روایت کارت پستالی نشریه استرالیایی از ایران

گروه گردشگری، امیر شاملویی: کلایو ویلیامز، استاد دانشگاه علوم نظامی و آکادمی نیروهای مسلح استرالیا و استاد افتخاری مرکز دانشگاه ملی استرالیا در حقوق امنیتی و امور نظامی، تجربه سفر خود به ایران را در یکی از رسانه‏های استرالیا با عنوان «کانبرا‌تایمز» به چاپ رسانده است. وی در مقاله‏ای با عنوان «کارت پستالی از ایران: الماسی تاریخی پنهان در میان سوءبرداشت‏های غربی» نوشته: «به‌رغم تصویر نامناسبی که از ایران ارائه شده است، این کشور احتمالا می‏تواند امن‏ترین کشور در خاورمیانه باشد. تروریسم داخلی آن را تهدید نمی‏کند و نرخ جرم و جنایت پایینی دارد. مردم دوستانه رفتار می‏کنند و آزادتر از چیزی است که من انتظار داشتم. در حقیقت، ‏ واقعیت ایران به همراه تجربه سفر به مکان‏های جدید، با انتظارات قبلی من مغایرت داشت.» او ۳ روز را در تهران گذرانده و در مقاله خود با اشاره به برخی مشکلاتش تصریح کرده است: «به‌رغم برداشتن تحریم‏های سازمان ملل متحد در ژانویه سال جاری، هنوز غیرممکن است که از کارت‏های اعتباری غربی در هتل‏های ایران استفاده کرد. این بدین معنی است که شما باید پول نقد همراه داشته باشید (ترجیحا یورو یا دلار) تا هزینه‏های خود را پوشش دهید.» از دیدگاه این استاد علوم نظامی، انتظار می‏رود ایران در نتیجه برداشتن این تحریم‏ها با رشد گردشگر روبه‏رو شود.

کلایو ویلیامز با اشاره به اماکن گردشگری و تاریخی کشورمان ادامه داده است: «ایران از سال ۱۹۸۰ شروع به بازسازی سایت‏های تاریخی خود کرده است که بسیاری از آنها در فهرست میراث جهانی قرار دارند. این کشور همچنین از نظر سایت‏های باستانی و کهن غنی است زیرا نخستین تمدن بزرگی است که قدمت آن به ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‏گردد.» استاد افتخاری مرکز دانشگاه ملی استرالیا در حقوق امنیتی و امور نظامی در ادامه تاکید کرده است: «ظاهرا در طول ۳ سال گذشته، گردشگری در هر سال دو برابر شده است. ایران به‌رغم تصوری که در غرب از آن وجود دارد، امن است.» وی که از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و یزد بازدید کرده، در ادامه سفرهای خود را این چنین توصیف کرده است: «مقصد من پس از تهران شهر کویری یزد بود که مهم‌ترین سایت‏های باستان‏شناسی را دارد. سپس در طول مسیر کهن جاده ابریشم سفر کردم و بعد به شیراز رفتم.در این سفر یکی از کهن‏ترین درختان جهان را دیدم؛ سروی ۴ هزار ساله. شهرهای ایران برخلاف اکثر شهرهای خاورمیانه تمیز هستند.» این استاد دانشگاه درباره فرهنگ مهمان‏نوازی مردم ایران نیز نوشته است: «در ابتدا وقتی مغازه‏داران به من نوشیدنی یا خرمای رایگان تعارف می‏کردند، شگفت‏زده می‏شدم. سخاوت فردی، بخشی از فرهنگ است و ایرانیان به طرق مختلفی میهمان‏نوازند؛ اگر یک گوشه خیابان بایستید و به نظر برسد گم شده‏اید، تنها چند دقیقه بعد یک نفر از شما می‏پرسد که آیا کمکی از دست وی ساخته است.»

