4 برنده جوایز نوآوری UNWTO

دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: سیزدهمین جشن جوایز سازمان جهانی گردشگری ۱۷ و ۱۸ ژانویه سال‌جاری و با اعلام مکزیک، بلژیک، هند و هلند به عنوان پرنده در ۴ بخش، در شهر مادرید اسپانیا برگزار شد. این جشن از سال ۲۰۰۳ به این سو، هر ساله برگزار می‌شود و در زمینه‌های مختلف پیشرفت و نوآوری در زمینه گردشگری شامل نوآوری در سیاست و حاکمیت عمومی، نوآوری در مستغلات، نوآوری در سازمان‌های غیردولتی و نوآوری در زمینه تحقیقات و فناوری به انتخاب نامزدها و برندگان نهایی اقدام می‌کند. امسال نیز در هر بخش کاندیداهای مختلفی از کشورهایی نظیر مکزیک، کاستاریکا، اسپانیا، مصر، بلژیک، ایتالیا، هند، اردن و جمهوری دومینیکن حضور داشتند.

این جشن حالا چند سالی است که در حاشیه نمایشگاه مهم گردشگری فیتور برگزار می‌شود؛ چنان‌که امسال نیز همزمان با برپایی سی‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اسپانیا، موسوم به فیتور، برگزار شد. نمایشگاه فیتور، امسال نیز به مدت ۵ روز در فاصله روزهای ۱۸ تا ۲۲ ژانویه در شهر مادرید برپا شد. این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های توریسم در بازارهای گردشگری بسیاری از جمله آمریکای لاتین، اسپانیا، پرتغال، آفریقا و آسیا محسوب می‌شود. در واقع این نمایشگاه مرجعی برای متخصصان حرفه‌ای گردشگری به‌شمار می‌رود. فیتور با ارائه فضای مناسب، فرصتی در خور توجه برای حضور، گردهمایی و ملاقات آژانس‌های گردشگری، تورگردانان، هتل‌ها، مشاوران و کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصان حرفه‌ای گردشگری و توریسم در جهان فراهم می‌آورد. این نمایشگاه مکانی برای ارائه خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری و بازاریابی است و تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری دارد. ارائه نوآوری نیز یکی از رسالت‌های فیتور به عنوان یک بازار مهم در گردشگری شناخته می‌شود.

راهی به سوی گردشگری پایدار

امسال سازمان جهانی گردشگری ۱۲فینالیست را از میان ۱۳۹ درخواست از ۵۵کشور جهان برای سیزدهمین جشنواره جوایز نوآوری و پیشرفت در گردشگری انتخاب کرده بود. همان‌طور که اشاره شد، این جشن برای چهارمین سال متوالی با همکاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مادرید برگزار می‌شد. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری درباره این اهمیت این جوایز می‌گوید: «جوایز بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری منعکس‌کننده تلاش‌هایی است که در سراسر جهان از سوی جامعه گردشگری انجام شده تا نوآوری در این حیطه را بهبود ببخشد و نیاز این بخش به پیشرفت در جهت آینده‌ای پایدارتر را پرورش دهد.» به باور طالب ریفاعی، این جوایز در سال‌های اخیر میزان مشارکت گسترده‌ای را در دستیابی به این اهداف نشان داده‌اند و امسال این وضعیت با نام‌گذاری سال ۲۰۱۷ به‌عنوان «سال جهانی توریسم پایدار برای توسعه» معنای خاصی یافته است.

منتخبان نوآوری در سیاست عمومی

در بخش نوآوری در سیاست عمومی و حاکمیت، مصر، اسپانیا، کاستاریکا و مکزیک در جمع کاندیداهای نهایی قرار داشتند که در نهایت نماینده مکزیک به عنوان برنده نهایی انتخاب شد. در واقع مکزیک این پیروزی را مدیون پروژه استراتژی‌های توسعه پایدار گردشگری از سوی سازمان گردشگری ایالت گوآناخوآتو بود. در رده دوم این بخش نیز سازمان گردشگری کاستاریکا قرار گرفت که علت آن نیز اجرای پروژه شاخص پیشرفت اجتماعی در مقاصد گردشگری این کشور بود. هیات گردشگری منطقه والنسیا نیز به‌دلیل توجه به فناوری‌های گردشگری در رده سوم قرار گرفته و رتبه چهارم نیز به شورای مشاوره وزارت گردشگری مصر رسید که علت آن نیز کاربرد نوآورانه گردشگری الکترونیک بود.

