حسین میرزایی با بیان اینکه ۸۰ درصد آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های سطحی، مربوط به گیاهان کف و زیراشکوب جنگل‌‌‌ها بوده است، افزود: بیشترین سطح آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها با ۲ هزار هکتار مربوط به شهرستان چگنی است که دو نفر در این راستا به دلیل ایجاد عمدی حریق، بازداشت شدند.

وی در خصوص برآورد خسارت ریالی آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها اضافه کرد: درختان بلوط قابل ارزش‌‌‌گذاری مادی نیستند اما براساس مشخصه‌‌‌های مختلف، منابع مختلف هر درخت بلوط را از ۲۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری کرده‌‌‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: برخی جنگل‌‌‌ها اقتصادی و قابل بهره‌‌‌برداری هستند اما جنگل‌‌‌های زاگرس و درختان بلوط با توجه به نگهداشت آب، جذب کربن و تقویت خاک، حفاظتی هستند و ارزش بسیار بالایی دارند.

میرزایی اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد حریق‌‌‌ها توسط عامل انسانی رخ داده که بخشی از آنها سهوی و بخشی عمدی است که در این راستا ۲۴ عامل آتش‌‌‌سوزی عمدی در مراتع و جنگل‌های استان شناسایی و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: برای همه متخلفان پرونده تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع داده شده و به زودی برخورد قاطع، سخت و جدی با افراد خاطی به عمل خواهد آمد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌‌‌شود با توجه به گرمای شدید و طاقت‌فرسای هوا، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی متراکم استان، تحت هیچ شرایطی نه تنها در عرصه‌‌‌های جنگلی آتش روشن نکنند بلکه از آتش زدن پس چر مزارع نیز خودداری کنند.