فاصله کرمانشاه تا مقصد گردشگری

حمیدرضا کرمی کارشناس و فعال گردشگری این استان به «دنیای‌اقتصاد» در این باره می‌‌‌گوید: این خبر بی‌شک اتفاق خوبی در حوزه گردشگری استان کرمانشاه محسوب می‌شود در عین حال باید بررسی شود استانی که بر بستر دریایی از پتانسیل‌‌‌های گردشگری خوابیده است آیا سهمی هم از اقتصاد پایدار گردشگری دارد یا اساسا این خبر یک اتفاق هیجانی و زودگذر است. در حقیقت تنها زمانی می‌توان به این رخداد خوش‌بین بود که چرخه اقتصادی استان به حرکت درآید و گردشگری بتواند بخشی از بار معضلات اجتماعی بیکاری را بر دوش بکشد.

به گفته او در همین زمینه باید ابتدا نگاهی به شواهدی انداخت که فرضیه‌‌ تبدیل شدن کرمانشاه به مقصد گردشگری را تقویت می‌کند و در ادامه اقدامات انجام شده و کارهایی که می‌تواند به این فرضیه رنگ واقعی ببخشد را تحلیل کرد. کرمی می‌‌‌افزاید: در ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش شدید نرخ ورود گردشگران داخلی به کرمانشاه بودیم. این مدعا با یک بررسی ساده در بررسی پر شدن مراکز اقامتی کرمانشاه و همین‌طور آماری که از فعالیت راهنمایان گردشگری و شرکت‌های خدمات سفر وجود دارد قابل اثبات است.

او درباره این امر می‌‌‌گوید: فارغ از اینکه در دوران پساکرونا تمایل به سفر به صورت گسترده بالا رفته است، باید گفت عوامل زیادی بر افزایش علاقه به انتخاب کرمانشاه به عنوان مقصد سفر تاثیر داشته است. از آن جمله فعالیت‌هایی است که در سال‌های گذشته در بخش دولتی و بخش خصوصی شکل گرفت. برخی از مهم‌ترین آنها برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه گردشگری استان کرمانشاه مانند تورهای آشناسازی برای فعالان گردشگری کشور بود که در معرفی پتانسیل‌‌‌های گردشگری استان کرمانشاه نقش موثری داشتند. همچنین تلاش بخش دولتی برای تقویت زیرساخت‌‌‌های اقامتی و نیروی انسانی بسیار شایان توجه بوده است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: تلاش برای نشان دادن پتانسیل‌‌‌های گردشگری غرب کشور و استان کرمانشاه در قالب برنامه‌‌‌های تبلیغاتی همچون سریال‌‌‌ها و مستندهای تلویزیونی نیز در این میان بسیار پراهمیت بوده است. همچنین استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ شاهد دو موفقیت بزرگ گردشگری در حوزه جهانی بود، یکی ثبت منظر فرهنگی هورامان در لیست میراث جهانی یونسکو و دیگری ثبت شهر کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو که توجهات زیادی را به سمت این استان جلب کرد.

کرمی در عین حال معتقد است با همه این تفاسیر گردشگری استان کرمانشاه برای تبدیل شدن به یک مقصد پایدار گردشگری راه بسیار طولانی  در‌پیش‌دارد که بخش زیادی از آن در حیطه‌‌ تلاش دولت و بخش دیگر نیز در گرو ورود بخش‌خصوصی و استارت‌آپ‌‌‌های دارای افکار نو به حوزه گردشگری استان است. او می‌‌‌گوید: برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری پایدار نگاه تک بعدی به پتانسیل‌‌‌های گردشگری فرهنگی و طبیعی به تنهایی نمی‌تواند راه چاره باشد و برای رسیدن به این مهم باید به سلایق گردشگران توجه ویژه‌‌‌ای شود. برای نمونه انتظار می‌رود کلان‌شهر کرمانشاه و سایر نقاط پر تردد این استان در حوزه تفریحات و سرگرمی‌‌‌ها به امکانات روز تجهیز شوند؛ اصل مهمی که همچنان در دیدگاه متولیان مدیریت شهری مغفول مانده است و حتی سرانه اماکن تفریحی برای شهروندان نیز بسیار پایین است. همچنین احیای بازارچه‌‌‌های مرزی و احداث مراکز خرید مدرن گامی بزرگ در توسعه مفهوم ماندگاری گردشگر خواهد بود.

