محصول پرتقاضای فلوتینگ

فلوتینگ کاغذی است که پس از گذر از غلطک کروگیت در ماشین ورق‌سازی، به صورت کنگره‌ای درمی‌آید و به‌عنوان لایه میانی ورق کارتن استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد کاغذ فلوتینگ در تولید ورق کارتن است. کاغذ فلوت‌دار به‌عنوان ضربه‌گیر کارتن عمل می‌کند و وظیفه تامین مقاومت آن در برابر له‌شدگی و شکستگی را برعهده دارد. به همین دلیل، تولید کاغذ فلوتینگ مرغوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

وضعیت تولید

به تازگی فعالیت شرکت با اندکی مخاطره روبه‌رو شده است. شرکت «چکاوه» دلیل کاهش تولید را قطعی برق سراسری به مدت دوروز در هفته اعلام کرده است. با توجه به اینکه قطعی برق از ابتدای تیرماه به وقوع پیوسته و برای هر توقف حدود ۸ساعت جهت راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها زمان نیاز است، می‌توان متوجه شد که محدودیت مصرف برق چه تاثیراتی روی تولید می‌گذارد؛ چرا که بعد از گذشت ۸‌ساعت و بعد از راه‌اندازی مجدد ابتدا باید کاغذ قهوه‌ای تولید شود تا خط به شرایط تولید کاغذهای فلوتینگ و تست لاینر برسد. تولید کاغذ‌های فلوتینگ و تست لاینر به دلیل دوباره خیس‌شدن کاغذ و خشک‌کردن مجدد آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. در مقابل، تقاضا و حاشیه سود بالاتر نصیب این دو محصول می‌شود. بنابراین سهم زیاد فلوتینگ و تست لاینر موجب افزایش سود‌آوری شرکت شده است.

یکی از معیارهایی که می‌توان با آن‌ کیفیت و توان محصولات تولیدی را سنجید، کارآیی ماشین‌آلات در خط تولید شرکت است. کارآیی ماشین برحسب کیلوگرم در روز محاسبه می‌شود؛ به این معنی که یک ماشین چند کیلوگرم محصول را هر روز تولید می‌کند. ماشین خط‌یک در سال ۱۴۰۰ توانسته است ۲۷‌هزار و ۱۳۴کیلوگرم در هر روز محصول تولید کند. این در حالی است که کارآیی این ماشین در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۴‌هزار و ۹۱۴کیلوگرم بود. تولید ماشین‌آلات خط۲ نیز در سال ۱۴۰۰، با ۴‌هزار و ۶۰۰کیلوگرم افزایش، ۶۸‌هزار و ۳۰۸کیلوگرم در روز بوده است.

میزان فروش نیز طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افت شدیدی نداشته و حتی تست لاینر بیشتری نسبت به سال ۱۳۹۹، تولید شده است. یکی از دلایل کاهش اندک در میزان فروش، نوسانات قیمت آخال یا مواد اولیه کارخانه بوده که موجب سردرگمی خریداران کاغذ به خاطر ابهام در قیمت‌ها شده است. نوسان قیمت آخال در سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای بود که ظرف دو هفته، قیمت آخال از حدود ۶‌هزار و ۲۰۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم به ۴‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. همچنین شرایط رکود حاکم بر کشور و کاهش تقاضا از سوی خریداران موجب کاهش فروش شده است.  شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال حدود ۵‌هزار و ۹۰۰تن محصول به مشتریان داخلی خود فروخته است. این میزان ۲۵‌درصد کل فروش داخلی شرکت در سال ۱۴۰۰ بوده است. میزان فروش صادراتی نیز در این مدت، ۶۶۳تن بوده که حدود ۳۰‌درصد فروش صادراتی در سال ۱۴۰۰ است.

نرخ فروش

نرخ فروش کاغذ قهوه‌ای داخلی در سال ۱۴۰۰، ۱۱میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن بوده که با افزایش ۶۶درصدی نسبت به سال ۹۹ مواجه شده است. فلوتینگ نیز در داخل کشور با افزایش ۵۱درصدی نرخ در سال ۱۴۰۰، به طور متوسط ۵۱‌درصد افزایش قیمت داشته است. یکی از محصولاتی که با افزایش چشمگیر نرخ فروش همراه شده، فلوتینگ صادراتی است که با ۲۲۵‌درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن معامله شده است.  نرخ محصولات شرکت توسط هیات‌مدیره تعیین می‌شود. برآورد شرکت از نرخ کاغذ قهوه‌ای، عدد ۱۵میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن و از فلوتینگ ۱۳۰گرمی، ۱۷میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن بوده است.

