p18 copy

گزارش‌های این پایگاه نشان می‌دهد در فهرست بهترین مقاصد شهری، استانبول در راس قرار دارد که افزایش 2 درصدی در مقایسه با سال 2019، در ورود پروازها را به ثبت رسانده است. پس از آن آتن با 7 درصد کاهش، ریکیاویک و پورتو با 8 درصد کاهش و مالاگا با 13 درصد کاهش قرار دارند. عوامل اصلی عملکرد قوی ترکیه در افزایش سفرها و پیشی گرفتن از سطح 2019 را باید در کاهش مداوم ارزش لیر ترکیه و باز بودن آن برای بازار روسیه، جایی که پروازهای مستقیم به اکثر نقاط اروپا ممنوع شده، جست‌وجو کرد. در تابستان 2019، روس‌‌ها 4 درصد از کل گردشگران ورودی به اروپا را تشکیل می‌‌دادند، در حالی که در سال 2022، این میزان به‌طور چشمگیری کاهش یافت.

یونان در دوران همه‌‌گیری کووید-19 با اعمال محدودیت‌‌های کم برای سفر به عنوان یک مقصد سفر برای بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌‌رفت. بر این اساس، تجزیه و تحلیل بازارهای مبدأ در اروپا نشان می‌دهد که «یونان» منعطف‌‌ترین مقصد بوده است، این آمار با میزان سفر به مقاصد اروپایی در ماه ژوئیه و آگوست با سطح سال 2019 مطابقت دارد. پس از آن لهستان با 9 درصد کاهش، اسپانیا با 12 درصد کاهش، انگلیس با 13 درصد کاهش، دانمارک با 14 درصد کاهش و پرتغال با 15 درصد کاهش قرار دارند. به‌طور کلی، پروازهای خروج از کشورهای اروپایی در مقایسه با سال 2019 حدود 22 درصد کاهش داشت.

قوی‌‌ترین بازار خارج از اروپا در پروازها، آمریکا بود که تنها 5 درصد نسبت به سال 2019 کاهش داشت. پس از آن کلمبیا و اسرائیل با 9 درصد کاهش، آفریقای جنوبی با 10 درصد کاهش، مکزیک با 12 درصد کاهش و کانادا و کویت با 13 درصد کاهش قرار گرفتند. درمجموع، بازارهای خارج از اروپا 31 درصد کاهش را نشان می‌دهند. اگر صنعت هوانوردی می‌توانست نسبت به افزایش تقاضا برای سفر در اواخر بهار و اوایل تابستان بهتر عمل کند، مقاصد اروپایی می‌توانستند بازدیدکنندگان بیشتری را در ماه‌های تابستان جذب کنند. فوروادکیز برآورد می‌کند اگر اختلالی ایجاد نمی‌شد، بهبودی در رزرو پروازهای درون اروپایی 5 درصد بیشتر می‌شد.

با وجود آنکه فرضیه‌های زیادی درباره رکود و تورم وجود دارد که به چشم‌انداز بهبود سفر پس از همه‌‌گیری آسیب می‌زند، اما این روند همچنان مثبت بوده است. در ژوئیه و اوت، سفرهای هوایی در سراسر اروپا 26 درصد کاهش یافت، با این حال، چشم‌انداز سه ماه آینده نشان می‌دهد که تا 31 آگوست، رزرو پروازها 21 درصد کمتر از میزان مشابه در سال 2019 بوده است. ترکیه و یونان به ترتیب 20 و 5 درصد در تعداد رزرو جلوتر از سایر کشورها بودند. بهترین مقصدهای رزرو شده بعدی در حال حاضر پرتغال با 3 درصد کمتر، ایسلند با 7 درصد و اسپانیا با 15 درصد کمتر قرار دارند. بریتانیا به عنوان قوی‌‌ترین بازارهای مبدأ محسوب می‌شود، زیرا تقاضا برای پروازهای خروجی طی سه ماه آینده در مقایسه با قبل از همه‌‌گیری تنها 2 درصد کاهش یافته است. پس از آن اسپانیا با 3 درصد، ایالات متحده با 5 درصد، ایرلند با 6 درصد و آلمان با 11 درصد پس از آن قرار دارند.

اولیویا پونتی، معاون شرکت فورواردکیز، گفت: «با وجود هرج‌‌ومرج در سفر و کاهش ظرفیت ناشی از کمبود کارکنان، بهبودی پس از همه‌‌گیری ادامه یافته است. در حال حاضر، رزروهای پیش رو برای سفرهای تفریحی نشان‌دهنده بهبود مداوم در سفرهای هوایی، پس از همه‌‌گیری است و رزروهای تجاری به‌‌طرز چشمگیری در حال افزایش هستند. با این حال، ما هنوز درباره چشم‌انداز محتاط هستیم، زیرا ادامه جنگ در اوکراین و اثرات متعاقب آن بر قیمت انرژی بر اقتصادهای اروپایی تاثیر منفی در سفرها خواهد گذاشت که احتمالا اعتماد مصرف‌‌کننده و تقاضای شرکت‌‌ها را کاهش می‌دهد. با این اوصاف، در حال حاضر اوج‌‌گیری رزرو پروازها برای نیمه‌‌ پاییز و کریسمس وجود دارد که در صورت تداوم مشکلات استخدامی اخیر که صنعت هوانوردی تجربه کرده است، می‌تواند منجر به اختلال بیشتر پرواز شود.»

تام جنکینز، مدیرعامل انجمن گردشگری اروپا (ETOA)، نتیجه‌‌گیری کرد: «آمارها نشان می‌دهد، چالش‌‌های پیش‌‌بینی‌‌شده در سمت عرضه پس از همه‌‌گیری در اکوسیستم گردشگری اروپا باقی مانده است. شرکت‌‌های هوایی همچنان، مشکلات در جایگزینی برای مشاغل، سطوح خدمات نامنظم را به دلیل کمبود کارکنان و از دست دادن مشتری گزارش می‌دهند. محدودیت‌‌های لجستیک و مالیات‌‌های جدید در مقصد، پیچیدگی و هزینه را افزایش می‌دهند. برخی از هتلداران به دلیل تقاضای زیاد برای کاهش موجودی، درآمد خوبی با میزان اشغال پایین‌‌تر دارند. در مقابل برخی دیگر با مشکل مواجه هستند: حتی با وجود اشغال زیاد، میزان سود به دلیل افزایش سریع هزینه‌ها از بین می‌‌رود. اگرچه این چیزها نامطلوب هستند، اما چالش‌‌هایی هستند که با بازگشت کسب و کار ایجاد می‌شوند. اما صنعت هوانوردی در حال مقابله با این مشکلات و حل آنها است، البته مشکلات قابل اجتناب همچون عدم اطمینان درباره مالیات بهبودی را ناامید می‌کند.

با این حال، ما شاهد علاقه و فعالیت مجدد در سراسر اروپا هستیم. با وجود فشار تورمی، تقاضا به‌‌ویژه از سوی بازارهای با مسافت طولانی، هم در زمینه محصول و هم فرصت‌‌های ایجاد شبکه، قوی گزارش شده است. ما خریداران مشتاقی داریم که برای تامین کالای مورد نیاز خود در تلاش هستند و بازار آسیا تازه شروع به بهبود کرده است. شرایط بازار چالش‌برانگیز است، اما اپراتورها هنوز هم می‌توانند بفروشند و استقامت خود را ثابت کنند. بهبود پایدار مستلزم همکاری در تمام بخش‌های «دولتی و خصوصی» است.»