معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جمع دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته صنایع‌دستی گفت: «صنایع‌دستی بدون خلاقیت منجمد و بدون دانشگاه ابتر و منسوخ است؛ در نتیجه ما نیازمند نسل جدیدی از فعالان حوزه صنایع‌دستی هستیم و این نسل جدید می‌تواند از کانال دانشگاه‌ها شکل بگیرد.» به گزارش میراث آریا، بهمن نامورمطلق با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از دانشجویان این حوزه بعد از فارغ‌التحصیل شدن در رشته‌های دیگر مشغول به‌کار می‌شوند، این مساله را بزرگترین پرت سرمایه دانست.

او تصریح کرد: «شیوه آموزش گذشته دیگر جوابگو نیست و باید روی دانشگاه‌ها متمرکز شویم. ما معتقدیم بدون دانش، صنایع‌دستی ابتر خواهد بود. در نتیجه نیازمند تعامل با دانشجویان هستیم.» نامورمطلق نبود اعتبار، ناهماهنگی بین سازمان‌ها، نبود رابطه‌ای نظام‌مند را از جمله مشکلات پیش روی این حوزه دانست و گفت: «باید به‌رغم حفظ روش‌های سنتی از طریق تعامل با دانشگاه‌ها نسل جدیدی در صنایع‌دستی تربیت کنیم.» معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که دانشجویان، مدیران کارگاه‌های خودشان باشند، خاطرنشان کرد: «دانشجویان باید با دانشی که اندوخته‌اند کسب و کار راه بیندازند و در حوزه تخصصی خود تولید ثروت کنند تا با استفاده از دانش و خلاقیت به نیازهای مردم و جامعه پاسخ دهند و درحالی که به ثروت ملی می‌افزایند، خود نیز به بزرگ‌ترین سرمایه ملی تبدیل شوند.» او با تاکید بر این نکته که دانشجویان صنایع‌دستی باید خطرپذیری را بر خطرگریزی ترجیح دهند، اظهار کرد: «خطرپذیری یکی از ملزومات کارآفرینی است. نظام دانشگاهی ما باید دانش‌آموختگانی خلاق، خطرپذیر، مدیر و کارآفرین تربیت کند زیرا در این صورت است که می‌توانیم به آینده رشته صنایع‌دستی امیدوار باشیم.»

به گفته نامورمطلق صنایع‌دستی کشور نیاز به دگرگونی‌های اساسی در ۳ حوزه تولید، ترویج و تجارت دارد و این مساله جز به دست دانشجویان و دانش‌آموختگان میسر نمی‌شود. این مقام مسوول در این باره افزود: «دانش‌آموختگان این حوزه تنها نباید به تولیدات فردی و فاخر فکر کنند بلکه لازم است کسانی هم به تولید انبوه و کاربردی توجه کنند و به اشتغال‌زایی و ارزآوری بیندیشند. همچنین لازم است به زیبایی‌شناسی اصیل ایرانی توجه داشته باشند؛ چرا که هویت ما در گرو همین زیبایی‌شناسی است.» وی که خود استاد دانشگاه است خاطرنشان کرد: «صنایع‌دستی کشور در انتظار نسلی است که بتواند با ذائقه‌شناسی و طراحی متناسب، پاسخگوی زیبایی‌شناسی ایرانی‌ها و خارجی‌ها باشد. باید فاعلان این حوزه نگاهی کلان داشته باشند و پیش از تولید وضعیت فروش و تجارت را بررسی کنند، زیرا مساله فروش یکی از مشکلات اصلی این حوزه است.»

نامور مطلق در پایان از دانشجویان خواست با بهره‌گیری از فناوری‌های نو و تازه، همواره به فکر توسعه و پیشرفت باشند تا با اندیشه و خلاقیت فرصت‌های تازه بیافرینند.