درآمد ریالی فروش داخلی نیز در سال ۱۴۰۰در حدود ۳۳۵میلیارد تومان بوده که به دلیل افزایش نرخ‌های فروش با افزایش ۵۲درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه بوده است. سهم درآمد صادراتی از درآمد کل طی سه‌سال گذشته، ۸‌درصد بوده است. به لحاظ درآمد داخلی، شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال، ۱۰۰میلیارد تومان درآمد کسب کرده که معادل حدود یک‌سوم درآمد ریالی سال ۱۴۰۰ است. همچنین به لحاظ فروش صادراتی، در فصل ابتدایی سال، شرکت ۹میلیارد تومان درآمد داشته که ۳۳‌درصد کل درآمد صادراتی سال ۱۴۰۰ است. پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن نرخ‌های مدنظر خود شرکت که در بودجه آمده و برآورد تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» از تولید و فروش در ۹ماه پایانی سال، درآمد فروش در سه‌فصل پایانی سال ۱۴۰۱، ۳۴۹میلیارد تومان و درآمد کل سال ۱۴۰۱ با احتساب فروش ۱۱۰میلیاردی در سه‌ماه ابتدایی سال، ۴۵۹میلیارد تومان شود. شرکت نیز در بودجه ۹ماهه ۱۴۰۱، درآمد خود را ۳۴۶ میلیارد تومان و در بودجه کل سال  ۴۵۷میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

بهای تمام‌شده

آخال همان ضایعات کاغذ است که شامل ضایعات روزنامه، کارتن، مقوا، کاغذ دیواری و... است. این مواد که تا سال‌ها پیش به عنوان زباله در نظر گرفته می‌شد و مصرفی نداشت، هزینه‌های زیادی از منابع ملی را هدر می‌داد.  همچنین این رویکرد هزینه‌های مواد اولیه را کاهش داده است. آخال درجه‌یک به انواع ساک‌های کرافت اعم از پاکت غذای حیوانات‌خانگی، پاکت‌های سیمان و کاغذهای بازیافتی گفته می‌شود. آخال درجه۲ انواع کارتن‌های معمولی هستند. کارتن‌های معمولی نیز به کارتن‌هایی گفته می‌شود که دفعات کمتری بازیافت شده باشد. یکی از ریسک‌هایی که شرکت با آن مواجه است، تامین به‌موقع آخال برای کارخانه است؛ چرا که این محصول در کشور متولی خاصی ندارد و با توجه به ورود رقبای جدید به بازار و عدم‌استاندارد‌سازی، این مشکلات ادامه خواهد یافت. همچنین افزایش صادرات کاغذ موجب خروج بخش زیادی آخال شده و با وجود ممنوعیت واردات برای این محصول و سودجویی برخی تامین‌کنندگان و تاثیری که بر کیفیت آخال می‌گذارد، این صنعت مورد تهدید عوامل فوق قرار می‌گیرد و با چنین ریسک‌هایی مواجه می‌شود.  آخال، تنها ماده اولیه شرکت برای تولید کاغذ است. در سال ۱۴۰۰، ۳۷‌هزار و ۳۸۰تن از این ماده خریداری و ۳۸‌هزار و ۸۰۰تن مصرف شد. در سال ۹۹ نیز تمام آخال خریداری‌شده برای تولید محصولات، مصرف شده بود. ضریب تبدیل این ماده به محصولات حدود ۳۲‌درصد در سال ۹۹ بود که با افزایش بیش از یک‌درصدی به ۵/ ۳۳‌درصد رسید. با توجه به اینکه کیفیت آخال‌های داخلی روزبه‌روز در حال کاهش است، در نتیجه ضریب تبدیل نیز افزایش می‌یابد. با بالا رفتن ضریب تبدیل، شرکت مجبور شد در آبان سال ۱۴۰۰، شروع به واردات آخال باکیفیت کند که باعث شد ضریب تبدیل کاهش یابد و در نهایت به سود‌آوری بیشتر شرکت منجر شود. با ادامه این سیاست، «چکاوه» در نظر دارد، از ابتدای سال ۱۴۰۱، بخشی از آخال موردنیاز خود را از خارج از کشور وارد کند. با این تفاسیر، « این شرکت» پیش‌بینی کرده است که ۲۶‌هزار تن آخال در ۹ماه پایانی سال ۱۴۰۱ با نرخ ۸میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان مصرف کند. در نهایت، شرکت ۲۸۲میلیارد تومان آخال در سال ۱۴۰۱، خریداری و مصرف خواهد کرد.

در دل سربار تولید نیز علاوه بر اهمیت حقوق و دستمزد، هزینه مواد مصرفی یعنی مواد کمکی و شیمیایی مثل نشاسته یا رنگ کاغذ برای تحلیلگران شرکت، حائز اهمیت است؛ چرا که با توجه به تغییر ترکیب تولید و افزایش سهم فلوتینگ و تست لاینر، قطعا هزینه مواد مصرفی برای تولید این دو محصول پرتقاضا افزایش خواهد یافت.