معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان با حمایت مسوولان مرتبط با این ورزش و پس از بررسی و تکمیل نهایی از سوی مسوول تهیه پرونده این بازی روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین ماه به دبیرخانه کمیته میراث ناملموس یونسکو ارسال شد. به گفته او این پرونده پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح می‌شود.

به گزارش «میراث آریا»، محمدحسن طالبیان با بیان اینکه ورزش‌های زورخانه‌ای و چوگان از جمله ورزش‌های کهن ایران هستند و رد پای آن را می‌توان در جای جای تاریخ کهن ایران‌زمین دید، تصریح کرد: «قدیمی‌ترین میدان چوگان در ایران در میدان امام اصفهان مربوط به دوره صفویه قرار گرفته و دارای شهرت جهانی است.» وی ابراز امیدواری کرد در سالی که از سوی ایکوموس میراث ورزش نام‌گذاری شده، ایجاد موزه ورزش و ثبت دیگر عناصر تاریخی مرتبط با ورزش همچون میادین اسب‌دوانی و... در اولویت قرار گیرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در ایام نوروز ۹۵، میدان نقش جهان اصفهان میزبان چوگان‌بازانی بود که برای حفظ و معرفی این بازی ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی مسابقاتی را در آن محل برگزار کردند.

براساس این گزارش پیش از این و طی سال گذشته، مجموعه چوگان و سوارکاری فرح‌آباد و مجموعه چوگان و سوارکاری نوروزآباد به شماره‌های ۳۱۲۵۱ و ۳۱۴۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. این بازی که دارای سه بخش اصلی شامل چوگان بازی، اجرای موسیقی محلی و روایتگری (نقالی و مرشدخوانی) است، قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد و ابتدا در میان عشایر رواج داشته و سپس به مرور زمان به‌دلیل کارکردهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در آن، عمومیت یافته است. امروزه نقش و فیگورهای بازی چوگان در موتیف‌های صنایع دستی، نقاشی سنتی مینیاتور، تزئینات معماری و سنگ برجسته‌ها استفاده می‌شود و در ادبیات ایرانی نیز حضوری گسترده دارد.