خطرات پوپولیسم ترامپ برای گردشگری آمریکا

گروه گردشگری، امیر شاملویی: تاکنون بسیاری از کارشناسان در مورد خطرات انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در زمینه‌های مختلف اقتصاد و سیاست سخن گفته‌اند. اعلام نظرات وی که همواره با جنجال همراه بوده، با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. در یکی از مهم‌ترین اظهار نظراتش، ترامپ ادعا کرده بود که از ورود مسلمانان به این کشور جلوگیری خواهد کرد. برخی کارشناسان به بررسی هزینه‌های مربوط به این اظهار‌نظر در صورت تحقق پرداخته‌اند و خطری را که در صورت ایجاد پاره‌ای مشکلات برای ورود مسلمانان به خاک این کشور برای گردشگری آن به وجود می‌آید، واکاوی کرده‌اند؛ هرچند این بحث عملا می‌تواند تنها برای جذب مخاطبان افراطی در ایالات متحده باشد و با توجه به تعداد مسلمانان در این کشور و میزان مخارجی که در این کشور از سوی گردشگران مسلمان و عمدتا اعراب ثروتمند صورت می‌گیرد، حتی پس از انتخاب احتمالی ترامپ به ریاست‌جمهوری این کشور چندان امکان‌پذیر نشود.

چوب اسلام‌هراسی بر سر گردشگری آمریکا

به اعتقاد کارشناسان، پیشنهاد دونالد ترامپ برای ممنوع کردن ورود تمام مسلمانان به آمریکا موجب این خواهد شد که هزینه‌ای معادل ۴/ ۱۸ میلیارد دلار (حدود۲/ ۱۲میلیارد پوند) به مخارج گردشگری این کشور تحمیل شود. این کار در واقع باعث می‌شود این کشور درآمد بیش از ۲۱۵ میلیون دلاری را که تنها به واسطه بازدید مسلمانان بریتانیایی به دست می‌آورد، از دست بدهد.

نامزد منتخب حزب جمهوری‌خواه در اظهارات خود مکررا توقف کامل ورود مسلمانان به آمریکا را خواستار شده و بهانه‌ای که برای این خواسته خود می‌آورد، حملات تروریستی داعش در ایالات متحده و سراسر دنیا بوده است. در همین حال ملاحظات وی مورد اعتراض بسیاری از فعالان، آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان قرار گرفته است. اما تحقیقاتی که در مورد میزان بازدید و مخارجی که اتباع مسلمان کشورهای مختلف در ایالات متحده آمریکا دارند، ثابت می‌کند عواقب چنین تصمیمی بسیار سنگین است. تحقیقی که از سوی روزنامه‌نگار آمریکایی، نیکی اکستین برای مجله سفر و فراغت صورت گرفته، نشان می‌دهد ۶ کشور بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حدود ۳۷ درصد از کل گردشگران مسلمان در سراسر جهان را که از ایالات متحده آمریکا بازدید می‌کنند، تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون گردشگر خاورمیانه‌ای از ایالات متحده آمریکا بازدید کرده بودند که هزینه‌کرد نسبتا خوبی نیز در این کشور داشتند. آنان به‌طور متوسط ۶ هزار دلار به ازای هر نفر خرج کرده بودند که این رقم حدود ۲ هزار دلار بیش از میانگین هزینه‌کرد هر گردشگر اروپایی در این کشور بود. این مقادیر در مجموع موجب می‌شد هزینه‌کرد گردشگران خاورمیانه‌ای در ایالات متحده آمریکا به ۸/ ۶میلیارد دلار برسد.

با توجه به اینکه مسلمانان در مناطق و کشورهای خارج از خاورمیانه نیز زندگی می‌کنند و کشورهایی نظیر ترکیه، اندونزی و مالزی را که جمعیت، اقتصاد و درآمد سرانه خوبی دارد نیز در بر می‌گیرد، این رقم بسیار بیشتر خواهد شد و از این رو، اعلام احتمالی ممنوعیت یا اختلال در روند ورود گردشگران مسلمان به آمریکا، موجب از دست رفتن درآمد ۴/ ۱۸ میلیارد دلاری برای این کشور خواهد شد.

