گاردین در جدیدترین گزارش خود، روایتگر سفری به ایران از تهران تا اصفهان بوده است. نویسنده این گزارش با اشاره به معماری حیرت‌انگیز، مناظر فوق‌العاده و فرهنگ غنی کشورمان از تجارب ناب خود طی این سفر نوشته است. این گزارش، ضمن توصیف حال و هوای تهران آورده است: «به سمت کاخ گلستان می‌رویم که در قلب تهرانِ قدیم قرار دارد. در این کاخ بود که ناصرالدین شاه، پادشاه قرن نوزدهم سلسله قاجار، عکاسی را به ایرانیان معرفی کرد. به همین دلیل کاخ گلستان یکی از آرشیوهای فوق‌العاده عکاسی در ایران است.» نویسنده گاردین در این گزارش با اشاره به بخش مهم سفر یعنی خوراک و غذا، تجربه خود از یکی از رستوران‌های معروف در بازار تهران را اینچنین تشریح کرده است: «برای صرف ناهار در یک رستوران معروف توقف می‌کنیم. برای ورود باید در صفی طولانی بایستید، اما ارزشش را دارد. اینجا معروف‌ترین ته‌چین شهر را دارد؛ زعفران با برنج و ماست که همراه با مرغ و زرشک سرو می‌شود و به راحتی دو نفر را سیر می‌کند.»

این گزارش با بیان تجربه گالری‌گردی در تهران، خاطرنشان کرده است: «گالری‌های جدید در شهر به احیای مرکز قدیمی تهران کمک خواهند کرد.» نویسنده گزارش گاردین، به ادامه سفر خود در ایران پرداخته و نوشته است: «بسیاری از ایرانی‌ها دوست دارند به شمال کشور بروند و از پوشش گیاهی انبوه و آب و هوای مرطوب دریای خزر استفاده کنند؛ اما بسیاری از خارجی‌ها به جنوب می‌روند تا شهرهای تاریخی اصفهان، شیراز و یزد را ببینند. ما از کاشان شروع کردیم که دروازه ورود به منطقه کویر مرکزی ایران است و در خانه منوچهری که یک ملک قرن نوزدهمی است و با وجود بدترین تحریم‌ها علیه ایران به صورت یک هتل اقامتی بازسازی شده، اقامت کردیم.»

به گفته او، تهرانی‌هایی که از شلوغی و ویلاهایی که در شمال کشور به صورت قارچ رشد کرده‌اند خسته شده‌اند، فرار می‌کنند و خانه‌های متروک در کویر را می‌خرند و به بازسازی آن می‌پردازند. این گزارش با اشاره به جاذبه‌های مختلف گردشگری کاشان اضافه کرده است: «قبل از اینکه از شهر خارج شویم، از باغ فین کاشان نیز بازدید کردیم که محل اقامت امیرکبیر در دوران تبعید بود. امیرکبیر از پیشگامان مدرنیزاسیون در ایران است که همان‌جا و در حمام کشته شد.» گاردین در گزارش خود، روایتی از ادامه سفر تا یزد نیز نوشته است. این گزارش یادآوری می‌کند که، محوطه‌های تاریخی بسیار مهمی در نطنز و نائین وجود دارد و در اردستان نیز یک مسجد قدیمی هست که قدمت آن به سال ۱۱۵۸ میلادی می‌رسد و روی بقایای یک آتشکده زرتشتی بنا نهاده شده است.

نویسنده این گزارش به قناتِ «مون» که یک سیستم آبرسانی زیرمینی و کهن در اردستان است نیز اشاره و تصریح کرده است: «قدمت این قنات را به هزار سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند و یکی از شگفتی‌های تکنولوژی است که با استفاده از مجموعه‌ای از چشمه‌ها و کانال‌های زیرزمینی برای آوردن آب به مناطق خشک ایران استفاده می‌شده است.» روایتگر این گزارش شبی را نیز در شهر «عقدا» از توابع استان یزد سپری کرده و نوشته است:‌«این شهر به دلیل انارهایش معروف است؛ جایی که بسیاری از خانه‌های قدیمی به علت ساخت خانه‌های جدید متروک شده‌اند.» این گزارش ادامه داده است: «پیش از رسیدن به یزد، مسیر را تغییر دادیم تا به گروهی ملحق شویم که قصد کمپ زدن در میان تپه‌های شنی دشت کویر را داشتند؛ جایی که مناظر و چشم‌اندازهای بسیار دیدنی دارد. زیر آسمان کویر موجی از انرژی را دریافت و زمانی که کویر را ترک می‌کنید، پاکی روح‌تان را احساس خواهید کرد.»

این گزارش به بادگیرهای یزد هم اشاره کرده و درباره آنها نوشته است: «یزد شهر بادگیرها است، بادگیرهایی که هوای گرم و سوزان کویر را می‌مکند و آن را به یک حوضچه آب کم عمق در داخل خانه هدایت و آن را خنک می‌کنند. نمونه یکی از این بادگیرها در مرکز خرید بزرگ «واندرلند» در دبی ساخته شده است، اما در باغ دولت‌آباد یزد می‌توانید بزرگ‌ترین بادگیر دنیا که هنوز کار می‌کند را از نزدیک ببینید. هیچ شهری در ایران همچون اینجا با دقت توسط ساکنانش حفظ نشده است.» نویسنده این گزارش در ادامه سفرش به شیراز رفته و درباره آن نوشته است: «چگونه می‌توان از شیراز، باغ ایران و قلب روح شاعرانه آن دیدن نکرد؟ سعدی و حافظ، شاعران نامدار ایرانی در اینجا دفن شده‌اند. شیراز دارای مجموعه‌ای از باغ‌های تماشایی ایرانی است که شامل باغ ارم، جهان‌نما، دلگشا و باغ تازه بازگشایی شده شاپوری می‌شود.»

او از بازار وکیل شیراز به عنوان یکی از رنگارنگ‌ترین بازارهای ایران یاد کرده و درباره بازدید از تخت جمشید نیز نوشته است: «یک ساعت رانندگی به سمت شمال شرقی شیراز، ما را به دروازه گذشته کهن می‌رساند. پرسپولیس، کاخ ساخته شده توسط شاه هخامنشی داریوش در سال ۵۱۵ قبل از میلاد، یکی از محوطه‌های بسیار مهم در امپراتوری پارسی بوده است. هخامنشیان در آن زمان بر بیش از ۴۰ درصد از دنیا حکمرانی می‌کردند و این موضوع که پرسپولیس توسط کارگران استخدام شده و نه برده‌ها ساخته شده نیز یکی از نکات بسیار قابل توجه است.» این گزارش درباره اصفهان هم آورده است: ‌«اصفهان همیشه باید آخرین شهر در یک سفرنامه در ایران باشد؛ چرا که حقیقتا همچون نگینی روی تاج است. بیشتر آنچه امروز در اصفهان می‌بینیم، در قرن ۱۷ توسط شاه عباس ساخته شده‌اند؛ زمانی که اصفهان پایتخت سلسله صفویه بود. در نهایت یکی از ویژگی‌های اصفهان رودخانه زاینده‌رود است که چند پل قدیمی از جمله سی‌وسه پل و خواجو روی آن قرار دارند.»