معاون گردشگری استان تهران نسبت به فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در فضای مجازی و همچنین به مسافران نوروزی و کسانی که از دفاتر خدمات مسافرتی خدمات می‌گیرند، درباره تخلفات موردی آنها هشدار داد و گفت: «اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران و تمام تاسیسات گردشگری که از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مجوز دارند، در پرتال این اداره آمده است و مسافران می‌توانند به آن مراجعه کرده و مطمئن شوند آژانسی که با آن قرارداد بسته‌اند، مجوز دارد یا نه.»

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی عنبر درباره تایم‌شرینگ هتل‌های خارج از کشور از سوی دفاتر خدمات مسافرتی یادآور شد: «این کار مورد تایید سازمان میراث فرهنگی نیست چراکه از مسافر پول می‌گیرند و قراردادهایی مقابل او می‌گذارند و می‌گویند که اگر مسافر تا یک ساعت بعد منصرف شود باید ۳۰ درصد مبلغ را به عنوان جریمه بپردازد. این کار از نظر سازمان میراث فرهنگی کاملا مردود است. ما در سال‌های گذشته با دو مورد از این تخلفات برخورد کردیم که منجر به لغو مجوز آژانس شد.»به گفته او، نکته‌ای که آژانس‌های مسافرتی را تا لغو مجوز پیش می‌برد این است که مردم از خدمات‌رسانی‌ها ناراضی هستند یا کسر خدمات در قرارداد مسافران دیده می‌شود.معاون گردشگری استان تهران ادامه داد: «گفته می‌شود که هتل پنج ستاره به مسافر می‌دهند اما در زمان سفر، مسافر در هتل چهار ستاره اقامت می‌کند که این موضوع منجر به محکومیت آژانس می‌شود. در مرحله بعد، آژانس‌دار از پرداخت جریمه استنکاف می‌کند. بعد که به مرحله تعلیق می‌رسد، از ضمانت‌نامه آژانس برای مسافری که رأی به نفع او صادر شده است، برداشت می‌شود و در نهایت مجوز آژانس لغو خواهد شد.»او تاکید کرد که تخلفات آیین‌نامه‌ای دفاتر یکی دیگر از مشکلات آژانس‌داران است؛ یعنی آژانس‌دار باید مدیر فنی و مدیرعامل را معرفی می‌کرده اما این کار را انجام نداده است. برخی از آژانس‌داران هم انصراف از فعالیت می‌دهند که منجر به لغو مجوز می‌شود.

عنبر یادآور شد: «برخی از آژانس‌داران در شبکه‌های مجازی فعال هستند که در صورتی که آدرس پستی داشته باشند آنها را به اداره اماکن ارجاع می‌دهیم اما اگر نداشته باشند با پلیس فتا مکاتبه می‌کنیم. فضای مجازی بسیار غیرقابل اعتماد است؛ اگر امروز پلیس فتا یک سایتی را مسدود کند، فردا همان افراد سایت دیگری را باز می‌کنند. قوانین ما در حوزه کسب و کار در فضای مجازی و به‌خصوص در حوزه خدمات سفر کارآمد و به روز نیست.» به عقیده او، مردم اصلا نباید به تبلیغات خدمات سفر در فضای مجازی اعتماد کنند بلکه باید با متولی امر گردشگری در کشور تماس بگیرند که در حوزه استان تهران این خدمات به مسافران داده می‌شود. این درحالی است که خرید تور و اطلاع یافتن از ویژگی‌های مقاصد گردشگری، از طریق فضای مجازی یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین راه‌های دسترسی به خدمات گردشگری در تمام دنیا شناخته می‌شود. در همین حال، این مقام مسوول درباره خدمات متفاوتی که دفاتر خدمات مسافرتی به مسافران می‌دهند نیز خاطر نشان کرد: «به آژانسی مراجعه کردیم که در کنار دفترش اتاقی را برای صدور بیمه‌نامه مسافرتی اختصاص داده بود؛ در صورتی که نباید این کار را انجام می‌داد یا اینکه با مجوز وزارت کار اقدام به کاریابی و اعزام نیروی کار می‌کرد؛ درحالی‌که طبق آیین‌نامه نظارت، دفاتر خدمات مسافرتی صرفا می‌توانند به اخذ روادید، انجام مسافرت‌های گروهی داخلی و خارجی، رزرو هتل و هرگونه خدمات گردشگری بپردازند و هر چه غیر از این کار در دفاتر مجاز نیست.»