گروه گردشگری: چین با همکاری کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و دیگر کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۶ میلیون گردشگر خارجی را به مسیرهای جاده ابریشم جذب کرد. این کشور حالا تورهایی تعریف کرده که مسیر جاده ابریشم را می‌پیمایند و از مرزهای غربی چین به آن وارد می‌شوند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی و به نقل از چاینا دیلی در این تور دو ماهه، ۵۰ گردشگر آلمانی‌زبان با اتوبوسی در مسیر جاده باستانی ابریشم از کشورهای آلمان به لهستان، بلاروس، روسیه، سپس قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان و پس از آن به چین می‌روند اما جای ایران در میان مقاصد این مسیر خالی است.

مدیر تور چینی که این برنامه را درمسیر جاده ابریشم اجرا می‌کند، در این باره گفته است: «این تجربه‌ای فراموش نشدنی است؛ سفر از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام که نزدیک به ۱۳هزار کیلومتر سفر درون چین را نیز دربر دارد و شامل ۲۰ شهر چین می‌شود.» لیو گوشنگ افزوده است: «من این تور را حدود ۱۰سال است که برگزار می‌کنم و تعداد گردشگران هرسال بیشتر و بیشتر می‌شود. در این تور که به طور خاص برای گردشگران آلمانی زبان طراحی شده، مسافران نه فقط از آلمان بلکه از تمام کشورهای آلمانی زبان هستند.» یکی از مسافران آلمانی‌زبان تور مذکور در تایید اهمیت فرهنگی این مسیر گفته است: «از کودکی علاقه زیادی به جاده ابریشم داشتم و اکنون این شانس را دارم که از نزدیک در آن سفر کنم. این مسیر در مقایسه با شهرهای مدرن غربی جذابیت زیادی برای ما دارد؛ فرهنگ بومی، اقوام و اقلیت‌های قومی و نژادی و نیز روش زندگی آنها بسیار جالب است.»

وزارت گردشگری چین نیز گردشگری جاده ابریشم را به عنوان یک برند جدید برای جذب گردشگران غربی و دیگر کشورهای خارجی اعلام کرده و این موضوع در مدت دو سال گذشته مهم‌ترین موضوع و عنوان در پیشبرد و توسعه گردشگری این کشور بوده است. براساس این گزارش، تحقیقات صورت گرفته درایران نشان داده است اغلب گردشگران جاده ابریشم بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند، دارای تحصیلات عالی هستند و به‌دنبال کنجکاوی و شناخت بیشتر فرهنگ‌های دیگر کشورها سفر می‌کنند. در واقع آنها سفیران صلح هستند و از بودن با دیگر مردمان و فرهنگ‌ها لذت می‌برند. به گزارش «دنیای اقتصاد» گرچه ایران نیز با شرکت در نشست‌های مختلف برنامه‌های گردشگری راه ابریشم سعی در توسعه و بهره‌برداری بهینه از این مسیر را دارد، اما همین امر که در میان مقاصد این تور چینی قرار نگرفته خود نشان از تعامل اندک تورگردانان در زمینه‌های اجرایی دارد.