شیفت سرمایه یزدی‌‌‌ها به موتورسیکلت؟

به گفته مسوولان پلیس راهور یزد، ۲۳۶‌هزار و ۴۱۴ دستگاه موتورسیکلت با پلاک و احتمالا به همین میزان موتورسیکلت بدون پلاک در شهری که روزی به نام شهر دوچرخه‌‌‌ها معروف بود تردد دارند. عمده مصرف‌کننده این نوع وسیله نقلیه در شهرهای گرمی همچون یزد، خانواده‌‌‌های ضعیف و جوانان این خانواده‌‌‌ها به‌ویژه ساکنان مناطق پایین شهر و بافت تاریخی است ولی در دو سال اخیر، گرانی موتورسیکلت‌‌‌های نو موجب گسترش استفاده از وسایل نقلیه قدیمی و دست دوم و پرسرو‌صدا و دودزا در شهر یزد شده است. یک موتور ۱۵۰ سی‌سی هوندا که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ میلیون بوده، در دی ۱۴۰۱ به صورت اقساط ۱۴ و ۱۶ ماهه و با بیمه، ۵۵ میلیون تومان اعلام می‌‌‌شد ولی همین وسیله نقلیه در خردادماه ۱۴۰۲ با ۲۰میلیون تومان افزایش به ۷۵ میلیون تومان رسیده است.

از سوی دیگر موتورسیکلت به یک کالای لوکس برای طبقه ضعیف و متوسط جامعه تبدیل شده و یک کارگر باید حدود ۹ماه کار کند تا بدون داشتن قسط و بدهی بتواند صاحب یک موتور نو داخلی شود. گرانی بی‌‌‌سابقه و رقم‌‌‌های عجیب قیمت موتورسیکلت باعث شده تا مصرف‌کنندگان واقعی این محصول به سمت خرید موتورسیکلت‌‌‌های دست دوم تمایل پیدا کنند. از طرفی بسیاری از افراد با افزایش قیمت موتورسیکلت به جای اینکه موتور جدیدی بخرند و آن را جایگزین موتورسیکلت قبلی خود کنند، به تعمیر موتورسیکلت خود می‌‌‌پردازند؛ به‌‌‌ویژه افرادی که در مشاغلی مانند پیک‌‌‌موتوری یا از طریق اپلیکیشن‌‌‌های نامه‌‌‌رسان و غذارسان مشغول به کار هستند.

به نظر می‌رسد مردمی که توان خرید از بازار خودرو را ندارند، این روزها برای حفظ ارزش دارایی خود، وارد بازار موتورسیکلت شده‌‌‌اند.  با اعلام برنامه‌‌‌هایی که دولت و مجلس در حوزه خودرو اعلام کردند و با افزایش قیمت این نوع وسیله نقلیه، بازار موتورسیکلت با رشد تقاضا مواجه شده و همین موجب شد بسیاری از سرمایه‌‌‌های سرگردان به سمت این بازار جلب شود. تعداد نمایشگاه‌‌‌های دو سال قبل در استان و شهر یزد و بسیاری از استان‌ها و شهرهای ایران یکی از علائم هجوم سرمایه‌‌‌های سرگردان به این بخش است. برخی معتقدند بخش زیادی از تقاضای امروز بازار موتورسیکلت، تقاضای موثر نبوده و تنها برای حفظ سرمایه ایجاد ‌‌‌شده است. در کنار رشد قیمت‌ها و رشد نمایشگاه‌های موتورسیکلت‌‌‌های نو، بازار فروش موتورسیکلت‌‌‌های دست دوم هم به شدت افزایش یافته و بسیاری از خانواده‌‌‌ها مجبور به خرید این نوع وسیله نقلیه هستند.