ها را هم بازگو کند.» این راهنمای گردشگری افزود: «فیلم آمادئوس که در شهر پراگ ساخته شده، توانسته برای این شهر ارزش افزوده ایجاد کند. یا در فیلم ارباب حلقه‌ها با مهارت تمام نیوزلند معرفی شده است. همچنین استرالیا کشور دوری است که ساعت‌ها با کشورهای دیگر فاصله دارد اما در عوض برای اینکه خود را به دنیا معرفی کند از ابزاری به اسم فیلم استفاده می‌کند.» نورآقایی به فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک رضا میرکریمی نیز اشاره و تصریح کرد: «این فیلم باعث شد مناطقی چون گرمه، فرحزاد و خور و بیابانک که روزگاری تبعیدگاه بودند معرفی شوند.»

فاکتورهای موفقیت در فیلم توریسم

در ادامه، استاد یکی از دانشگاه‌های استرالیا که برای شرکت در این همایش به ایران دعوت شده بود و علاوه بر سخنرانی، در پنل‌های بحث و بررسی نیز حضور داشت، گفت: «برخی معتقدند فیلم توریسم نمی‌تواند جذابیتی برای بیننده داشته باشد در حالی که خیلی‌ها به این صورت فکر نمی‌کنند.» سو بیتن افزود: «از آنجا که «فیلم توریسم‌‌ها» اقدام به معرفی می‌کنند باید از تمام ویژگی‌‌های یک فیلم هنری برخوردار باشند.» وی بیان کرد: «بسیاری از دولت‌ها تلاش می‌کنند برای جذب سرمایه، توریست را جذب کنند. پس بیشتر فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند عمدتا با این هدف تولید می‌شوند؛ همچون فیلم شجاع‌دل که تصویر زیبایی را از بریتانیا نشان می‌دهد.» این استاد دانشگاه در ادامه به شهرک‌های سینمایی و استودیوها و نقش آنها در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: «استودیو فوکس در سیدنی با همین هدف ساخته شده و محلی برای بازدید گردشگران است.دولت استرالیا با کمک مالی به بخش خصوصی کمک می‌کند تا موزه و استودیو بسازند. در هنگ‌کنگ نیز کارهای بزرگی در حوزه فیلم انجام شده است و در همین راستا، جکی چان دو استودیو ساخته که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.»

او همچنین به تاثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر رونق فروش صنایع دستی و تعریف برندهایی با نشانه‌ها و نام‌هایی برگرفته از آن آثار در مکان‌هایی که به‌عنوان لوکیشن فیلم انتخاب شده‌اند، اشاره کرد. نویسنده اولین و تنها کتاب در زمینه فیلم توریسم در ادامه گفت: «آزمودن تجارب شخصیت‌‌های محبوب در قالب نقش‌هایشان، رفتن به مکان‌های خرید و اقامتگاه‌هایی که هنرپیشه‌های معروف سینما به آنجا رفته‌اند و افزوده شدن کیفیت‌های روایی به لوکیشن فیلم‌ها از جمله نکاتی هستند که در فیلم توریسم قابل طرحند.»