یازدهمین همایش ملی علمی - فرهنگی خلیج‌فارس در حالی روز گذشته برگزار شد که پاسداشت نام و معرفی مزیت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری منطقه خلیج‌فارس هدف اصلی این همایش عنوان شد. به گزارش «ایرنا» از ۲۰۸ مقاله ارسالی به این همایش ۱۵۵ مقاله پذیرفته شده است و ۳۰ مقاله به عنوان برگزیده به چاپ می‌رسد. ۱۱۳ مقاله در قالب پوستر خواهد بود و تعدادی هم در فصل‌نامه به چاپ می‌رسد و به سه مقاله برگزیده در همایش نیز لوح تقدیر و جایزه اهدا می‌شود.

به گفته دبیر این همایش، در محور سیاسی و ژئوپلیتیکی خلیج‌فارس ۷۴/ ۴۱ درصد، در محور گردشگری خلیج‌فارس ۷۴/ ۲۱ درصد، در محور تاریخ، فرهنگ و اجتماع خلیج‌فارس ۱۳/ ۱۹ درصد، در محور حقوقی و محیط‌زیست خلیج‌فارس ۸۳/ ۷ درصد و در محور هنر و معماری و سایر ۵۶/ ۹ درصد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

به گزارش «ایسنا»، در جریان برگزاری این همایش، دو پنل تخصصی نیز برگزار شد. در پنل نخست با عنوان «گردشگری و ابعاد فرهنگی - اجتماعی»، مقاله محمد عجم با عنوان «روند چگونگی شکل‌گیری تصویب روز ملی خلیج‌فارس»، مقاله رامین ادیبی با عنوان «بررسی و تحلیل تطبیقی معماری کشتی غرق شده بلیتونگ با لنج‌های شمال خلیج‌فارس» و مقاله علی‌رضا کلانتر با عنوان «رتبه‌سنجی ارزش‌های میراث هویتی خلیج‌فارس از منظر بازاریابی گردشگری، هویت موردی شهر حریره کیش» به‌عنوان مقالات منتخب ارائه شد.

درپنل دوم نیز با عنوان «ابعاد سیاسی، امنیتی، راهبردی و اقتصاد»، سه مقاله از دکتر رحیم جابری انصاری با عنوان «نقش‌آفرینی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در عدم تحقق امنیت منطقه خلیج‌فارس»؛ فراز روانبد با عنوان «گزینه‌های ایران در تامین امنیت خلیج‌فارس» و احسان حمایتیان با عنوان «تبیین مناسبات راهبردی جمهوری اسلامی ایران و امارت برپایه مفهوم همکاری و تعارض» ارائه شد.

همچنین به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دبیر این همایش و رئیس جهاد دانشگاهی نیز در پیامی به این همایش، ضرورت برگزاری این همایش در ۱۰ دوره از سوی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی را در این دانست که خلیج‌فارس برای ایرانیان فراتر از یک نام و یک دریا است و افزود: «سواحل و جزیره‌های ایرانی خلیج‌فارس همیشه آینه فرهنگ و تمدن ایران زمین بوده است.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، این همایش به همت مرکزگردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادهایی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان‌های فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شورای‌عالی مناطق آزاد و تجاری، بنیاد ایرانشناسی و سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.