وی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد با رشد ۸ درصدی مصرف انرژی در کشور مواجهیم که دو برابر میانگین جهانی است. این روند مشکل‌‌ساز است و باید با فرهنگ‌‌سازی و مدیریت مصرف، برنامه‌‌ریزی و جلب مشارکت مشترکان صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی از چالش‌ها عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، کاهش نزولات آسمانی و خارج شدن ۵ تا ۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی و تحریم موجب شده در این عرصه با مشکلات جدی روبه‌رو شویم که تنها راه عبور از این چالش‌‌ها کاهش مصرف، مشارکت مشترکان خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری برای کاهش مصرف و برنامه‌‌ریزی در مدیریت مصرف است.

وی اضافه کرد: پیش‌‌بینی‌‌ها بیانگر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی در تولید و مصرف است که با پیگیری وزیر نیرو و اضافه شدن ۵۵۰۰ مگاوات انرژی حرارتی و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدید‌پذیر در کشور به مدار، امیدواریم بخشی از نیازهای انرژی تامین شود.

خواجه‌‌وند گفت: ۶۵ درصد انرژی مصرفی در استان قزوین در بخش تولید و صنعت است و ما امیدواریم با همکاری صاحبان واحدهای صنعتی و مدیریت مصرف و امضای تفاهم‌‌نامه بتوانیم از پیک تابستان امسال هم به سلامت عبور کنیم و کمترین خاموشی را داشته باشیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در چهار سال آینده ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود که شامل ۴ هزار مگاوات انرژی خورشیدی، ۳ هزار مگاوات انرژی بادی، ۲ هزار مگاوات توسط واحدهای صنعتی و یک هزار مگاوات در شهرک‌‌های صنعتی است که این ظرفیت می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند. این مسوول اظهار کرد: ۳۱ برنامه مدون در وزارت نیرو و شرکت توانیر تدوین شده که یکی از برنامه‌ها امضای تفاهم‌‌نامه با شرکت شهرک‌‌های صنعتی است که با این همکاری می‌توانیم از چالش‌ها عبور کنیم. وی گفت: سال گذشته تعداد شش هزار تفاهم‌‌نامه همکاری با مشترکان بخش‌های صنعت، کشاورزی و تجاری امضا شد و با این مشارکت توانستیم بیش از ۲۱۰ مگاوات مدیریت مصرف در پیک را محقق کنیم. خواجه‌‌وند افزود: همچنین در سال گذشته بیش از ۲۲ میلیارد تومان پاداش همکاری در مدیریت مصرف انرژی به ۴۸۰۰ واحد صنعتی پرداخت شد.