ویلیامز در ادامه تجربه‏هایش، با اشاره به زیرساخت‏های ایران تصریح کرده است: «زیرساخت‏های ارتباطی ایران مناسب است. بزرگراه‏ها نسبت به استرالیا بهتر هستند و قطاری که از تهران به یزد سوار آن شدم، بهتر از قطار بین کانبرا و سیدنی بود. با این‏حال، هتل‏ها به خوبی استرالیا نیستند؛ گرچه بسیار ارزانتر است. اینترنت هتل‏ها غالبا کند است و هزینه بالایی دارد.» این متخصص امور نظامی نگاهی به بناهای یادبود جنگ ایران و عراق نیز انداخته و در مورد بناهای تاریخی ایران و یادبودهای جنگ می‏نویسد: «ایران تجربه یک جنگ ۸ ساله را دارد. در میدان مرکزی یزد، از مقبره‏ای برای سربازان گمنام جنگ ۸ ساله دیدن کردم؛ بناهای مشابهی در جاهای دیگر نیز وجود دارند.» بنابر مشاهدات و مکتوبات وی، هیچ‌یک از مشکلاتی که در منطقه و کشورهای همسایه ایران وجود دارد بر امنیت داخلی ایران یا وضعیت گردشگران آن اثر نگذاشته است. ویلیامز همچنین تاکید کرده است: «از جمله نقاط قوتی که ایران را برای گردشگران آن مهم جلوه می‏دهد، بدون شک شگفتی‏های باستان‏شناسی است که از مهم‌ترین آنها می‏توان از برج‌خاموشان یا دخمه در یزد، پل‏ها و مساجد شهر اصفهان و خرابه‏های باستانی شهر پرسپولیس (تخت‌جمشید) یاد کرد. پرسپولیس یا همان تخت‌جمشید توسط داریوش کبیر بنیان نهاده شد و پایتخت باشکوه امپراتوری هخامنشیان در فاصله سال‏های ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد بوده است. این پادشاهی بزرگ‌ترین امپراتوری جهان به‌شمار می‏رود که تا امروز شناخته شده است و در ۳۳۰ سال قبل از میلاد با حمله ارتش اسکندر مقدونی از میان رفت.»

وی در نهایت یادآور شده است: «مقایسه شگفتی‏های باستان‏شناسی ایران دشوار است. سایت‏های تاریخی ایران نسبت به سایر نقاط جهان و سایر فرهنگ‏های باستانی شناخته‏شده‏تر هستند. از آنجا که ایران به‌طور کلی آب و هوای خشکی دارد، اغلب سایت‏های آن به خوبی محافظت می‏شوند یا برای به دست آوردن جایگاهی در فهرست میراث جهانی در حال بازسازی هستند. آنچه که ایران اکنون در شرایط پساتحریم نیاز دارد، افزایش شمار گردشگران بین‏المللی وارد شده به آن است تا گنجینه‏های خود را در معرض دید همگان قرار دهد.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نیز بسیاری از گردشگرانی که نخستین سفر خود را به ایران تجربه می‏کردند، بازخوردهای مثبتی از این کشور از خود نشان می‏داده‏اند و بسیاری از رسانه‏های غربی نیز مانند نشنال ژئوگرافیک، سی‌ان‌ان، گاردین، نیویورک تایمز و... در مورد جاذبه‏های ایران و سفر به این کشور و نیز پتانسیل‏های آن گزارش‏هایی را به چاپ رسانده‏اند. برای مثال نشنال ژئوگرافیک در سال ۲۰۱۶ در فهرستی از ۱۶ مقصد جذاب جهان که نباید از دست داد، ایران را در صدر قرار داده بود. در این گزارش آمده بود که راه‏اندازی تورهای جدید، بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران و لغو تحریم‏ها، چشم‏اندازهای روشنی برای سفر به مقصد ایران ایجاد کرده‏اند. براساس آن گزارش، پیش از این آینده ایران به عنوان مقصدی برای گردشگری نامناسب بود اما در پی توافق سال گذشته با قدرت‏های غربی در مورد فعالیت‏های هسته‏ای ایران و برداشته شدن تحریم‏ها، گل‏های کویری گردشگری شروع به شکفته شدن کرده‏اند.