برندگان نوآوری موسسات

در بخش موسسات و مستغلات، داوران اعطاکننده جوایز به‌دلیل اضافه کردن رنگ به مفهوم زندگی گروه هتل‌های کارلسون رزیدور از بلژیک را برنده جایزه سال جاری اعلام کردند و شرکت اکوبی‌ان‌بی از ایتالیا نیز به رده دوم این بخش دست یافت. این شرکت ایتالیایی قصد دارد شیوه سفر کردن را متحول و بر نوعی از گردشگری تمرکز کند که طبیعت، اقتصاد و جوامع محلی را نیز دارای اهمیت ارزیابی می‌کند. هتل‌های کارلسون رزیدور برنامه‌ای را اجرا کرده‌اند که منجر به ایجاد ارتباط مناسب و بلندمدتی با جوانان محلی در گروه‌های آسیب‌پذیر شده است. انگیزه این کار در سپتامبر سال ۲۰۱۵ برای این شرکت ایجاد شد. در این شرکت کارگاه‌هایی سازماندهی شد که در آن جوانان دور جوئل برگنر، یکی از افرادی که از نظر هنری فعالیت می‌کند و مسوولیتی اجتماعی نیز برای آن قائل است، گرد می‌آمدند و به فعالیت‌های هنری می‌پرداختند. در هر مکان یک نقاشی دیواری رنگارنگ از سوی این قشر از جوانان در معرض خطر و نیز برخی داوطلبان دیگر ایجاد شد و پروژه منحصربه‌فردی را تشکیل داد که از سوی سازمان جهانی گردشگری شایسته کسب عنوان نخست در نوآوری در بخش مستغلات شد.

برگزیدگان نوآوری NGOها

در بخش نوآوری در سازمان‌های غیردولتی، نمایندگانی از کشورهای هند، اردن و جمهوری دومینیکن به عنوان نامزدهای نهایی کسب جایزه وجود داشتند که در نهایت سازمان غیردولتی دهکده‌های بومی «گواردان» از هند به‌دلیل فعالیت در حوزه اکوتوریسم و تسریع‌کننده توسعه روستایی حائز شرایط لازم برای کسب جایزه دانسته شد. در رده‌های دوم و سوم نیز به ترتیب اتحادیه شرکت‌های ملی پترا از اردن و بنیاد تروپیکالیا از جمهوری دومینیکن قرار گرفتند. نماینده اردن به‌دلیل فعالیت در حوزه میراث فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های تاریخی اردن به‌عنوان ابزاری برای پایداری یک سایت میراث جهانی به این رتبه دست یافت و نماینده دومینیکن نیز به‌دلیل تلاش در جهت زنجیره تامین گردشگری پایدار به عنوان رده سوم انتخاب شد.

منتخبان نوآوری در تحقیقات

در بخش چهارم یعنی نوآوری در تحقیقات و فناوری نیز نمایندگان هلند، پرتغال و اسپانیا به‌عنوان نامزدهای نهایی کسب جایزه حضور داشتند و در نهایت انجمن سفرهای تجاری هلند با پروژه محاسبه‌کننده کربن برای بسته‌های سفر، به‌عنوان نماینده برتر انتخاب شد. در واقع این جایزه به این دلیل به نماینده هلند اعطا شد که پیامدهای افزایش میزان گسیل گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین در سال‌های جاری در کانون توجه بسیاری از فعالان قرار گرفته است و محاسبه و کنترل آن می‌تواند نقش مهمی در راستای کاهش میزان انتشار این نوع گازها و در نتیجه کاستن از پیامدهای منفی آن ایفا کند. کشور هلند چند سالی است که در این زمینه مطالعاتی انجام داده است. در رده دوم نیز سازمان گردشگری پرتغال قرار گرفت که در جهت بازاریابی گردشگری و ایجاد یک نوع بازاریابی جدید در مقاصد فعالیت کرده بود. بنیاد اودیسه از اسپانیا نیز با ارائه پروژه دایره‌المعارف گردشگری به رتبه سوم دست یافت. در پایان جایزه اخلاق سازمان جهانی گردشگری نیز به هتل‌های ایلی‌نوی تعلق گرفت. به باور کارشناسان اهدای این جوایز می‌تواند نقش مهمی در افزایش خلاقیت و نوآوری از سوی فعالان مختلف دولتی و غیردولتی در بخش گردشگری داشته باشد و آنان را در راستای ایجاد یک کار متفاوت و دستیابی به روشی کارآتر و پایدارتر برای جذب گردشگر که آنان را به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری (توریسم پایدار) نزدیک می‌سازد، هدایت کند.