4 copy

علی قاسمی : بازار سهام، در هفته‌‌‌ای که گذشت، نسبت  به هفته‌‌‌های گذشته شرایط بهتری را سپری کرد. با وجود آنکه نماگر اصلی بورس تهران، کف حمایتی خود را در هفته گذشته از دست داد، در دو روز پایانی، بخشی از کاهش ارزش بازار سهام جبران شد. خبر تعیین سقف نرخ سود برای بانک‌ها و احتمال کاهش نرخ اخزا، بازار را قدری تکان داد. با اینکه این سیاست به‌کمک بازار سرمایه آمد اما همچنان بورس تهران برای ادامه مسیر صعودی، تردید دارد. اینکه کاندیدای اصلی انتخابات چه کسی باشد و چه برنامه‌‌‌ای ارائه دهد، ادامه مسیر را مشخص خواهد کرد.

اکنون بورس تهران به تحولات سیاسی وزن بالایی می‌دهد. نتیجه تحولات هفته اخیر موجب شد تا شاخص کل بورس تهران با افت 1.3درصدی به 2میلیون و 86هزار واحدی برسد. همچنین شاخص هموزن، کاهش 1.24درصدی را طی این مدت تجربه کرد. اتفاقاتی که طی بیش از دوماه به طول انجامیده، موجب شده است تا بازدهی شاخص کل از ابتدای سال، منفی 4.97درصد باشد و شاخص هموزن نیز افت 7.71درصدی را به ثبت برساند. در هفته منتهی به 9خردادماه، محصولات کاغذی و صنعت نوشیدنی با بازدهی حدود 0.7درصدی در صدر بازدهی صنایع قرار گرفت. انتشار صورت‌های مالی 1402 شرکت‌ها امیدها به بهبود اوضاع بورس را کاهش داده است. یکی از دلایل اصلی ریزش شدید دلاری‌‌‌ها در هفته اخیر نیز همین موضوع بوده است. به نظر می‌رسد در هفته‌‌‌های آتی با توجه به اعلام کاندیداهای احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، بورس تهران می‌‌‌تواند شرایط متعادل‌‌‌تری را تجربه کند. به‌طور تاریخی در روزهای انتخاباتی و زمانی که کاندیداها برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه می‌کنند، بورس تهران شرایط متعادل و حتی مثبتی را تجربه می‌کند. احتمالا همزمان شدن انتخابات و مجامع بورسی، بازار سهام را از قعر رکود نجات خواهد داد.

وضعیت خردادی بورس

خرداد برای بورس تهران، یادآور شروع فصل مجامع و تسلط فضای متعادل بر دادوستدهای بازار سهام است. اما امسال، اتفاق دیگری هم با مجامع بورسی همراه شده است. از روز پنج‌شنبه، نامزدهای انتخاباتی برای ثبت‌نام در ساختمان وزارت کشور، حاضر شدند. با توجه به احتمال حضور برخی از چهره‌‌‌های مهم و تاثیرگذار تا ظهر روز جمعه، این احتمال وجود دارد که بورس تهران به تحولات انتخاباتی واکنش نشان دهد. با توجه به ارزندگی بازار سهام، واکنش بورس با احتمال بسیار بالایی متعادل و مثبت خواهد بود؛ چرا که وزنی که بورس تهران به تحولات سیاسی می‌دهد می‌‌‌تواند بازار را در شرایط متفاوتی قرار دهد. با این حال، بازدهی شاخص کل بورس در هفته منتهی به 9خرداد منفی 1.32درصد و بازدهی شاخص هموزن نیز منفی 1.24درصد بوده است.

