دنیای اقتصاد: مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از موانع قانونی بر سرراه سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی انتقاد کرد. انتقاد محمدرضا پوینده در جریان نخستین نشست بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی سراسر کشور مطرح شد. مدیرعامل صندوق احیا در این نشست با طرح این توقع که سرمایه‌گذار در این حوزه باید تکریم و موانع از پیش پای این قشر حذف شود، گفت: «متاسفانه در شرایطی که مقامات عالیه نظام تا این حد به مبحث گردشگری توجه دارند، بوروکراسی‌های اداری و موانع متعدد امکان بسیاری از تحرکات را سلب کرده است.» به گزارش روابط‌عمومی صندوق احیا، وی افزود: «ظرفیتی که قانون‌گذار در صندوق احیا ایجادکرده، یک ظرفیت بزرگ و قابل‌توجه است که متاسفانه موانع مختلفی مانند آیین‌نامه‌ها، قوانین، تبصره‌ها و... این ظرفیت را از کار انداخته‌اند و نمی‌گذارند کار جلو برود.»

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه باید جایگاه سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی به رسمیت شناخته شود، خاطرنشان کرد: «ما در کمیسیون اقتصادی دولت برای حذف ضمانتنامه‌های ده‌درصدی جلساتی برگزار کردیم و به نتایجی هم رسیدیم که همچنان در حال پیگیری است.» پوینده ابراز امیدواری کرد که این دست تلاش‌ها در آینده منجر به تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی و آسان‌شدن کار بهره‌برداران این حوزه شود.وی همچنین از توافق با معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی خبر داد و خواستار جدی گرفتن استانداردهای لازم در خدمات ارائه‌شده در بناهای تاریخی شد. مدیرعامل صندوق احیا در این‌باره تصریح کرد: «افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران و بازدیدکنندگان از این بناها یکی از فاکتورهای مهم برای تضمین فعالیت در این عرصه است.»

پیشنهاد تشکیل اتاق فکر سرمایه‌گذاران احیا

در ادامه نشست، عضو هیات‌مدیره صندوق احیا نیز پیشنهاد داد اتاق فکر سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران بناهای تاریخی در قالب‌هایی چون اتحادیه، کانون یا شرکت سرمایه‌گذاری شکل بگیرد تا بتواند در اموری همچون تهیه نقشه‌راه، دسترسی به راه‌های نوین تامین مالی، بازاریابی بین‌المللی، تدوین دوره‌های مدیریتی این صنعت و حل مشکلات صنفی به عنوان مجموعه‌ای غیردولتی ایفای نقش کند. نصرت‌الله تاجیک برای اجرایی کردن این پیشنهاد نیز خواستار تشکیل یک کمیته پیگیری شد. این پیشنهاد البته مورد تاکید عضو شورای فنی صندوق احیا نیز قرار گرفت. محسن امامی با اشاره به لزوم ایجاد یک مجموعه منسجم غیردولتی برای بهره‌برداران بناهای تاریخی، این کار را زمینه‌ساز تبادل ایده‌ها و تجارب، همچنین بهبود شرایط کسب‌وکار و افزایش استاندارد عملیات احیا و خدمات‌رسانی در بناهای تاریخی دانست.