گروه گردشگری: حملات تروریستی این‌بار قلب گردشگری ترکیه را هدف گرفته است؛ سالن پروازهای بین‌المللی فرودگاه آتاتورک روز چهارشنبه شاهد حمله‌ای علیه گردشگران خارجی بود که یا تازه به این کشور وارد شده بودند یا در حال خروج از ترکیه بودند.

کارشناسان معتقدند یکی از اصلی‌ترین پیام‌های این حمله، آن است که تروریسم شمشیر را برای گردشگری از رو بسته است. ترکیه که در روزهای اخیر یک گام برای برقراری مجدد رابطه با روسیه برداشت و از این کشور به خاطر سقوط هواپیمای جنگی‌ عذرخواهی کرد، با حادثه فرودگاه آتاتورک بار دیگر چالش رکود گردشگری را در مقابل خود جدی می‌بیند. شاید یکی از دلایل عذرخواهی ترکیه از روسیه، تلاش برای ورود مجدد گردشگران روس به این کشور بود که درآمدهای ترکیه از گردشگری را با کاهش مواجه کرده بود. با این وجود شاید لازم باشد ترکیه با کشورهای دیگر نیز وارد مذاکره شود و سعی کند دیگر بازارهای گردشگری‌اش را نیز از دست ندهد؛ چراکه با استمرار حوادث تروریستی، حتی آژانس‌های ایرانی که یکی از اصلی‌ترین مقاصدشان ترکیه بوده و هست، حالا به فکر مقاصد جایگزین افتاده‌‌اند. این خبر را رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان تهران به خبرگزاری فارس، اعلام کرده است. رضا اباذری درباره شرایط آژانس‌های گردشگری با توجه به ناآرامی‌های مکرر در ترکیه و لغو پروازها و حجمی از گردشگران ایرانی که ترکیه جزو مقاصد اصلی سفرهای خارجی آنها محسوب می‌شود، گفته است: «مدتی است که گردشگری ترکیه در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد اما آژانس‌های گردشگری در واقع، بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند و نمی‌توانند دائم در ضرر باشند به همین دلیل به دنبال مقاصد جدید گردشگری برای مسافران هستند.»

جمهوری آذربایجان؛ گزینه جایگزین

این فعال بخش خصوصی افزوده است: «در این شرایط، جمهوری آذربایجان در تلاش است تا جای ترکیه را برای گردشگران ایرانی‌ بگیرد.» وی با اشاره به ویژگی‌های لازم برای مقاصد جایگزین تصریح کرد: «در جایگزینی مقاصد جدید سه ویژگی کیفیت خدمات، سهولت در صدور ویزا و قیمت تمام‌شده سفر حائز اهمیت است.» این آژانس‌دار همچنین اظهار کرده است: «گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کردند اکثرا گردشگران خرید و ساحلی بوده‌اند در نتیجه کشورهای جایگزین هم باید همین ویژگی‌ها را برای آنها داشته باشند.»

اباذری ترکیه را یکی از مقاصد سنتی سفرهای خارجی ایرانی‌ها دانست که با وضعیت موجود و پیش‌بینی شرایط بدتر از این، قطعا سفر به ترکیه باز هم کاهش بیشتری خواهد یافت.رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تهران در نهایت یادآور شد که در مجموع، مدتی است تورهای خروجی ایران کاهش یافته و اقبال به گردشگری داخلی بیشتر شده است.

ادامه بحران

حالا بعد از آنکه طبق آخرین اخبار، یک ایرانی در حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول کشته و یک ایرانی دیگر نیز به شدت زخمی شده، دوباره پروازها به این فرودگاه برقرار شده و به حالت عادی خود بازگشته است. در همین حال شرکت هواپیمایی ترکیه نیز از مسافران ایرانی خواسته با مراجعه به سایت این شرکت از وضعیت این خط هوایی اطلاع پیدا کنند.

ترکیه که در ماه‌های اخیر صحنه رخدادهای تروریستی این‌چنینی بوده، حالا بیش از هر زمان دیگری سایه تروریسم را بر سر توریسم خود سنگین می‌بیند. پیامد سنگین حوادث قبلی، رساندن شمار گردشگران خارجی ترکیه به کمترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر بود. ماه گذشته، تعداد گردشگران خارجی این کشور برای نهمین ماه پیاپی با کاهش روبه‌رو شد و حالا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند وضع از این هم بدتر شود.

به گفته برخی اقتصاددانان ترکیه‌ای، با رسیدن فصل اوج گردشگری، وخامت در اوضاع آمار و ارقام گردشگری ترکیه هر روز قابل ملاحظه‌تر می‌شود و درحالی‌که آمار‌ها حاکی از کاهش ۶ میلیارد دلاری در درآمدهای خالص گردشگری ترکیه است، اطلاعات به‌دست آمده از ضرر و زیان بیش از این حکایت دارد. «پرس تی‌وی» پیش از این گزارش داده بود که آوریل سال جاری فقط ۷۵/ ۱ میلیون گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند؛ رقمی که برای مسوولان این کشور در مقایسه با حدود ۴۳/ ۲ میلیون گردشگر که در آوریل ۲۰۱۵ به این کشور سفر کرده بودند، نگران‌کننده است.

پیش از این نیز یورومانیتور پیش‌بینی کرده بود کشته شدن چند آلمانی و نروژی در حوادث ژانویه سال جاری میلادی منجر به محدودیت‌های بیشتر سفر و پرواز به سمت این مقصد شود؛ پیش‌بینی که محقق شده و حالا نیز این بحران دارد تشدید می‌شود. باید دید سیاست‌های جدید ترکیه برای خروج از این بحران توریستی و تروریستی چیست و این کشور از چه ابزاری برای حفظ گردشگرانش بهره خواهد گرفت.