بر اساس آخرین سنجش جهانی گردشگری توسط سازمان گردشگری سازمان ملل، حدود ۷۹۰ میلیون گردشگر در ۷ماهه اول سال ۲۰۲۴ به سفرهای بین‌المللی رفته‌‌‌اند که این آمار، حدود ۱۱‌درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ و تنها ۴‌درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. داده‌‌‌ها حاکی از شروع قوی در ابتدای سال است و پس از آن سه ماه دوم با سرعت متوسط به روند بازیابی خود ادامه داد. این روند رو به رشد با پیش‌بینی گردشگری سازمان ملل مبنی بر بهبود کامل تعداد مسافران بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ به‌رغم خطرات اقتصادی و ژئوپلیتیک ادامه دارد. در واقع، با وجود طیف وسیعی از چالش‌‌‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک، بازگشت مستمر در حال شکل‌‌‌گیری است که این امر، بر تقاضای شدید برای سفرهای بین‌المللی و همچنین اثربخشی تقویت ارتباطات هوایی و کاهش محدودیت‌های ویزا تاکید می‌کند.

با افزایش اتصال هوایی و تسهیل ویزا که از بهبود سفرهای بین‌المللی حمایت می‌کند، داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که همه مناطق جهان تاکنون سال قدرتمندی را به ثبت رسانده‌‌‌اند. اما خاورمیانه همچنان پیشتاز سفرهای بین‌المللی بوده و به‌‌‌صورت نسبی، قوی‌‌‌ترین منطقه در حال رشد باقی ماند و تعداد ورودی‌‌‌های بین‌المللی آن در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴، حدود ۲۶‌درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ بود. چند مقصد از جمله قطر، عربستان سعودی و بحرین در منطقه تا ژوئیه ۲۰۲۴ از نتایج خارق‌‌‌العاده‌‌‌ای برخوردار شدند. تسهیل صدور روادید، سرمایه‌‌‌گذاری در پروژه‌‌‌های بزرگ گردشگری، افزایش ظرفیت هوایی، بازاریابی قوی، میزبانی رویدادها و تنوع محصولات، همگی باعث تقویت گردشگری ورودی در این مقاصد شده‌‌‌اند.

پس از آن آفریقا شاهد بیشترین میزان رشد در بازار گردشگری بوده و توانست ۷‌درصد بیشتر از ماه‌‌‌های مشابه سال ۲۰۱۹ پذیرای گردشگران باشد. اروپا و آمریکا نیز توانستند خود را به سطح پیش از همه‌گیری برسانند. آسیا و اقیانوسیه نیز پس از بازگشایی از سال ۲۰۲۳، خود را به ۸۲‌درصد از سطح ۲۰۱۹ برساند. در میان بهترین عملکردها در آسیا و اقیانوسیه مالدیو، مغولستان، فیجی و سریلانکا بودند. ژاپن نیز در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۷ درصدی ورودی‌‌‌های بین‌المللی بود که نشان‌‌‌دهنده ادامه بهبود گردشگری ورودی و نرخ ارز مطلوب ین ژاپن در مقایسه با دلار آمریکا و سایر ارزهاست.

بسیاری از مقاصد جهان نیز توانستند در نیمه اول ۲۰۲۴، به‌‌‌طور کامل بازیابی شوند و در مجموع ۶۷ مقصد از ۱۲۰ مقصد در سراسر جهان، بر اساس داده‌‌‌های ماهانه یا فصلی کشورها، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تعداد ورودی‌‌‌های سال ۲۰۱۹ را بازیابی کرده‌‌‌اند. قطر ‌با رشد ۱۴۷درصدی در مقایسه با ۲۰۱۹‌، آلبانی (۹۳درصد)، السالوادور (۸۱درصد)، عربستان سعودی (۷۳درصد)، جمهوری. مولداوی (۵۰درصد) و تانزانیا (۴۹درصد) قوی‌‌‌ترین عملکرد را در هفت ماهه اول ۲۰۲۴ به ثبت رساندند که در آن تعداد ورودی‌‌‌ها بیش از دو برابر سطح ۲۰۱۹ بود.

