گروه گردشگری: تاکنون مجوز ۱۴ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در حوزه سلامت از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صادر شده است. این خبر را معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در یازدهمین جلسه شورای راهبری گردشگری سلامت اعلام کرد؛ نشستی که نمایندگانی از دستگاه‌های عضو شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتاق بازرگانی در آن حضور داشتند.

به گزارش میراث آریا، مرتضی رحمانی موحد ضمن اظهار امیدواری نسبت به روند رو به رشد گردشگری سلامت و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در سال جاری از صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی فعال در این حوزه در راستای اجرایی شدن مصوبات شورا خبر داد و آموزش فعالان گردشگری سلامت و نیز تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با این حوزه را در اولویت برنامه‌های شورای راهبری دانست. وی افزود: «شورای راهبری گردشگری سلامت مسوولیت آموزش فعالان در این حوزه را برعهده وزارت بهداشت گذاشته که مطابق تعامل به‌وجود آمده، انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت نیز در این ارتباط همکاری لازم را به‌عمل می‌آورد؛ بنابراین تمامی مراکز فعال و دارای مجوز اعم از بیمارستان‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، پزشکان و مدیران مرتبط جهت هرگونه فعالیت در حوزه مذکور باید دوره‌های آموزشی تخصصی گردشگری سلامت را سپری کنند.»

نقش لغو ویزا

در این جلسه همچنین معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر اهمیت تقویت روابط دوسویه گردشگری سلامت میان کشورها، امکان صدور روادید گردشگری سلامت و لغو روادید با کشورهایی را که اعلام آمادگی کرده‌اند در این امر موثر برشمرد. حسن قشقاوی ضمن تشکر از فعالیت انجمن خدمات توسعه گردشگری سلامت هر یک از بخش‌های فعال مرتبط همانند مراکز درمانی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را در پیشبرد اهداف کلان این حوزه موثر عنوان کرد و بر به‌کارگیری حداکثری ظرفیت‌های موجود تاکید کرد. وی همچنین لزوم ایجاد سازوکار لازم برای جذب فعالان مرتبط این حوزه را خاطرنشان کرد و تحقق اهداف کلان بخش گردشگری سلامت را به یاری کلیه نهادهای فرابخشی و بخش خصوصی مربوطه ممکن دانست. مدیرکل دفتر اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز گزارشی مبسوط از روند فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت: «۲۹۹ بیمارستان برای دریافت مجوز IPD درخواست کردند که پس از بررسی‌‌های صورت گرفته و با احتساب اعتبارسنجی انجام شده، به ۹۸بیمارستان مجوز ایجاد دفتر پذیرش بیماران بین‌الملل داده شده است.» محمدحسین میردهقان همچنین به تدوین برنامه آموزشی با هماهنگی دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره و آمادگی وزارت بهداشت و دانشگاه ایران را جهت برگزاری اولین کارگاه آموزشی گردشگری سلامت ویژه فعالان این حوزه اعلام کرد.

در این جلسه شورا مقرر شد هیات‌مدیره حاضر نسبت به ثبت‌نام از تمام فعالان مراکز درمانی و دفاتر دارای مجوز گردشگری سلامت تا پایان دی ماه سال جاری اقدام و قبل از پایان سال ۹۵ مجددا مجمع عمومی تشکیل و اعضای هیات‌مدیره انتخاب شوند. در همین باره، محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست ضمن تشکر از اقدامات اعضای شورا و همگرایی و هم‌افزایی به‌وجود آمده بین دستگاه‌ها در امر توسعه گردشگری سلامت، این همگرایی را نشان از جدیت و اهتمام اعضا دانست و بر ایجاد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دستگاه‌های عضو شورا برای نظارت بر انتخابات هیات‌مدیره انجمن تاکید کرد. در پایان محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و نیز رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت گزارشی از اهم فعالیت‌های انجمن اعم از شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، حضور مستمر و چشمگیر در سفرهای خارجی همراه با ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه، حضور در نمایشگاه عمان با هماهنگی و همکاری بیمارستان‌ها و آژانس‌های خدمات مسافرتی را ارائه کرد و آمادگی این انجمن را برای هرگونه کمک به پیشرفت شورای راهبری گردشگری سلامت ابراز کرد.

براساس این گزارش، در یازدهمین جلسه شورای راهبری گردشگری سلامت همچنین تعیین مکانیزم‌های نظارتی مبنی بر ارزیابی عملکرد شرکت‌های حوزه گردشگری سلامت و مراکز بیمارستانی دارای مجوز برای بررسی ابعاد کمی و کیفی ارائه خدمات استاندارد به گردشگران، از اولویت‌ها و اهم برنامه‌های در دست اقدام شورای راهبری گردشگری سلامت قرار گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون گردشگری کشور درحالی از لزوم آموزش‌دیدن برای فعالیت در حوزه توریسم سلامت سخن می‌گوید و به دریافت مجوز از سوی ۱۴ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در حوزه سلامت اشاره می‌کند که بسیاری از کارشناسان، آموزش ندیده بودن و عدم سامان‌یافتگی ورود گردشگران سلامت به کشور را دلیل جولان دلالان در این حوزه می‌دانند. به باور آنها چنانچه گردشگران سلامت پیش از ورود به کشور برنامه مشخصی برای سفر خود داشته باشند و نوبت درمان آنها از پیش هماهنگ شده باشد، دیگر هنگام ورود به کشور به دلالان مراجعه نکرده و سرگردان نخواهند بود.