ردپای صعود؟

طی هفته‌ای که سپری شد، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است، مقدار ۲‌هزار و ۳۳میلیارد تومان ثبت شد. به‌علاوه در هفته اخیر حدود ۲۷۴میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرد. نماگر اصلی پس از به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم در سایه محدودیت دامنه نوسان، روزهای کم‌توانی داشت. در این میان، کاهش نرخ سپرده بانکی در کنار افزایش دلار نیما چشم‌انداز خوبی را برای آینده بازار ترسیم کرده است. با این حال باید منتظر ماند و دید برنامه سکاندار بعدی قوه مجریه در راستای بهبود وضعیت اقتصادی چه سمت و سویی به بازارها می‌دهد.

جان دوباره‌ برای رشد

حسین مرید سادات، کارشناس بازار سرمایه، روند هفته گذشته بازار را این‌گونه ارزیابی کرد: بازار سرمایه پس از عبور از ۱۰هفته سرخ‌پوشی، شرایط مطلوبی داشت و ارزش معاملات رشد ۳۷درصدی را نسبت به هفته‌های اخیر به ثبت رساند. بازار پس از رشد هفتگی که تجربه کرد در نهایت در سطح ۲میلیون و ۸۵‌هزار واحدی ایستاد و توانست در محدوده ۲میلیون و ۵۰‌هزار واحدی کف حمایتی ایجاد کند. از طرفی سبزپوشی هفته اخیر تابلوی معاملاتی را می‌توان با استقبال بازار از سکاندار بعدی خیابان پاستور مرتبط دانست. با وجود این، پس از سپری شدن هفته گذشته، در صورتی که تفکر متعادلی که خواستار بهبود بازار باشد بر منصب ریاست‌جمهوری بنشیند، هفته سبزپوشی در انتظار بازار و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مولفه‌ها و متغیرهای متفاوتی را می‌توان در رشد هفته گذشته بازار دخیل دانست. کاهش نرخ اخزا که به صورت عملیاتی انجام شد و شفاف‌سازی‌هایی که پالایشگاهی‌ها انجام دادند، در کنار کاهش سپرده بانکی همه دست به دست هم دادند و صعود بازار را رقم زدند. از طرفی افزایش دلار نیما در ماه‌های گذشته تاثیر مثبتی بر روند بازار داشته و در صورتی که رشد دلار نیما در ماه‌های آینده تداوم پیدا کند، بازار سبزپوشی در دل تابستان خواهیم داشت. این کارشناس بازار در پایان گفت: روز شنبه با تغییر دامنه نوسان می‌توان عیار بازار را دقیق‌تر‌ سنجید. امید می‌رود رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌های ارزنده‌ای برای بهبود وضعیت بازارهای مالی به‌خصوص بازار سرمایه داشته باشد و رونق جذابی به بازار غرق در رکود چندساله ببخشد.

ویدا مهاجر، کارشناس بازار سرمایه نیز وضعیت بازارها را این‌گونه تشریح کرد: در روزهای گذشته نشانه‌هایی از عقب‌‌‌نشینی‌‌‌ سیاست انقباضی بانک‌مرکزی دیده شده است. با وجود این، نرخ اخزا همچنان در محدوده‌های ۳۰درصدی قرار دارد و تا زمانی که این نرخ محدوده‌های پایین‌تر از ۲۵‌درصد را به خود نبیند، بازار سرمایه نمی‌‌‌تواند حرف خاصی برای گفتن داشته باشد. البته این موضوع مستلزم آن است که در وهله نخست، دولت بتواند اوراق موردنظر خود را با نرخ‌های ۲۵درصد به فروش برساند. این کارشناس بازار ادامه داد: با تصویب‌‌‌ نامه هیات‌دولت مبنی بر اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌‌‌های پالایشی تعدیل مثبت پالایشی‌‌‌ها رقم خورد که هفته گذشته تاثیر خود را بر صنایع موردنظر گذاشت.

از این‌رو اصلاحیه اخیر می‌تواند به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشی‌‌‌ها منجر شود. هفته گذشته، هفته نسبتا مساعدی برای بازار سرمایه بود. نمادهای گوناگون در سایه رشد صندوق‌های اهرمی رشد رو به بالایی را به ثبت رساندند. این کارشناس بازار افزود: دلار نیما هفته‌های گذشته رشد‌های محدودی را به کانال ۴۲‌هزار تومان داشت. از طرفی دلار بازار آزاد به واسطه افزایش ریسک‌های بین‌المللی روند شتابانی گرفته و سرعت تغییرات افت آن متوقف شده است. به نظر می‌رسد بازار در بستری از تحولات بهبود نرخ دلار نیما می‌‌‌تواند توجهات بیشتری را به خود جلب کند و روند خوشایندی به بازار سرمایه بخشد.

با توجه به وضعیت خوش حجم صندوق‌های اهرمی در روز‌های پایانی هفته اخیر و پذیره‌‌‌نویسی صندوق‌های جدید، به نظر می‌رسد صندوق‌های تازه‌وارد قابلیت اثرگذاری ویژه‌‌‌ بر روند بازار را داشته باشند. باید منتظر ماند و دید سکاندار چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری چه سیاست‌هایی را برای بهبود وضعیت بازارها در پیش خواهد گرفت.