عملیاتی شدن ویزای الکترونیک تا شهریور

گروه گردشگری: معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه از عملیاتی شدن ویزای الکترونیک تا شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: «در حال حاضر صدور ویزا بیش از ۵ روز به طول نمی‌انجامد اما با عملیاتی شدن ویزای الکترونیک این زمان به ۲۴ ساعت کاهش خواهد یافت.»

حسن قشقاوی در نخستین جلسه کانون ملی هماهنگی گردشگری که با حضور فعالان گردشگری، مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین معاون امور علمی و فرهنگی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، در خصوص لغو روادید با کشورهای مختلف نیز اظهار کرد: «لغو روادید با کشورهایی مانند ارمنستان و گرجستان به صورت موردی اتفاق افتاده است. ما آمادگی خود را برای لغو روادید با تمامی کشورها اعلام کرده‌ایم و در حال پیگیری آن هستیم.»

این مقام مسوول همچنین تاکید کرد: «ما خود را موظف به حمایت و همکاری با بخش خصوصی گردشگری می‌دانیم.» قشقاوی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که بنا بر آمار و ارقام، مشکلات و مباحث ایجاد شده بین ایران و عربستان و همچنین طرح محدودیت صدور ویزا که در آمریکا تصویب ‌شده، هیچ ضربه‌ای به صنعت گردشگری کشور وارد نکرده است.

برش جمعیتی، هدف‌گذاری گردشگران ورودی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست با تاکید بر صدور ویزای الکترونیک تا قبل از پایان سال جاری، افزایش زمان ویزای فرودگاهی از ۱۵روز به ۳۰ روز و پیگیری فرآیند لغو روادید توسط وزارت امور خارجه را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که در بخش تسهیلات صدور ویزا انجام شده است. به گفته مسعود سلطانی‌فر برقراری پروازهای جدید توسط ایرلاین‌ها، خرید هواپیماها و بازسازی شبکه حمل‌ونقل ریلی نیز از جمله اقداماتی هستند که در بخش حمل‌ونقل در حال شکل‌گیری است.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به برش جمعیتی در هدف‌گذاری برای جذب گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: «میزبانی از ۳درصد شیعیان جهان، یک درصد از مسلمانان جهان، یک درصد از گردشگران کشور چین و روسیه و همچنین گردشگران کشورهای اروپایی، ظرف ۱۰ سال آینده، ما را به رقم ۳۲ میلیون گردشگر می‌رساند.» وی تاکید کرد: «این هدف‌گذاری ما را به رقم ۲۰ میلیون گردشگر که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله پیش‌بینی شده، خواهد رساند.» علاوه‌بر این، سلطانی‌فر هزینه سفر در کشور را به‌عنوان یکی از مباحث چالش برانگیز گردشگری داخلی برشمرد و خاطرنشان کرد: «براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر شاخص هزینه سفر رتبه نخست را از جهت ارزان بودن دارد؛ این در حالی است که ما در کشور مقایسه درستی از فصل پرحجم و کم حجم سفر نداریم.» این مقام ارشد گردشگری کشور یادآور شد: «در صورتی که تمامی اعضای ارائه‌دهنده تور اعم از ایرلاین‌‌ها، هتل‌ها و... با همکاری و هم‌افزایی هزینه تورها را کاهش دهند، شاهد پایین آمدن هزینه گردشگری داخلی خواهیم بود.»

معاون رئیس‌جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به ورود گروه‌های سرمایه‌گذاری از کشورهای مختلف که متقاضی سرمایه‌گذاری در گردشگری کشور هستند، اظهار کرد: «این امر از جمله اتفاقات مثبتی است که پس از اجرای برجام شاهد آن هستیم. گروه‌های سرمایه‌گذاری با مدیریت و ساماندهی سازمان میراث فرهنگی با گروه‌های هتل‌ساز داخلی مشارکت و همکاری خواهند داشت. حالا وقت آن است که با ایجاد هماهنگی، گام‌های اساسی‌تری برای رشد و توسعه گردشگری برداشته شود. ظرفیت‌های قانونی کانون ملی هماهنگی گردشگری، بستر بسیار مناسبی برای دستیابی به اهداف این صنعت است.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه دستیابی به اهداف و رشد و توسعه صنعت گردشگری، به همت، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و همفکری و هماهنگی همه دست‌اندرکاران نیاز دارد، افزود: «تمام دستگاه‌های دولتی و سایر قوا از گردشگری حمایت می‌کنند و برای رشد و رونق این صنعت عزم جدی دارند.»

به گفته سلطانی‌فر، در مدت ۲ سال گذشته ۳۳ هتل ۴و۵ ستاره در کشور احداث‌شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و همچنین در حال حاضر ۸۰۰ هتل یک تا ۵ ستاره و هتل آپارتمان در نقاط مختلف کشور در دست ساخت است. او همچنین بر اقدامات صورت گرفته برای توسعه صنعت گردشگری نظیر تسهیلات صدور ویزا، ساماندهی شبکه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و آموزش نیروی انسانی مرتبط با گردشگری تاکید کرد.

