طی مراحل سه‌گانه برای لغو روادید میان ایران و جمهوری آذربایجان

گروه گردشگری: در دستور کار قرار گرفتن لغو روادید میان ایران و ‌جمهوری آذربایجان، مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس جمهوری کشورمان به این کشور برای بخش گردشگری بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که برخی رسانه‌ها خبر از لغو روادید میان ایران و آذربایجان داده بودند، اما سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان تاکید کرده که رژیم لغو روادید با آذربایجان در دستور کار است و به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود. به گفته محسن پاک‌آیین، قرار است این اتفاق طی سه مرحله رخ دهد که هنوز دو کشور به مرحله سوم که همان لغو روادید است، نرسیده‌اند. به گزارش میراث آریا، این دیپلمات ایرانی تاکید کرده است که در مرحله اول مساله لغو ویزا مطرح نیست و تنها دو کشور تسهیلات فرودگاهی را برای سفر اتباع خود در نظر می‌گیرند و پس از آن، حدود سه ماه دیگر تسهیلات صدور روادید در مبادی ورودی مرزهای دوکشور یعنی در مرزهای آستارا و بیله‌سوار برقرار می‌شود. در مرحله سوم نیز با تکمیل امکانات فنی، دو کشور وارد مرحله نهایی این روند یعنی لغو روادید خواهند شد. براساس موافقت‌نامه تایید شده، شهروندان دو کشور مجاز خواهند بود در عرض ۱۸۰ روز حداکثر ۹۰ روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند. این درحالی است که سال گذشته نیز گرجستان به صورت موقت از روز ۲۶ بهمن به مدت ۴۵روز روادید خود را برای اتباع ایرانی لغو کرد و اخیرا نیز رژیم لغو روادید میان ایران و ارمنستان برقرار شده است. این روند قرار است ادامه پیدا کند و ایران با ۲۸ کشور دنیا لغو روادید دوطرفه داشته باشد.

توسعه همکاری با ‌جمهوری آذربایجان

اما درحالی یک مورد از ۶ سند و یادداشت تفاهم همکاری بین دولت‌های ایران و آذربایجان به سند برنامه اجرایی همکاری‌ها در زمینه گردشگری اختصاص داشت که به گفته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان، آذربایجان دارای دومین رتبه در میان کشورهای گردشگرفرست به ایران است. سلطانی‌فر در این‌باره توضیح داده است: «عراق با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر گردشگر، رتبه اول را در بین کشورهایی که مردم آن با هدف زیارت از اماکن مذهبی به ایران می‌آیند، دارد. پس از آنها مردم آذربایجان با یک میلیون گردشگر، بیشترین رفت و آمد را به ایران دارند که این موضوع سبب شده تا دولت تمهیدات ویژه‌ای برای ارائه خدمات به این گردشگران ارائه کند.» به گفته وی عمده آذربایجانی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، گردشگران مذهبی هستند. این مقام مسوول خاطرنشان کرده است: «در واقع مردم آذربایجان نیز با انگیزه‌های مذهبی و درمانی به کشورمان سفر می‌کنند که این موضوع اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کشورمان دارد.»

سلطانی‌فر با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و مذهبی دو کشور نیز یادآور شده که پیوند میان مردم ایران و آذربایجان دیرینه است و ریشه در باورهای مذهبی و اشتراکات فرهنگی دارد. به گفته او، از سوی ایران نیز رفت‌وآمدها به آذربایجان افزایش داشته است و اکنون نزدیک به ۲۰۰هزار نفر از اتباع ایرانی سالانه به این کشور سفر می‌کنند که دولت برای ساماندهی و ارائه خدمات بهتر و بهره‌برداری از این فضا و توسعه گردشگری در این مورد، برنامه‌ریزی‌های خاصی کرده است. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از اسنادی که در دیدار میان دکتر روحانی و همتای آذربایجانی‌اش امضا شد در خصوص گردشگری بود، تصریح کرده است: «این سند در واقع برنامه اجرایی ساماندهی گردشگری میان دو کشور است؛ ضمن اینکه ماندگاری آذری‌ها در ایران را هم با ارائه تسهیلات و امکانات بیشتر در نظر خواهد گرفت.» وی خاطرنشان کرده: «تغییرات و شرایط امروز و گردشگری نوین نیازمند ارائه خدماتی است که در این زمینه طی چند مناسبت، مذاکراتی با وزیر گردشگری این کشور انجام شده و اراده جدی دو طرف بر این است که بتوانیم روابط را گسترش دهیم و از محل ورود گردشگران بیشتر به کشورمان بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال کنیم.»

سلطانی‌فر در خصوص اهمیت این سفر نیز گفته است: «علاوه‌بر مباحث اقتصادی که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، باید گفت این مذاکرات در بالاترین سطح انجام شده و طرف آذری هم با همه ظرفیت و توان خود از رئیس جمهوری ایران استقبال کرده است.» وی ابراز امیدواری کرد که روابط رو به رشد دو طرف با استحکام و تعاملات بیش از پیش افزایش یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تسهیل سفر برای کشورهای همسایه می‌تواند یکی از راهکارهای عمده در افزایش تعداد گردشگران ورودی باشد؛ چه اینکه در دنیا، اولویت اول بازارهای هدف گردشگری کشورهای همسایه هستند و این مساله ناشی از ارزان‌تر بودن هزینه‌های حمل‌ونقل برای سفر به یک کشور همسایه، کاهش ریسک تفاوت فرهنگی عمده میان جامعه میهمان و جامعه میزبان و... است. دستیابی به وضعیت لغو روادید میان ایران و کشورهای همسایه می‌تواند موجب افزایش ورود گردشگران همسایه به کشور و حتی منجر به رشد و توسعه گردشگری شهرهای مرزی شود.