ماموریت جاده‏‏‌ای معادن یزد

جاده یزد – طبس به دلیل تعلل زیاد در ساخت باند دوم آن همواره شاهد تصادفات و سوانح دلخراشی بوده و منتظر  عزم جدی در سطوح ملی برای تکمیل و بهره‌برداری است، ولی انگار گرد نسیان بر آن افکنده شده است.

بعد از حادثه واژگونی اتوبوس بوشهر به مشهد در این جاده، دادستان شهرستان اردکان ضمن بازدید از این محور، به صاحبان معادن در مورد اصلاح و ایمن‌‌‌سازی راه‌‌‌های دسترسی خود به جاده اصلی یزد – طبس هشدار داد.

بر این اساس، معادن چادرملو و گلمنده مکلف شدند در سریع‌ترین زمان، راه‌‌‌های دسترسی موجود که ناایمن و غیرقانونی است، اصلاح و ایمن‌‌‌سازی کنند (ساخت تقاطع غیرهمسطح) و چنانچه این ایمن‌‌‌سازی انجام نشود، اداره راهداری موظف است نسبت به مسدودسازی آن اقدام کند.

قرارداد ۴۳ کیلومتر از این محور در دولت دوازدهم به شرکت خصوصی سیمین سپاهان اصفهان سپرده شد که نزدیک به ۵سال از آغاز آن می‌‌‌گذرد  و ۱۶ کیلومتر از آن نزدیک به ۳سال است که با پیشرفت ۸۵درصد زیرسازی، به حال خود رها شده و متاسفانه هنوز به بهره‌‌‌برداری نرسیده است.  ۲۷ کیلومتر آن نیز با پیشرفت حدود ۳۰درصد مدت‌‌‌ها است قفل شده و به نتیجه نرسیده است.

۳۰ کیلومتر دیگر از این محور توسط دولت از فروردین ۱۴۰۰  به بخش‌خصوصی به صورت ایفای تعهدات اجتماعی واگذار شد که ۲۰کیلومتر آن در آستانه تکمیل و بهره‌‌‌برداری است  و ۱۰ کیلومتر دیگر این محور، از دو راهی چادرملو  تا ساغند توسط شرکت سامان محیط در حال ساخت است.

۱۰ کیلومتر دیگر هم به شرکت سامان محیط داده شده است، (۱۲کیلومتر بعد از خرانق تا شهرنو)  که خوشبختانه این بخش هم در حال ساخت است.

بنابراین از ۲۲۰ کیلومتر جاده یزد - طبس در محدوده استان یزد در مجموع۹۳ کیلومتر در حال ساخت است و حدود ۱۲۷ کیلومتر دیگر دست نخورده و به صورت دوطرفه باقی مانده است.

در خصوص وضعیت نامناسب این محور فرمانده پلیس راه استان یزد گفت: تردد روزانه در محور یزد - طبس ۱۳هزار است که ۴۸درصد مربوط به خودرو‌‌‌های سنگین و ۵۲درصد مربوط به خودرو‌‌‌های سواری است.

سرهنگ حاجی ده‌‌‌آبادی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ فقره تصادف در این محور رخ داده که تصادفات جرحی ۳۸ فقره با ۶۰ مجروح و تصادفات فوتی ۹ فقره با ۲۵ فوتی بوده است.  از این تعداد ۴ فقره واژگونی، چهار فقره تصادف رخ به رخ و یک مورد خروج از جاده بوده است.

وی به افزایش تصادفات در این محور اشاره کرد و ادامه داد:  تعداد تصادفات فوتی امسال نسبت به سال گذشته ۳۳درصد افزایش و تعداد متوفیان نیز ۱۴ مورد معادل ۵۶درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حاجی ده‌‌‌آبادی اظهار کرد: تعداد تصادفات جرحی نیز ۱۴ فقره معادل ۴۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش و تعداد مجروحان نیز ۳۹ نفر معادل ۵۵درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه  در روز‌‌‌های خاص مثل ایام نوروز و ماه شهریور تردد در این مسیر زیاد است و تصادفات رخ به رخ زیادی نیز اتفاق می‌‌‌افتد، خاطرنشان کرد: در ۵۵کیلومتر مسیر دوبانده این جاده هیچ‌‌‌گونه تصادفی نداشته‌‌‌ایم و تمام حوادث مربوط به محور‌‌‌های یک بانده بوده است.