سود مداوم گردشگران مسلمان برای آمریکا

این گزارش که بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر ملی سفر و گردشگری ایالات‌متحده آمریکا نوشته شده است، نشان می‌دهد تعداد گردشگران وارد شده به ایالات متحده از خاورمیانه به‌طور مداوم از سال ۲۰۰۹ به این سو افزایش داشته است.

بر اساس همین آمار، در سال ۲۰۱۴ گردشگران بریتانیایی در آمریکا ۳/ ۴ میلیارد پوند خرج کرده‌اند و حدود ۵ درصد از این میزان متعلق به مسلمانان این کشور بوده است. سفر اتباع بریتانیا به ایالات متحده آمریکا نیازی به صدور ویزا برای ورود به آن کشور ندارد و تحت برنامه ویزا ویور قرار دارد. از جمله نکات مهم دیگر این آمار، این است که به شمار گردشگران خاورمیانه‌ای اشاره شده است. در سال ۲۰۰۷ تعداد گردشگران خاورمیانه‌ای که از آمریکا بازدید کرده بودند حدود ۶۲۰ هزار نفر بود؛ آماری که به جز سال ۲۰۰۹ همواره رشد مثبت داشته و در پایان سال ۲۰۱۴ از مرز یک میلیون و ۲۲۵ هزار بازدیدکننده عبور کرده است. در واقع این ارقام در طول ۷ سال حدودا دوبرابر شده است.

اتباع خاورمیانه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، سفرهای شخصی و مربوط به تجارت و حمل‌ونقل هوایی هزینه‌کردی قابل توجه صورت داده بودند. در سال ۲۰۰۷ کل هزینه‌کرد مربوط به سفر و گردشگری، ۲ هزار و ۸۰۹ میلیون دلار بود که با افزایشی مستمر در طول زمان، در ۶ سال بعد از آن یعنی تا پایان سال ۲۰۱۳، به ۶ هزار و ۷۷۳ میلیون دلار رسید؛ یعنی ۴/ ۲ برابر شد. هزینه‌های مرتبط با بخش آموزش برای اتباع خاورمیانه‌ای در آمریکا نیز از ۶۰۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷، به ۲ هزار و ۱۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده بود که نشان از رشد هزینه‌کرد مسلمانان ثروتمند و مرفه در حیطه‌های مختلف گردشگری در ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر دارد؛ امری که می‌تواند با سیاست‌های غلط و نابه‌جای هیات حاکم بر این کشور از دست برود. در عین حال میزان هزینه‌کرد مربوط به حمل و نقل هوایی نیز تقریبا به اندازه بخش‌های دیگر افزایش یافته و از ۳۲۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۵۹۵میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی اهداف اصلی سفر به ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز بیانگر این است که بیشترین هدف برای سفر اتباع خاورمیانه‌ای به این کشور، گذراندن تعطیلات بوده است. پس از آن ملاقات دوستان و خویشاوندان در رتبه دوم قرار داشته است. در رده‌های بعد نیز اهداف مربوط به تجارت و کسب‌وکار، آموزش، کنفرانس‌ها و موارد مشابه آن، درمان پزشکی و در نهایت امور مذهبی قرار داشته است.

در نهایت، بررسی سطوح خرد نشان می‌دهد گردشگران خاورمیانه‌ای در کشور آمریکا به چه فعالیتی پرداخته‌اند. در صدر این فعالیت‌ها به ترتیب خرید کردن، بازدید از پارک‌های ملی و حفاظت‌گاه‌ها، گالری‌های هنری و موزه‌ها، مکان‌های تاریخی، کنسرت و موسیقی و برخی فعالیت‌های دیگر بوده است. حالا به نظر می‌رسد، انتخاب احتمالی ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا علاوه‌بر اینکه ضربه‌های مهلکی را به بدنه سیاسی و اقتصادی این کشور وارد می‌آورد، گردشگری این کشور را نیز در بازار مهم مسلمانان با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.