«حق سفر» اضافه شود

رضا اباذری
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی

در سال 95، دفاتر خدمات مسافرتی با رکود دست‌به‌گریبان بودند و افت تقاضا برای خرید تور، به خوبی نمایانگر ضعیف‌تر شدن قدرت خرید جامعه و تنزل وضعیت معیشتی مردم است. به همین خاطر، دفاتر خدمات مسافرتی، حتی در زمان‌های اوج تقاضا برای سفر در کشور، ظرفیت پروازهای خود را کاهش داده و همچنین تعداد تخت‌های رزرو شده در هتل‌ها را نیز کمتر کرده‌اند. از این‌رو، بدیهی است که اگر متولیان دولتی و مدیران کشور، به دنبال جایگزین کردن درآمدهای گردشگری به جای پول‌های حاصل از فروش نفت هستند، باید با ارائه سیاست‌های حمایتی به تقویت توان اقتصادی خانواده‌ها برای اختصاص سهمی از بودجه خود برای سفر بپردازند.

در واقع همان‌گونه که ردیف‌هایی در حقوق کارمندان برای تامین هزینه‌های اساسی از جمله حق مسکن وجود دارد، با درک ضرورت ورود سفر در شمار یکی از اولویت‌های اساسی خانواده‌ها به‌دلیل تاثیرات مثبت همه‌جانبه‌ای که رواج این فرهنگ در کشور خواهد داشت، حق سفر نیز می‌تواند به مجموع دریافتی‌های حقوق‌بگیران افزوده شود. به این ترتیب، علاوه‌بر اینکه نگاه افراد جامعه به مقوله گردشگری از یک کالای لوکس و غیراساسی به یکی از ضروریات زندگی در عصر حاضر تغییر خواهد کرد، در زمینه تامین هزینه‌های سفر نیز با مشکل کمتری مواجه خواهند شد. در کنار اینها، باید فرهنگ سفر با تور در کشور نیز اشاعه یابد. در واقع، به‌دلیل اینکه کشور ما در آغاز راه توسعه گردشگری داخلی است، پیش از آنکه سفرهای انفرادی در میان افراد باب شود، بهتر است بر انجام سفر در قالب گروهی و به همراه تور تاکید شود تا به این ترتیب فرهنگ‌سازی لازم در حیطه سفر انجام شود؛ اتفاقی که نه تنها در سال 95 محقق نشد، بلکه به دلایل گفته‌شده از تحقق آن فاصله گرفتیم.

همچنین در سالی که روزهای پایانی آن در حال سپری شدن است، در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیز توفیقات چندانی حاصل نشد و ما کماکان با کمبود واحدهای اقامتی مواجهیم. عدم اجرای برنامه‌های استانداردسازی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که با گذشت یک‌سال دیگر همچنان مورد غفلت متولیان امر است. انجام تبلیغات کافی در حوزه شناساندن ایران به بازارهای هدف گردشگری همچنان‌که همیشه به‌عنوان یک مطالبه از سوی بخش خصوصی مطرح بوده است، در طول یک‌سال گذشته، وضعیت متفاوتی را نسبت به سال‌های پیش تجربه نکرده است.