۳۳‌هزار لرستانی از دوره‌‌‌های سوادآموزی بهره‌‌‌مند شدند

وی ادامه داد: در مجموع هفت مرکز یادگیری محلی دولتی در استان وجود دارد که قبلا چهار مرکز بود و در دولت سیزدهم سه مرکز به این تعداد افزوده شده است. بازگیر با بیان اینکه هدف مراکز آموزش به سوادآموزان در راستای ریشه‌‌‌کن کردن بی‌‌‌سوادی و آموزش مهارت‌‌‌های فنی و زندگی است، اظهار کرد: آموزش‌‌‌های قالی‌‌‌بافی، تعمیر پکیج، تعمیر موبایل، چرم‌‌‌دوزی، منبت‌کاری، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌‌‌ای و کمیته امداد برای اشتغال‌زایی سواد‌آموزان ارائه شده است. وی با اشاره به ارائه طرح‌‌‌های مختلف سوادآموزی در استان افزود: در راستای تحت پوشش بردن طرح‌‌‌های مختلف سوادآموزی طی دولت سیزدهم در قالب طرح ریاست جمهوری زنان و دختران عشایری یک‌هزار و ۴۰۰ نفر، در قالب طرح نماز کلید بهشت ۱۲‌هزار و ۵۹۷ نفر، با اجرای طرح خواندن با خانواده ۲‌هزار و ۲۷۴ نفر، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی ۳‌هزار و ۲۴۴ نفر، مسابقات کتابخوانی به تعداد ۳هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به برگزاری دوره‌‌‌های مختلف برای آموزش‌دهندگان اضافه کرد: توانمندسازی آموزش‌‌‌دهندگان نهضت سوادآموزی به تعداد ۴هزار و ۹۰۰ ساعت، تشویق سوادآموزان برتر در طرح‌‌‌ها و فعالیت‌های مختلف و اهدای جوایز در مراحل شهرستان و مناطق، استان و کشور از دیگر برنامه‌های سواد‌آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است. وی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری ۱۳‌هزار و ۶۴۳ نفر و در سال گذشته ۱۰‌هزار و ۸۰۸ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ نیز ۸‌هزار و ۶۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفته که در مجموع در مدت ۳سال گذشته ۳۳‌هزار و ۱۰۴ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰سال ۱۴۰۱ در استان ۹۶.۷۶‌درصد بود ولی اکنون چون جامعه هدف تغییر پیدا کرده و تعداد بی‌سوادان در استان افزایش یافته بنابراین نرخ باسواد گروه سنی ۱۰سال و بالاتر اکنون حدود ۸۰‌درصد است. وی با بیان اینکه تعداد آموزش‌‌‌دهنده‌های سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ یک‌هزار و ۱۷۲ نفر است، اظهار کرد: بالاترین نرخ باسوادی استان مربوط به خرم‌‌‌آباد با ۹۷‌درصد و پایین‌‌‌ترین مربوط به شهرستان چگنی است. وی افزود: نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۴.۷۲‌درصد بود و اکنون با اقدامات جهادی و تلاش آموزش دهنده‌‌‌های استان این آمار به ۹۶.۷۶‌درصد رسیده است.