علاوه بر این، داده‌‌‌ها حاکی از نتایج قوی‌‌‌تر درآمدها و هزینه‌‌‌ها در بخش توریسم بین‌المللی است. با توجه به درآمدهای گردشگری بین‌المللی، ۴۷ کشور از ۶۳ کشور دارای داده‌‌‌های موجود، درآمدهای پیش از همه‌گیری را در ۶ماهه اول سال ۲۰۲۴ بازیابی کرده‌‌‌اند که بسیاری از آنها رشد دو رقمی قوی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ گزارش کرده‌‌‌اند. آلبانی (۱۲۸درصد)،صربستان(۱۲۶درصد)، تاجیکستان(۸۵درصد)، پاکستان (۷۶درصد)، مونته‌نگرو(۷۰درصد)، مقدونیه شمالی‌(۶۰درصد) و پرتغال(۵۷درصد)، ترکیه(۵۵درصد) و کلمبیا(۵۴درصد) بهترین عملکرد را با کسب درآمد دو برابری تا ژوئن یا ژوئیه ۲۰۲۴ از خود نشان داده‌‌‌اند. بر اساس داده‌‌‌های سه ماه اول، عربستان سعودی(۲۰۷درصد) و السالوادور(۱۶۸درصد) نسبت به سه ماه اول ۲۰۱۹ از رشد فوق‌العاده‌‌‌ای برخوردار بودند.

داده‌‌‌های مربوط به هزینه‌‌‌های گردشگری بین‌المللی نیز نشان می‌دهد تقاضای زیادی برای سفرهای خروجی در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴، به‌ویژه از بازارهای منبع بزرگ مانند ایالات‌متحده(۳۲درصد)، آلمان(۳۸درصد) و بریتانیا(۴۰درصد تا مارس) در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ وجود داشته است. همچنین استرالیا (۳۴درصد)، کانادا (۲۸درصد) و ایتالیا (۲۶درصد) نیز هزینه‌‌‌های خروجی قوی را تا ژوئن ۲۰۲۴ گزارش کردند. داده‌‌‌های محدود برای هند نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های خروجی، با رشد ۸۶ درصدی در سه ماه اول ۲۰۲۴ (در مقایسه با سه ماه اول ۲۰۱۹) چشمگیر بوده است. همچنین چین نیز در سه ماه اول ۲۰۲۴ نسبت به سه ماه اول ۲۰۲۳ رشد ۴۰درصدی را ثبت کرد و سطح مخارج سال ۲۰۱۹ را بهبود بخشید. داده‌‌‌های اصلاح شده برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که درآمد صادراتی از گردشگری بین‌المللی به ۱.۸ تریلیون دلار(شامل دریافتی و حمل‌ونقل مسافر) می‌‌‌رسد و تقریبا مشابه قبل از همه‌گیری است. تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری نیز در سال ۲۰۲۳ سطوح قبل از همه‌گیری را بهبود بخشید و ۳.۴تریلیون دلار تخمین زده شد که معادل ۳‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. در سال ۲۰۱۹ گردشگری به طور مستقیم به ۴‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد.

در مجموع، انتظار می‌رود با وجود پابرجا ماندن چالش‌‌‌ها، گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ به‌‌‌طور کامل سطوح قبل از همه‌گیری را بازیابی کند که این امر، با حمایت تقاضای قوی در سطح جهانی، افزایش ارتباطات هوایی و بهبود مستمر چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیایی همراه خواهد بود.

شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل، انتظارات مثبتی را برای نیمه آخر سال نشان می‌دهد. حدود ۴۷‌درصد از کارشناسان گردشگری شرکت‌کننده در نظرسنجی Confidence انتظار عملکرد بهتری را برای این بخش در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۴ دارند، در حالی که ۴۱‌درصد عملکرد مشابه و ۱۱‌درصد وضعیت بدتری را پیش‌بینی می‌کنند. این نشان‌‌‌دهنده عادی‌‌‌سازی تدریجی عملکرد گردشگری پس از سال ۲۰۲۳ قوی است.

کارشناسان، تورم در سفر و گردشگری، یعنی قیمت بالای حمل‌ونقل و اقامت را به عنوان چالش اصلی در حال حاضر بخش گردشگری و به دنبال آن نگرانی‌های عمومی اقتصادی عنوان کردند. در حالی که بر اساس چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی ۲۰۲۴ صندوق بین‌المللی پول‌(۳.۲‌درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳.۳‌درصد در سال ۲۰۲۵)، پیش‌بینی‌‌‌های رشد اقتصاد جهانی بدون تغییر باقی مانده است، خطرات منفی مهم برای چشم‌انداز کوتاه مدت همچون تورم در خدمات، نرخ‌‌‌های بهره بالا، تنش‌‌‌های تجاری رو به رشد و رویدادهای مرتبط با آب و هوا همچنان باقی مانده است. علاوه بر این، کمبود کارکنان، تاثیر رویدادهای شدید آب و هوایی، عدم‌قطعیت‌‌‌ها مرتبط با جنگ روسیه در اوکراین، درگیری حماس-اسرائیل و سایر تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی فزاینده، خطرات مهمی برای گردشگری بین‌المللی باقی گذاشته است.

Untitled-1 copy