چه خبر از کدال؟

هفته گذشته، سامانه پرطرفدار کدال شاهد اطلاعیه‌‌‌های مختلفی از سوی شرکت‌های بورسی بود. اما ترافیک گزارش‌‌‌های ماهانه شرکت‌ها و ادامه انتشار گزارش‌‌‌های فصلی، مهم‌ترین تحولات کدال بودند. با وجود آنکه گزارش‌‌‌های ضعیف شرکت‌ها در زمستان بازار را ناامید کرده است، به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها با در نظر گرفتن هزینه‌‌‌های مالیاتی و به‌اشتباه، سودهای پایینی را شناسایی کرده‌‌‌اند و این سودها باید اصلاح شوند. دوم آنکه به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی ضعیف و کاهش سود برخی شرکت‌ها سبب شد تا بنگاه‌‌‌های بورسی این سیگنال را به سیاستگذار بدهند که تحت فشار هستند و از دخالت‌‌‌های گوناگون دولت در فعالیت‌‌‌های عملیاتی خود خسته شده‌اند. اگر با این صورت‌های مالی مداخله‌‌‌های دولت در بورس کاهش یابد، بازار می‌‌‌تواند به سطوح متعادل‌‌‌تری برسد. علاوه بر این، گزارش‌‌‌های ماهانه اردیبهشت نیز همچنان امیدها را به بورس افزایش می‌دهد. اما جالب است که گزارش‌‌‌های ماهانه شرکت‌ها در زمستان نیز جذاب بودند. اما دخالت در سود شرکت‌ها، موجب شد تا کارنامه ضعیفی از شرکت‌ها منتشر شود. البته تفاوت بهار امسال با زمستان گذشته در آن است که ظاهرا قیمت انرژی در صنایع بورسی براساس گزارش‌‌‌های ماهانه منطقی محاسبه شده است و نمی‌‌‌توان حاشیه سود پایین فصل زمستان را به بهار و حتی تابستان امسال نسبت داد.

صنایع برتر هفته

در میان صنایع برتر هفته گذشته، نام صنعت محصولات کاغذی به چشم می‌‌‌خورد. این صنعت موفق شد با رشد 0.7درصدی غیرهمسو با بازار حرکت کند و سهامداران خود را به سود برساند. شروع گرمای تابستان، شرایط را برای صدرنشینی صنعت نوشیدنی فراهم کرده و این صنعت نیز با ثبت بازدهی 0.63درصدی در جایگاه دوم صنایع هفته گذشته قرار گرفت. در میان 10صنعت برتر هفته، نام صنایعی نظیر فلزات گرانبها به چشم می‌‌‌خورد. شاخص این صنعت با افت 0.27درصدی موفق شد از نماگرهای اصلی بازار جلو باشد. رشد قیمت‌های جهانی مس و آلومینیوم محرک اصلی این صنعت هستند. علاوه بر این، صنعت کانی فلزی در میان صنایع برتر قرار داشت. به نظر می‌رسد صورت‌های مالی این صنعت بهتر از سایر صنایع دلاری بوده و امیدها به جبران عقب‌ماندگی در سنگ‌آهنی‌‌‌ها افزایش یافته است. همچنین بانک‌ها و پتروشیمی‌‌‌ها در میان صنایع از شاخص‌‌‌های اصلی سبقت گرفتند و با بازدهی منفی 1.04درصدی شرایط بهتری نسبت به سایر صنایع داشتند.

اما نکته قابل‌توجه آن‌‌‌ است که عمده صنایع بزرگ یا دلاری بازار بازدهی ضعیف‌‌‌تر از شاخص بازار را به ثبت رساندند، به طوری که بازدهی صنعت فرآورده‌‌‌های نفتی به منفی 3.88درصد رسید. این صنعت هفته گذشته در میان 5صنعت ضعیف بازار بود. صنعت اوره نیز در میان صنایع ضعیف قرار داشت. افت شاخص کرک‌اسپرد و کاهش قیمت نفت نیز بر این دو صنعت اثرگذار بود. همچنین، صنعت سیمان به عنوان یکی از قربانیان نرخ انرژی و مداخلات دولت در بورس، بازدهی حدود 2درصدی را در هفته گذشته ثبت کرد که از نماگرهای اصلی عقب مانده است. صنعت آهن و فولاد نیز به عنوان سومین صنعت دلاری بازدهی منفی 1.63درصدی را به همراه داشت. این درحالی است که در هفته‌‌‌های گذشته این صنایع جزو برترین‌‌‌ها بودند. همچنین این صنایع همچنان از ابتدای سال در میان برترین‌‌‌ها قرار دارند.

فلزات گرانبها، مواد شیمیایی، آهن و فولاد، پتروشیمی‌‌‌ها و کانی‌‌‌های فلزی از ابتدای سال، همگی بهتر از شاخص کل عمل کرده‌‌‌اند. به نظر می‌‌‌رسد، در هفته گذشته هیجانات ناشی از انتشار صورت‌های مالی ضعیف در این صنایع، این تحولات را رقم زده است. تعمیم حاشیه سود زمستان به بهار کار اشتباهی است که برخی تحلیلگران مرتکب می‌‌‌شوند. بنابراین در صورتی که حاشیه سود بهار بهبود یابد، همچنان دلاری‌‌‌ها در میان برترین صنایع خواهند ماند.