سیلی ریسک بر بورس

در سال‌جاری در حالی که اعتماد نسبی به بازار سهام بازگشته و شاخص کل توانسته بود سطح ۲میلیون و ۱۶۰‌هزار واحدی را ببیند، ترور رهبران حماس و حزب‌الله و سپس پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، بازار سهام را نگران کرد. البته اقدام سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان به یک‌‌درصد اقدامی به‌موقع برای جلوگیری از اقدامات هیجانی سهامداران بود، اما این مساله نقدشوندگی سهام را با مشکل مواجه کرد.

از طرفی ادامه‌دار بودن این موضوع عملا بازار سرمایه را به تعطیلی کشانده و از آن طرف بازار صندوق‌های طلا و صندوق‌های مبتنی بر کالای زعفران هفته خوشایندی را پشت سر گذاشتند. این در حالی است که این صندوق‌ها به سقف تاریخی خود رسیده‌اند و حتی بیش از سقف خود معامله می‌شوند. صندوق‌های طلا در روزهای گذشته بیشترین ورود پول را داشتند و رکوردهای جدیدی را برخلاف بورس ثبت کردند. این موضوع یادآور یک اصل اساسی در سرمایه‌گذاری مبنی بر چینش سبد متنوعی از دارایی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاران بوده تا در شرایط ریسک سیستماتیک کمترین آسیب را ببینند.

در صورتی که ریسک‌های سیستماتیک را کم‌اثر تلقی کرد، بازار سرمایه به لحاظ بنیادی در شرایط مطلوبی قرار دارد. نکته حائز اهمیت بازار، رشد پیوسته دلار نیما در چند ماه گذشته است. در این میان دلار نیما روز چهارشنبه به ۴۷‌هزار و ۴۰۰تومان رسید که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت‌های بورسی بگذارد. نکته مثبت دیگر رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها و نفت است. از آنجا که بیشتر صنایع بورسی در ایران کامودیتی‌محور هستند، افزایش قیمت‌ها می‌تواند درآمد شرکت‌ها و صنایع تولیدی را بهبود دهد. رشد قیمت‌های جهانی را می‌توان معلول دو اتفاق تاثیر‌گذار کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال‌رزرو که موجب تضعیف دلار می‌شود و ارائه بسته حمایتی دولت چین در جهت بهبود اقتصاد و جلوگیری از رکود در این کشور دانست که باعث رشد مساعد فلزات، نفت و مواد اولیه پتروشیمی و در نهایت رشد بازار سهام چین شده است. البته پس‌از ارائه این بسته بورس چین با سقوط بیش‌از ۶ درصدی مواجه شد.

این دو موضوع می‌توانند چشم‌اندازها را نسبت به بازار سرمایه تغییر دهند. البته نمی‌توان از موضوع نرخ بهره و اوراق غافل بود؛ چرا که همچنان بانک‌مرکزی از نرخ بهره و سود اوراق و درآمد ثابت‌ها عقب‌نشینی نکرده است. از این‌رو سرمایه‌گذاران همچنان باید چشم به کاهش نرخ بهره و اخزاها داشته باشند تا بتوانند برای سرمایه‌گذاری تصمیم مناسبی اتخاذ کنند. از منظر تحلیل تکنیکال، سطح ۲میلیون تا ۲میلیون و ۵۰‌هزار سطوح حمایتی تاثیرگذاری برای شاخص کل به حساب می‌آیند. با این حال بهتر است سهامداران تا بازگشت دامنه نوسان به حالت گذشته و کاهش تنش‌ها در منطقه صبوری پیشه کنند و از تصمیمات عجولانه دوری کنند.