بنابر این اظهارات، بهترین راه‌حل کاهش خطرات روزافزون این محور، دو بانده شدن آن است که متاسفانه همواره به قول و قرارها و اعتبارات دولت‌‌‌ها وابسته شده است.

مشکلات این محور موجب اعتراض  نماینده جوان شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی شده است و با انتقاد از اینکه مسیر یزد - طبس دشتی وسیع، بدون کوه،  تپه یا لوله‌‌‌گذاری گاز است، گفت: نبود بودجه را علت طولانی شدن این طرح اعلام کرده‌‌‌اند، اما قرار شد نماینده ویژه به محل اعزام و گزارش جامعی در این زمینه تهیه شود.

مصطفی پوردهقان افزود: با وجود ابرمعادنی که در این جاده وجود دارد و قانونی که از محل وزارت صنعت تصویب کردیم، ۸ درصد از بهره مالکانه معادن باید در اختیار طرح‌‌‌های استان قرار گیرد و امید است با همراهی استاندار هرچه سریع‌‌‌تر نقدینگی برای انجام طرح تامین شود.

در این میان و بعد از اتفاقات اخیر در این جاده، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌‌‌های غرب و مرکز کشور درباره وضعیت قطعات در حال اجرا و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای باند دوم محور یزد - طبس گفته است: اکنون قطعاتی که در حال اجرا داریم حد فاصل سه راهی طبس تا خرانق به طول ۴۳ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتر از مسیر حد فاصل کیلومتر ۲۷ تا ۴۳ (روستای خرانق) بوده و تا پایان مهر امسال به باند دوم اضافه و به بهره‌برداری خواهد رسید.

یدالله عزتی با بیان اینکه محور دوم حدفاصل روستای خرانق به طبس به طول ۲۴ کیلومتر در سال‌‌‌های گذشته مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفته و اکنون در حال استفاده است، افزود: محور سوم، حدفاصل کیلومتر ۶۸ تا ۸۰ و بخش دوم آن به طول ۲۳ کیلومتر در حال اجراست که ۱۰ کیلومتر آماده بهره‌برداری بوده و ۳ کیلومتر ورودی ساغند به زودی راه‌‌‌اندازی می‌‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعه سوم به طول ۳۳ کیلومتر توسط خیرین تامین اعتبار شده است، ادامه داد: حدفاصل روستای ساغند تا کیلومتر ۱۲۹ هم آماده آسفالت است که امیدواریم قبل از فصل بارندگی بتوانیم آسفالت آن را انجام دهیم.

به گفته مدیرکل ساخت و توسعه راه‌‌‌های غرب و مرکز کشور، مطالعات بقیه مسیر در محدوده استحفاظی استان یزد حدفاصل کیلومتر ۱۲۹ تا ۱۹۰ در حال اتمام است ولی قرارداد اجرایی برای آنجا نداریم.

عزتی درباره وضعیت دوبانده شدن جاده در حوزه استحفاظی خراسان نیز گفت: در محدوده خراسان نیز ۱۱کیلومتر باند دوم اجرا شده و ۴۲ کیلومتر از مسیر نیز در حال اجراست که تا پایان سال، ۲۵ کیلومتر آن مورد بهره‌‌‌برداری قرار خواهد گرفت. بقیه مسیر در خراسان جنوبی به طول ۹۵کیلومتر آماده برگزاری مناقصه است.

وی  با بیان اینکه اعتبار این طرح در دو استان در سال جاری ۱۳۴ میلیارد پیش‌‌‌بینی شده که تا امروز یک ریال از اعتبار سال ۱۴۰۳ دریافت نشده است، تصریح کرد: با توجه به حجم قرارداد‌‌‌ها ، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان قرارداد فقط برای محور یزد – طبس بوده و مطالبات ثبت شده ۸۰ میلیارد تومان است که اگر بخواهیم این قطعات در حال اجرا را تکمیل کنیم و قطعاتی را که مطالعه آن انجام شده به مناقصه بگذاریم  حدودا به ۵‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

بنابراین اظهارات، با وجود پیگیری‌‌‌ها و بازدیدهای متعدد از این محور، متاسفانه امسال اعتبار دولتی پرداخت نشده  و احتمالا جزو اولویت‌‌‌های دولت‌‌‌ نیست و همین موجب شده تا برخی زائران امام رئوف حضرت علی بن موسی‌الرضا‌(ع) به مقصد نرسند و ناکام در این محور خسته‌کننده ، جان خود را از دست بدهند.