«کماسه»: تامین ماسه ریخته‌‌‌گری اعلام کرد، از تاریخ گزارشگری قبلی تاکنون تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. بنابراین به نظر می‌‌‌رسد، نوسان قیمت سهام این شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضا در بازار بوده است.

«بجهرم»: شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از تغییر بیش از ۱۰درصدی در نرخ مواد اولیه خود خبر داد. مرجع تغییر قیمت‌ها وزارت نیروست و قیمت گاز طبیعی و فرآورده‌‌‌های نفت و گازوئیل از قیمت ۱۰تومان به‌ازای هر لیتر به ۲۵تومان به‌ازای هر لیتر افزایش یافته است. کلیه نیروگاه‌‌‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهند، مکلفند به‌ازای هر لیتر فرآورده‌های نفتی و هر مترمکعب گاز طبیعی تحویلی ۲۵۰ریال با احتساب عوارض و مالیات ارزش‌افزوده به صورت نقدی بابت صورتحساب‌های صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی و ملی گاز ایران پرداخت کنند. لازم به توضیح است که این مبلغ در انتهای سال توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران از صورتحساب‌‌‌های نیروگاه‌‌‌ها کسر می‌شود. تغییر نرخ سوخت در بازار رقابتی می‌‌‌تواند موجب افزایش هزینه‌های نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم تا مبلغ ۲۸۸میلیارد ریال در سال مالی جاری شود. همچنین هزینه سوخت در بازار رقابتی متاثر از عواملی مانند عرضه و تقاضا توسط تمامی شرکت‌کنندگان در بازار برق و شرایط خاص عرضه و فروش برق در بازار است.

«قنیشا»: قند نیشابور در خصوص صورت‌های مالی منتشرشده در دوره سه‌ماه منتهی به ۳۰/ ۰۹/ ۱۴۰۱ توضیحات زیر را منتشر کرد:

دلایل کاهش درآمدهای عملیاتی: در دوره مالی جاری حدود ٣٠‌درصد از محصول استحصالی به فروش رسیده، در حالی که در سال مالی قبل، فروش ٦٠‌درصد محصول استحصالی محقق شده بود. به‌علاوه میزان جذب چغندر در دوره سه‌ماهه از ١٤٨‌هزار تن سال مالی قبل به ١٠٣‌هزار تن کاهش یافته است (کل دوره بهره‌برداری سال قبل ١٦٥‌هزار تن چغندر و بهره‌برداری سال‌جاری ١٣٠‌هزار تن چغندر). دلیل اصلی کاهش فروش، شرایط رقابتی شدید در بازار محصولات به دلیل واردات انجام‌شده و فقدان‌سیاستگذاری در زمینه حقوق ورودی است که این امر موجب عرضه محصول واردکنندگان شکرخام به قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب بوده است. همچنین در دوره مالی قبل ۲‌هزار تن تصفیه شکرخام بازرگانی دولتی انجام شده بود که در سال مالی جاری، به دلیل زیان‌ده بودن نرخ اعلامی از پذیرش عملیات تصفیه اجتناب شده است. دلیل کاهش سود خالص شرکت، کاهش سود خالص عمدتا به موضوعات عملیاتی و کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت مربوط می‌شود. این موضوع علاوه بر اینکه معلول نکته ذکرشده در مورد تحقق بخش کمتر درآمد است که در بند فوق تشریح شد، ناشی از سیاستگذاری دولت در زمینه تعیین نرخ چغندر و شکر نیز است. نرخ اعلامی دولت برای چغندر با عیار ١٦ و احتساب کمک کرایه از هزار و ۳۰۰تومان سال قبل به ۲هزار و ۱۰۰تومان افزایش یافته (حدود ٥٦‌درصد افزایش) در حالی که نرخ شکر از ۱۳هزار و ۲۰۰تومان به ۱۸هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که به دلیل فقدان ‌سیاستگذاری در زمینه حقوق ورودی شکرخام وارداتی در راستای حمایت از کشاورزان، عملا فروش به نرخ مصوب نیز در شرایط رقابتی میسر نشده است. با توجه به الزام تحویل ٢٠کیلو تفاله و ٢کیلو شکر سهمیه چغندرکاران به نرخ مصوب ۲هزار و ۲۰۰تومان و ۸۰۰تومان به‌ازای تحویل هر تن چغندرقند، زیان این بخش از تعهدات خرید چغندر نیز به دلیل بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات تولیدی نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

دلیل خرید چغندرقند به بیش از نرخ مصوب شرکت قند نیشابور، با توجه به عدم‌تمایل کشاورزان منطقه نیشابور به کشت چغندرقند به دلیل خشکسالی‌های اخیر و همچنین مقرون به صرفه نبودن کشت آن به دلیل پایین‌بودن راندمان، به‌منظور تامین حداقل چغندر موردنیاز برای ادامه فعالیت خود همواره ملزم به جذب چغندر از سایر مناطق استان خراسان و همچنین از غرب کشور با پرداخت هزینه حمل مضاعف بر نرخ مصوب دولتی است. این موضوع همواره موجب بالارفتن بهای تمام‌شده چغندر خریداری‌شده نسبت به نرخ مصوب می‌شود.

«غشان»: شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در خصوص دلایل تغییرات سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد افزایش مبلغ فروش شرکت از مبلغ ۴۵۱میلیارد تومان به مبلغ ‌هزار و ۹۱میلیارد تومان عمدتا ناشی از تغییر در ترکیب و سبد فروش برخی از محصولات، فروش موجودی‌‌‌های ابتدای سال و نیز بهینه‌‌‌سازی هزینه‌‌‌های قابل کنترل شرکت است که از دلایل عمده افزایش ۲۰۸درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل به شمار می‌رود.

«زشریف»: شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد، در نظر دارد تعدادی از دستگاه‌‌‌های صنعتی خود را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. این دستگاه‌‌‌ها شامل دستگاه پرکن شیر در پاکت‌‌‌های نایلونی به ظرفیت ۲هزار پاکت در ساعت، دستگاه تغلیظ شیر به ظرفیت اسمی ۷تن شیر در ساعت و دستگاه تولید پیوسته کره با ظرفیت اسمی تولید ۳تن خامه در ساعت است. تاریخ برگزاری مزایده ۱۲/ ۱۱/ ۱۴۰۱ خواهد بود.