او تقویت زیرساخت‌‌‌های گردشگری را هم بسیار مهم می‌داند و می‌‌‌افزاید: احداث موزه‌‌‌هایی شایسته که آثار تاریخی و بوم‌شناسی استان کرمانشاه را به رخ بکشد، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی با نگاه گردشگری محور، تشدید نظارت بر تاسیسات موجود و همین‌طور بازگردانی اماکن تعطیل و نیمه تعطیل به حوزه گردشگری در جهت افزایش ماندگاری گردشگران برخی از اقدامات حیاتی این حوزه است. به گفته کرمی یکی از معضلاتی که علاوه بر بحث گردشگری زندگی روزمره مردم را نیز تحت الشعاع قرار داده مربوط به خطرات خشکسالی و ورود ریزگردها به جو کشور است. او با بیان این مطلب می‌‌‌افزاید: لازم است پیش از آنکه کار از کار بگذرد فکری برای تعدیل این شرایط یا ریشه کنی آن شود. چرا که ادامه‌دار بودن این موضوع تاثیر بسیار منفی بر ورود مسافر به استان‌‌‌های غربی و ماندگاری آنان در منطقه خواهد داشت.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه بخش زیادی از این اقدامات در حوزه گردشگران داخلی و گردشگران ورودی بین‌المللی مشترک است، بیان می‌کند: اما اگر بخواهیم به صورت ویژه بازار گردشگری ورودی بین‌المللی را مورد تحلیل قرار دهیم علاوه بر نظارت بر تاسیسات گردشگری، تقویت زیرساخت‌‌‌های موجود و معرفی جاذبه‌‌‌های جدید گردشگری، لازم است توجه ویژه‌‌‌ای به سلیقه گردشگران ورودی داشت چرا که تا زمانی که گردشگری غرب کشور همچنان در مسیر گردشگری ورودی بین‌المللی نیست تبلیغات و برندسازی برای غلبه بر این مشکل بسیار کارگشاست.  او در همین زمینه توضیح می‌دهد: استان کرمانشاه به‌رغم همجواری با هر دو بخش عرب نشین و کردنشین کشور عراق متاسفانه در سالیان گذشته آنچنان که باید و شاید از حوزه گردشگری ورودی این کشور منتفع نبوده است، این مهم در کنار ضعف در جذب گردشگران سایر ملل باید به مهم‌ترین دغدغه مسوولان گردشگری و مدیران استان تبدیل شود.

کرمی معتقد است برای توسعه گردشگری کرمانشاه لازم است از افکار نو در قالب برنامه‌‌‌های استارت‌آپی حمایت شایسته به عمل آید چرا که دنیای امروز دنیای رقابت و فناوری است و چنانچه بخواهیم همچنان بر مفاهیم کلیشه‌‌‌ای گردشگری اصرار  بورزیم جایی در آینده‌‌ گردشگری بین‌المللی نخواهیم داشت. او می‌‌‌گوید: با این تفاسیر باید قضاوت کرد آیا کرمانشاه به یک مقصد پایدار گردشگری تبدیل شده است یا در سایه برخی تبلیغات و اقدامات شایسته در سال‌های گذشته و هیجان ناشی از افول بیماری کرونا تنها به عنوان یک مقصد زود گذر گردشگری از آن یاد خواهد شد. بی‌شک پاسخ به این سوال مستلزم گذر زمان است اما آنچه که اهمیت دارد این است که کرمانشاه شایسته تبدیل شدن به یک قطب مهم گردشگری در ایران و خاورمیانه خواهد بود. اکنون چشم بسیاری از مردم استان کرمانشاه به متولیان گردشگری ملی و مدیران استانی است که با نگاهی نو این حوزه را تحلیل کنند.