دنیای اقتصاد: به گفته معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، چین یکی از کشورهای مهم هدف بازار گردشگری ایران است که باید سهم کشورمان از این بازار به‌درستی تبیین شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما این اهمیت از چه دلایلی پیروی می‌کند؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارشناسان مختلفی به بررسی بازار گردشگری چین پرداخته‌اند. طی این مطالعات، مهم‌ترین دلایل اهمیت بازار چین سه عامل جمعیت، رشد اقتصادی و مخارج گردشگران شناسایی شده است. حالا معاون گردشگری نیز در سخنان خود در کارگاه تخصصی «آشنایی با ویژگی‌ها و فرصت‌های بازار گردشگری چین» بر این دلایل تاکید کرده است. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد با تاکید بر تلاش برای کسب سهم ایران از بازار گردشگران خروجی ۱۰۰میلیون نفری چین، گفته است: «چین به‌عنوان یک کشور بزرگ و پرجمعیت از اهمیت فراوانی برخوردار است و ما باید با برنامه‌ریزی مناسب از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.» به گفته وی چین در صدرکانون‌های تاثیرگذار در حوزه گردشگری قرار دارد و در گردشگری ورودی و خروجی و همچنین در زیرساخت‌های گردشگری از وضعیت مناسبی برخوردار است.

یک درصد از 100میلیون؛ سهم ایران!

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه با تشریح مهم‌ترین خصوصیات گردشگران چینی اضافه کرد: «چین سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر گردشگر خروجی دارد که با برنامه‌ریزی مناسب و با اهتمام در ایجاد نگاه مشترک باید بتوانیم حداقل یک درصد این رقم را به عنوان سهم ایران کسب کنیم.» وی تصریح کرد: «خوشبختانه ایران دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری و تنوع اقلیمی مناسب و نیز برخوردار از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که این ظرفیت‌ها در کنار خصلت مهم مهمان‌نوازی ایرانیان می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی باشد.»

رحمانی موحد ادامه داد: «البته اعتقاد داریم که ظرفیت‌های موجود در ایران که از تنوع بالایی نیز برخوردار هستند باید به محصول تبدیل شوند؛ چراکه در حال حاضر بین ظرفیت و محصول فاصله است و باید بتوانیم این فاصله را پرکنیم.» این مقام مسوول یادآور شد: «در حال حاضر چینی‌ها همواره در طول سال هزینه‌ای را به عنوان هزینه سفر پیش‌بینی می‌کنند و این موضوع در سبد سفر آنان قرار گرفته است. از طرفی بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد گردشگران چینی در سفر به کشورهای مختلف به موضوع خرید سوغات اهمیت می‌دهند و به شکل مطلوبی خرید می‌کنند.» رحمانی‌موحد خاطرنشان کرد: «از این رو، یکی از موضوعاتی که در تهیه و تدوین بسته‌های سفر برای گردشگران چینی باید در نظر بگیریم این است که صنایع‌دستی و سوغات ایرانی را به عنوان محصولاتی زیبا و با کیفیت به گردشگران چینی معرفی کنیم.»

حالا گزارش رسمی دولت چین ادعا می‌کند بیش از ۱۱۰ کشور و ناحیه به‌طور رسمی از سال ۲۰۱۳ تاکنون سیاست‌های مرتبط با ویزای خود را برای جذب گردشگران چینی تغییر داده‌اند. این کشورها و نواحی اهمیت این گردشگران را دریافته‌اند و سعی دارند با برنامه‌ریزی مناسب، بخشی از این جامعه ۱۰۰میلیونی را از آن خود کنند.