معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اعلام کرد از فروش هر ۱۰ میلیون تومان بازار تجاری صنایع‌دستی در لاهه هلند، برای یک هنرمند صنایع‌دستی در روستاها و شهرهای کوچک فرصت یک سال کار کردن فراهم می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو هفته پیش همزمان با سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مرکز تجاری-فرهنگی ایران و هلند از سوی بخش‌خصوصی و در شهر لاهه (INTCC) افتتاح شد؛ مرکزی که به گفته مسوولان می‌تواند ثمرات خوبی برای صادرات صنایع‌دستی و جذب گردشگر داشته باشد. در همین رابطه، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی کشورمان در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که مدیران کشور ما قدر این بازارها را بدانند و آن را بیشتر درک کنند.

به گزارش «ایسنا» او جشن افتتاحیه بزرگ‌ترین مرکز تجاری صنایع‌دستی در لاهه را جشن بازگشت ایران به بازارهای جهانی اروپایی عنوان و تصریح کرد: «پیش از این، فروشگاه‌های صنایع‌دستی در کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده بود، اما این مرکز با بیش از ۳‌هزار و ۷۰۰ مترمربع وسعت افتتاح شد که تاکنون ایجاد چنین مرکز فروشی برای صنایع‌دستی سابقه نداشته است.» نامور مطلق‌ تاکید کرد: «سعی ما این است که از این مراکز تجاری حمایت کنیم و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم و مدیر این مرکز را با هنرمندان مرتبط کنیم.» به گفته معاون صنایع‌دستی، یک طبقه از این مرکز تجاری سه طبقه به عرضه صنایع‌دستی یک طبقه برای گردشگری، صنایع‌دستی و برگزاری کلاس‌های مرتبط با زبان فارسی، موسیقی و تولیدات صنایع‌دستی و طبقه دیگر به برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای این حوزه اختصاص داده شده است.

نامور البته از نحوه پوشش افتتاح این مرکز در صدا و سیمای ایران نیز گله کرد و گفت: «صداوسیمای هلند یک گزارش ۲۰دقیقه‌ای از افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تجاری صنایع‌دستی در شبکه ۲ این کشور پخش کرد که بسیار تاثیرگذار بود؛ اما متاسفانه در صداوسیمای خودمان فقط یک خبر دودقیقه‌ای از این موضوع منتشر شد.» وی درباره فضای این مرکز نیز افزود: «در این مرکز، فضای یکپارچه‌ای وجود دارد و نزدیک به ۳۰ هنرمند، کارگاه‌های‌شان را بدون آنکه خودشان در آنجا حضور داشته باشند، برپا کرده‌اند. آبگینه، سفال، مس، مبلمان، زیرانداز، فرش و... از جمله صنایع‌دستی هستند که در این مرکز تجاری به فروش می‌رسند. ۳۰ هنرمندی که آثارشان در این مرکز ارائه می‌شود، از هنرمندان برجسته کشور هستند.» به گفته این مقام مسوول، قرار است در آینده این مرکز با سیستم‌های مرتبط از راه‌دور هماهنگ شود تا نظارت بصری را برای هنرمندان امکان‌پذیر کنند. معاون صنایع‌دستی درباره نحوه جذب سرمایه برای ایجاد این مرکز نیز توضیح داد: «پیش از افتتاح این مرکز، سفیر ما در هلند با سرمایه‌گذار جلساتی را برگزار کرد تا تاجران این حوزه با هم آشنا شوند.

همچنین هیات تجاری آنها نیز از نمایشگاه ۲۰ خرداد صنایع‌دستی دیدن کردند.» بهمن نامورمطلق خاطرنشان کرد: «در افتتاحیه این مرکز تجاری نزدیک به ۱۵سفیر از کشورهای مختلف حضور داشتند و حتی برخی از آنها نسبت به افتتاح چنین مرکزی احساس حسادت می‌کردند. در این مراسم همچنین نشستی با آژانس‌های گردشگری و گفت‌وگویی با تاجران حوزه صنایع‌دستی داشتیم.» وی این مرکز را برای توزیع صنایع‌دستی در اروپا، مدلی قابل تفسیر دانست که می‌توان به کشورهای دیگر نیز ارائه شود و ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران کشورها از این مدل استقبال کنند. معاون صنایع‌دستی با اعلام حمایت از این موضوع، تصریح کرد: «احساس می‌کنیم بزرگ‌ترین مشکل صنایع‌دستی، فروش آن است؛ بنابراین به‌عنوان اولویت اول، به فروش توجه ویژه‌ای نشان داده‌ایم.»

به گفته نامور، افتتاح این مرکز تجاری با توجه به نشست‌هایی که با وزیر فرهنگ هلند صورت گرفت و در سایه برجام امکان‌پذیر شده بود و در غیر این صورت، چنین اتفاقی نمی‌افتاد. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه قرار است هر ماه در طبقه سوم این مرکز تجاری، هر استان نمایشگاهی برگزار کند تا از این طریق شاهد حضور صنایع‌دستی ایرانی در ۱۲ ماه سال در خارج از کشور باشیم، افزود: «در پایانه وارداتی و صادراتی بزرگ هلندی آلمانی در هلند،۳۰۰ غرفه وجود داشت که توسط ۳۰۰ موسسه تجاری اداره می‌شد؛ اما متاسفانه هیچ غرفه‌ای در این پایانه از کشور ما وجود نداشت. امیدوارم بتوانیم با کمک بخش خصوصی در این پایانه، غرفه وارداتی و صادراتی ایران را نیز ایجاد کنیم.»