رسیدگی به سمینارهای برگزارشده در ایام اوج سفر

معاون امور علمی و فرهنگی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه ایجاد حساب ملی گردشگری می‌تواند روش موثری برای اطلاع از اعداد و ارقام حاصل از صنعت گردشگری باشد، گفت: «بررسی و احصای مشکلات، موانع، اقدامات اجرایی و اهداف کمی برای دستیابی به اهداف، ضروری است. تشکیل کارگروهی برای پیگیری و دستیابی به راهکارهای عملی رفع این موانع و مشکلات باید موردتوجه قرار گیرد.» محمدرضا واعظ‌مهدوی افزود: «هرگونه تخلفی که در زمینه برخورد غیرقانونی با تورها یا برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های دولتی در فصل پرحجم سفر صورت می‌گیرد، پیگیری و رسیدگی می‌شود.» این اظهارات در پی شکایت مداوم تورگردانان و مدیران آژانس‌ها در خصوص برگزاری کنفرانس‌ها در ایام اوج سفر و در مقاصد پرگردشگر مطرح شده است. واعظ مهدوی همچنین گردشگری را از محورهای مهم برنامه ششم توسعه کشور عنوان و بر آموزش مدیران، دست‌اندرکاران و استانداردسازی نیروی انسانی دخیل در صنعت گردشگری تاکید کرد.

راهکارهای بخش خصوصی برای ارزان‌شدن سفر داخلی

در این نشست، فعالان بخش خصوصی نیز به بیان نظرات خود درباره کاهش هزینه سفرهای داخلی و برخی چالش‌های موجود در گردشگری کشور پرداختند. رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص راهکارهای کاهش هزینه گردشگری داخلی، گفت: «بخش خصوصی تنها می‌تواند از هزینه تمام‌شده به گردشگران داخلی تخفیف ارائه دهد و در نهایت باید سود مشخصی نیز برای خود داشته باشد.»

محمدحسن کرمانی همچنین با اشاره به موانع و مشکلات صنعت گردشگری که باید در هماهنگی و همکاری بخش خصوصی و دولتی مرتفع شود، توجه به بحث تبلیغات را یکی از مواردی دانست که در گردشگری کشور مغفول مانده است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. رئیس جامعه هتلداران ایران نیز درباره راهکارهای کاهش هزینه سفرهای داخلی اظهار کرد: «ترویج فرهنگ استفاده از تور در کشور می‌تواند یکی از راهکارهای حل این مشکل باشد؛ در صورتی که مردم از تور استفاده کنند و همه اجزای دخیل در اجرای تور نیز تخفیف‌هایی را اعمال کنند، سفرهای داخلی برای مردم ارزان‌تر خواهد شد.»

جمشید حمزه‌زاده همچنین تشکیل کانون ملی هماهنگی گردشگری را از ضروریات توسعه این صنعت عنوان کرد و برگزاری جلسات این کانون را راهکار مفیدی برای حل مشکلات و موانع پیش روی صنعت گردشگری برشمرد. احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست، عدم تناسب عرضه و تقاضا را یکی از موانع موجود در توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: «ارائه وام‌های کم‌بهره، ارائه تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و آموزش نیروی انسانی از جمله برنامه‌هایی هستند که باید در اولویت قرار گیرد.»

در همین حال رئیس جامعه تورگردانان ایران، نیز حل مشکلات صنعت گردشگری را منوط به همکاری و هماهنگی تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها عنوان و از همکاری خوب وزارت امور خارجه باجامعه تورگردانان طی ۳ سال اخیر یاد کرد. ابراهیم پورفرج بار دیگر درخصوص برگزاری سمینارها در ایام پیک سفر خاطرنشان کرد: «برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها در فصل پرحجم سفر گردشگران خارجی به ایران، یکی از معضلات جدی توسعه این صنعت است. باید تدبیری اندیشیده شود تا این‌گونه برنامه‌‌ها و مراسم‌ها به فصل‌های کم‌حجم سفر انتقال پیدا کند تا ما مجبور به ملغی کردن تورها نشویم.»

براساس این گزارش در نخستین جلسه کانون ملی هماهنگی گردشگری، گزارش گردشگری جهان در سال ۲۰۱۵، گزارش وضعیت رویدادهای بین‌المللی گردشگری در ایران و چگونگی راهکارهای کاهش هزینه سفر در ایران به‌عنوان سه دستور جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین مقرر شد شرکت‌کنندگان، موضوعات و مسائلی را که باید در اولویت دستور جلسه کانون قرار گیرد، به صورت کتبی اعلام کنند و راهکارهای خود را در راستای کاهش هزینه سفر برای گردشگری داخلی و خارجی حداکثر تا ۱۵ تیرماه ارائه دهند تا در جلسه آتی کانون ملی هماهنگی گردشگری مورد بررسی قرار گیرد.