گروه گردشگری: موضوع افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز در جلسه مشترکی میان کمیسیون گردشگری اتاق تهران و هیات رئیسه این اتاق مطرح و مقرر شده که هیات رئیسه، موضوع تعطیلات را مجددا بررسی کند و سپس در نشست هیات نمایندگان به شور بگذارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران این خبر را در نوزدهمین نشست این کمیسیون عنوان کرد و گفت بحث تعطیلات آخرهفته به‌زودی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز مطرح خواهد شد.

این موضوع درحالی در کمیسیون گردشگری اتاق تهران مطرح می‌شود که این کمیسیون از سال گذشته به موضوع ساماندهی تعطیلات با رویکرد افزایش تعطیلات آخر هفته ورود پیدا کرده است. اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران معتقدند عدم ساماندهی تعطیلات به کسب‌وکار آسیب می‌رساند. به باور آنها ترکیب تعطیلات و نابسامانی روزهای تعطیل نه‌تنها از منظر گردشگری مفید نیست، بلکه به کسب‌وکارها نیز آسیب می‌رساند. به همین خاطر است که این کمیسیون از سال گذشته تصمیم گرفت به این موضوع به صورت جدی ورود و آن را پیگیری کند. پیش از این نیز بارها فعالان بخش خصوصی پیشنهاد کرده‌اند که به‌دلیل مسائل اقتصادی و قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایرانی با بازارهای جهانی، تعطیلات از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر کند. این درحالی است که اکنون چنین اتفاقی در کشور ما نیفتاده است و تجارب دیگر کشورها هم موفقیت چنین طرحی را نشان می‌دهد.

مطالبه حضور بخش خصوصی در بازنگری طرح ملی گردشگری

اما به گزارش سایت اتاق تهران، محسن مهرعلیزاده در ادامه نوزدهمین نشست کمیسیون گردشگری این اتاق با اشاره به برخی موارد دیگر مطرح در نشست مشترک کمیسیون گردشگری با هیات رئیسه، خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مواردی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، موضوع بازنگری در طرح ملی گردشگری بود و مقرر شد برای تقویت نقش بخش خصوصی در بازنگری این طرح تلاش کنیم.» به گفته رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، طی نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عضویت اتاق و تشکل‌ها در شورای مرکزی بازنگری در طرح ملی گردشگری مطالبه خواهد شد. همچنین تهیه طرح یا مقاله برای تدوین بسته‌های مشوق صادراتی، بازارسازی برای فعالان عرصه گردشگری و موضوع لغو روادید با برخی کشورها، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهرعلیزاده در ادامه از برگزاری همایشی بزرگ و تخصصی با حضور فعالان صنعت گردشگری برای معرفی خدمات و تسهیلات اتاق تهران نیز خبر داد.

گلایه نماینده هتلداران تهران از اتاق و سازمان گردشگری

در ادامه این نشست، دبیر اجرایی اتحادیه هتلداران استان تهران نیز با اشاره به تصمیم اتاق به برگزاری همایشی برای حضور فعالان گردشگری گفت: «بخش خصوصی زمانی جذب این‌گونه برنامه‌ها می‌شود که بتواند مشکلات خود را حل کند. به همین سبب کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز باید روی حل مسائل فعالان این صنعت متمرکز شود.» علیرضا کاظمی‌وفا در ادامه به وجود قوانین مترقی برای تشویق خدمات حوزه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: «به‌رغم وجود این قوانین، دستورالعمل‌های اجرایی آن صادر نشده است. بنابراین، این قوانین به صورت سلیقه‌ای و ناقص اجرا می‌شود. از جمله این قوانین نیز دریافت دلاری از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری است که محدودیت‌های بسیاری را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.» دبیر اجرایی اتحادیه هتلداران استان تهران در ادامه از عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز انتقاد و اظهار کرد: «این سازمان به عنوان اصلی‌ترین متولی حوزه گردشگری نسبت به دغدغه‌های تشکل‌های این حوزه غافل است.» وی بر ضرورت تعیین یک متولی واحد که فارغ از فعالیت‌های روزمره، به سیاست‌گذاری، تعیین خط‌مشی و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های حوزه گردشگری بپردازد نیز تاکید کرد.

در همین حال، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز که در نوزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران حضور داشت، اشاراتی به وضعیت تشکل‌های گردشگری کرد و گفت: «نگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تشکل‌های این حوزه، صنعتی است، نه صنفی. ضمن اینکه این ضرورت نیز احساس می‌شود که تشکل‌ها، منسجم، مسوولیت‌پذیر و پاسخگو باشند.» نعمتی همچنین از تعدد و تفرق تشکل‌ها در حوزه گردشگری نیز انتقاد کرد. فعالان بخش خصوصی حاضر در این نشست در نهایت نسبت به چابک‌سازی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای هدایت و همگرایی تشکل‌های این حوزه و ساماندهی این تشکل‌ها توسط اتاق تاکید کردند.